Učte sa od  tých, ktorí udávajú trendy v roku 2019 a mohli by posunúť vaše podnikanie v oblasti marketingu na vyšší level. My sme z redakcie Zisk manažment oslovili dvoch expertov z praxe, aby vám prezradili, aké možnosti využiť pre váš úspech. Marketing totiž nie je len vhodne zvolená komunikácia, ale aj stratégia.  

Radí Václav Krajňák, riaditeľ spoločnosti Clipsan, portál www.Clipsan.com 

Analyzujte klientov pomocou umelej inteligencie

Chvíľa, keď nebudeme najchytrejší na tejto planéte, sa rýchlo blíži. Ray Kurzweil vo svojej knihe „Singularity is near“ hovorí, že okolo roku 2020 si za 1 000 dolárov kúpite počítač rovnako výkonný ako ľudská myseľ. Singularita – deň, keď bude umelá inteligencia výkonnejšia ako všetci ľudia na svete – by mohla nastať v roku 2045. A múdrejšie počítače a systémy začíname okolo seba vidieť čoraz častejšie. V marketingu pomáha umelá inteligencia firmám analyzovať správanie sa zákazníkov a ich preferencie.

Rozvíjajte konverzačný marketing

Doba sa zrýchľuje a ľudia chcú všetko hneď. Teraz. Okamžitú odpoveď na svoju otázku. Nakúpiť kedykoľvek a kdekoľvek. Rýchlu radu, či je produkt pre nich alebo nie. Na väčšine webových stránok však dnes nájdete kontaktný formulár. Človek tu napíše svoju otázku, odošle a čaká... Konverzačný marketing umožňuje zapojiť človeka do prirodzenej komunikácie. Dialógu. A vďaka tomu môže posilniť značku a vo finále zvýšiť predaj. Budúci zákazník tak dostáva okamžitú reakciu na svoje potreby. Navyše má dobrý pocit z toho, že sa niekto o neho zaujíma. Aj keď ten niekto je robot. Ako uvádza Business Insider, očakáva sa, že do roku 2020 bude mať svoj chatbot zhruba 80 percent firiem.

Prehĺbte zážitky živými videopríbehmi

Kto chce byť videný, musí byť ochotný vysielať naživo. Vďaka živému videu získavate výhodu okamžitej interakcie. Vaši diváci môžu okamžite reagovať, komentovať, zdieľať. Vy ihneď reagujete na ich komentáre, otázky a prehlbujete ich zážitok. Skúste namiesto bežného príspevku spustiť na mobile živé vysielanie. Trebárs predstaviť svoje úspechy alebo promovať nový obsah, myšlienku, skúsenosť. Pomocou služieb ako BeLive.tv alebo iných môžete naživo vysielať aj rozhovory so zaujímavými osobnosťami vášho odboru. Najdôležitejší je pri videu obsah. Takže prebuďte svoju charizmu a začnite rozprávať príbehy. Ľudia ich milujú. 

Budujte osobnú značku, s influencermi

Ľudia sa chcú predvádzať. A firmy chcú byť videné. Ale firmy nikoho nezaujímajú. Ľudí zaujímajú zase len ľudia. Teda vzniká „influencer“. V minulosti zvaný „affiliate partner“, ktorý získava odmenu za reálne výsledky. Dnes dostáva influencer odmenu za svoj vplyv a product placement. Celebrity efekt je s nami už desiatky rokov. A využíva ho čoraz viac firiem. Spoliehajú sa na to, že keď zákazník uvidí svojho obľúbeného herca, športovcov, youtubera, ako odporúča ten či onen produkt, tak si ho skôr kúpi. Ale v dnešnej dobe sa môže stať influencerom každý. Aj vy môžete mať vplyv a budovať svoju osobnú značku. Pre predaj môžete využiť vplyv niekoho iného alebo sa sami stať tým, kto vplyv má. Obzvlášť, keď máte unikátny pohľad na trh, produkt alebo život.

Optimalizujte texty pre vyhľadávače – SEO 

Najskôr to vyzeralo, že sociálne siete zabili SEO. Ale SEO nielen že nie je mŕtve, ale jeho dôležitosť stále rastie. Opäť sa stáva „trendom“, akurát to už vďaka umelej inteligencii a neustálym zmenám v Googli to už nie je také jednoduché ako predtým. Nestačí prešpikovať web kľúčovými slovami. Je potrebné zamerať sa na obsah. Na kvalitný obsah. Začať písať firemný blog, plniť ho kvalitným obsahom (články, videá), na ktorý budú návštevníci reagovať, komentovať. To je tá správna cesta. A pri tej optimalizácii myslite tiež na konverzačných asistentov. Vyhľadávanie hlasom je stále bežnejšie. Obsah webových stránok by mal byť viac v konverzačnom duchu, než len heslovitou formou. Zbohom, korporátne frázy i umelé texty optimalizované pre roboty.

Buďte pre klientov všadeprítomní

Pozornosť ľudí je roztrieštená. Časť zákazníkov používa Facebook. Časť z nich LinkedIn. Časť z nich hlavne Google. A navyše sa medzi jednotlivými prostrediami priebežne prepínajú. Vy, vaša firma a vaše marketingové oznámenie musia byť všade. Na všetkých sociálnych sieťach. Vo všetkých komunikačných kanáloch – v e-maile, Messengeri aj v komentároch. Tento prístup sa volá viackanálový (omnichannel) marketing. Firmy často spravujú jednotlivé marketingové kanály oddelene. Realita je však iná. Zákazníci používajú viac kanálov „naraz“. Ak chcete uspieť v rozdrobenom svete, musíte sa stať všadeprítomnými. Podchyťte všetky kanály a prepojte jednotlivé aktivity. Nezabudnite, že každá platforma má vlastnú formu „ideálneho obsahu“.

Najvyššiu návratnosť dosiahnete e-mail marketingom

Využívajte interakcie s užívateľom. Streliť jeden e-mail a očakávať, že zvíťazíte? Takéto sny nechajte naivným podnikateľom. Využite trend konverzácií. Zapojte príjemcu vašich správ do vzájomnej interakcie. Vyzvite ho, nech reaguje. Neposielajte len jednotlivé e-maily, ale pripravte série správ. Chytrým poskladaním správ zvýšite túžbu po vašom produkte alebo službe. Personalizujte. Hromadné nálety stále fungujú. Na druhej strane ľudia ocenia, keď dostanú v správny moment správnu ponuku. Automatizujte. Opakujte to, čo funguje. Keď nejaký e-mail fungoval extrémne dobre, prečo ho zahodiť a vytvárať nové a nové? Triggery, čiže spúšťače, vám pomôžu personalizovať správy. Dynamický e-mailový remarketing zase zákazníka prenasleduje tým, o čo prejavil záujem.

Radí Nicolas Rist, zakladateľ portálu www.Benonline.sk 

Ľudia sú viac naklonení relevantnému obsahu ako reklamám

Už pred štyrmi rokmi sme vedeli, že ľudia „utekajú“ od klasických reklám. Štúdia spoločnosti Nielsen v roku 2015 ukázala, že štyri najdôveryhodnejšie zdroje reklamy boli: ľudia, ktorých poznáte, značkové stránky, redakčné stránky a recenzie. Očakáva sa, že tento rok bude viac ako 30 % užívateľov internetu používať aplikácie na blokovanie reklamy. To v praxi znamená o 30 % menej cieľového publika. Nemusíte však prestať inzerovať. Ak už inzerovať chcete, tak obsah, ktorý je čo najviac relevantný pre užívateľa. Na čom by sme však mali viac začať pracovať, je spokojnosť zákazníka, poskytnúť mu dobrý zážitok z nákupu a získať tak cenné recenzie, zdieľania i odporúčania. Nezabúdajme ani na influencerov.

Kreativita určí váš budúci úspech

Odlíšiť sa od konkurencie je cieľom azda každého podnikateľa, robiť veci inak, tak, aby sme vytvorili vlastný trh bez konkurencie. Áno, ľahko sa to povie, ťažšie robí, no práve v tom je rozdiel medzi úspešným a neúspešným biznisom. Niekoľkokrát ročne môžeme vidieť malé e-shopy, ako sa premenia na obrovské giganty, a takmer vždy majú spoločnú jednu vec – robia veci inak ako ostatní.

Začnite experimentovať – využívajte chatboty  

Cez chatbot si viete zarezervovať lekárske stretnutia, zavolať taxi či poslať peniaze priateľom. To znamená ušetrený čas, keďže robot vám odpovedá ihneď. Naša rada znie – začnite experimentovať! Namiesto toho, aby ste sa spoliehali na svoje webové stránky, vytvorte chatbot, ktorý aktívne odpovedá na bežné otázky a nasmeruje tak návštevníka. Ďalšou výhodou je zber kontaktov a otvárateľnosť správ – na rozdiel od e-mail marketingu, kde je otvárateľnosť správ niekde medzi 10 – 20 percentami, v chatbotoch je až 90 %. Vytvorte si vlastné roboty na platforme Chatfuel, ManyChat alebo Botsify. Týmto spôsobom môžete optimalizovať prístup k používaniu chatbotov na generovanie potencionálnych zákazníkov.

Sociálne médiá zvýšia povedomie o značke

Na svete existuje 3,1 miliardy užívateľov sociálnych sietí, čo sa rovná 42 % celkového trhu. Ľudia v dnešnej dobe sú „sociálni“. Treba však brať na vedomie, že už nestačí iba jedno médium, napríklad Facebook, ako to bolo v minulosti, keď ho využíval každý. Dnes sa značná časť ľudí presunula na Instagram, YouTube a ďalšie médiá, preto je potrebné byť aktívny tam, kde sa dá, alebo tam, kde to je pre vás zaujímavé. Dôležité je uvedomiť si, že sociálne médiá sú najlepším miestom na budovanie povedomia o značke, komunikáciu s potenciálnymi zákazníkmi či získavanie dôvery. Takže ak v roku 2019 nebudete „sociálni“ vy, konkurencia pravdepodobne bude, ak už, samozrejme, nie je, a nevezme vám „iba“ potenciálnych zákazníkov, ale aj značnú časť zisku.

Videomarketing – investuje do budúcnosti značky

Vedeli ste, že až 70 % spotrebiteľov tvrdí, že niekedy zdieľali video značky? A až 72 % podnikov tvrdí, že video zlepšilo ich mieru konverzie. A 52 % spotrebiteľov si myslí, že sledovanie videí o produktoch zvyšuje ich dôveru pri rozhodovaní o kúpe online. Nejde iba o videá na YouTube, ale aj o klasické či živé vysielanie na Instagrame, Facebooku alebo LinkedIn. Video má posledné roky vyššiu angažovanosť ako fotka. Obzvlášť live video je čoraz populárnejšie. Ľudia sa radi pozrú do „zákulisia“ vášho podnikania, ako vyzerá váš bežný deň, každodenný život vo firme, proces výroby produktov a podobne.  

Personalizujte služby na mieru zákazníkom

Ak chcete skutočne vyniknúť v roku 2019, toto je ten správny krok. Personalizované e-maily, produkty či obsah ušitý na mieru každému zákazníkovi. Personalizácia zlepšuje vzťahy so zákazníkmi a je údernejšia ako napríklad hromadný mail pre všetkých, nakoľko sa tu sleduje správanie daného jedinca v aktuálnom čase. Vďaka tomu viete klientovi ponúknuť presne to, o čo má záujem, ukázať mu to, čo hľadá, alebo pripomenúť mu nákup niektorého spotrebného produktu. Taktiež giganty, ako sú Netflix či Amazon, už dnes využívajú silu personalizácie. Jednoducho povedané: personalizácia = maximum potešenia + minimálny čas vyhľadávania.

Hlasové vyhľadávanie zmení váš biznis

Hlasové vyhľadávanie zohráva dôležitú úlohu pri poskytovaní všetkých relevantných informácií, ktoré ľudia hľadajú prostredníctvom audio obsahu. Umelá inteligencia sa za posledné roky neuveriteľne posunula vpred. Príchodom hlasových asistentov, ako sú Siri, Alexa či Google, sa otvoril nový, zatiaľ u nás nie veľmi známy marketingový kanál. Objednávky priamo cez hlasovú správu sa však začnú po implementácii prvými značkami stávať viac a viac populárnymi.