Affiliate marketing, výkonnostná forma online reklamy založená na províznych platbách, vlani rástol na Slovensku a v Česku štyrikrát rýchlejšie než e-commerce sektor. Medziročný nárast obratu affiliate reklamy v oboch krajinách presiahol 68 %. Trendy ukazujú, že záujem oň neutícha ani v tomto roku. Čím je to, že tak naberá na sile, a ako z neho vyťažiť čo najviac?

Štvornásobný rast oproti e-commerce

Affiliate marketing predstavuje istú formu online reklamy, pri ktorej obchodníci ponúkajú prevádzkovateľom webov (affiliate partnerom) finančnú odmenu za privedenie návštevníka. Ten na webe predajcu vykoná vopred určenú činnosť, napríklad nákup výrobku alebo služby, registráciu newsletteru). Inzerent teda neplatí ani za zobrazovanie bannerov či textovej reklamy, ani za prekliky, ale výhradne za zrealizované a uhradené objednávky. 

Z prieskumu spoločnosti VIVnetworks.com, ktorá prevádzkuje najväčšiu česko-slovenskú affiliate sieť, podľa slov riaditeľa Vladana Hejniča vyplýva, že existujú zhruba tri základné dôvody vysokého vlaňajšieho rastu affiliate marketingu. „Prvý a asi najsilnejší je záujem väčšieho množstva eCommerce firiem. Mám dojem, že predovšetkým známe značky objavili silu  affiliate marketingu. Druhým dôvodom je zdražovanie ďalších platených on-line kanálov.“ Minulý aj tento rok cenové porovnávače Heureka a Tovar zdražovali cenu prekliku o 40 %. Google je podľa Vladana Hejniča stále drahší a rovnako Facebook. „Iba affiliate máte pod kontrolou vy a nie váš dodávateľ návštevnosti. Tretím dôvodom je väčšie zapojenie partnerov do affiliate marketingu. Je veľa webových developerských firiem, ktoré majú obmedzené kapacity a radšej než za hodinovú sadzbu pracujú za podiel na zisku. A o tom affiliate je,“ dodáva Hejnič.

Fakty a čísla z prieskumu

  • Najväčším a najúspešnejším slovenským a českým e-shopom affiliate reklama generuje okolo 15 % obratu.
  • Rastúci význam affiliate v SR a ČR dokladá rast všetkých dôležitých ukazovateľov – počtu partnerov, inzerentov aj objemu prostriedkov, ktoré do propagácie cez affiliate investujú.
  • Najväčší podiel na celkovom obrate trhu affiliate marketingu v SR a ČR majú internetové obchodné domy (33 %, rast o 36 %), nasleduje segment Krása (24 %, rast o 40 %) a Móda (14 %, rast o 50 %).
  • Najvyšší medziročný nárast mali minulý rok kategórie Domácnosť a záhrada (227 %) a Zdravie a wellness (133 %).
  • Najnižšie priemerné objednávky boli minulý rok zaznamenané medzi februárom a májom, najvyššie od septembra do decembra.
  • Najviac sa na internete cez affiliate reklamu v roku 2017 predávalo v decembri (16 % celoročného obratu), novembri (14,6 %), októbri (8,4 %) a v januári (8,2 %), najmenej vo februári (5,9 %).

Zdroj: VIVnetworks.com

Dva trhy – rôzne online stratégie

Akú stratégiu zvyčajne volia najväčšie slovenské i české e-shopy v rámci affiliate marketingu? Priamo rozdiel veľmi nevidieť. „Na Slovensku je všeobecne drahšia návštevnosť z on-line zdrojov a affiliate je tu veľmi populárny. V Česku zase firmy musia viac zápasiť s konkurenciu a zaujať partnerov rôznymi výkonnostnými súťažami alebo workshopmi,“ dodáva riaditeľ spoločnosti VIVnetworks.com.

Veľa sa v súčasnosti hovorí o pridanej a obsahovej hodnote webov, teda o kvalitnom contente. Do akej miery je to dôležité aj pre affiliate projekty? Každý typ affiliate partnera je dôležitý pre určitú fázu rozhodovania sa zákazníka o nákupe. Obsahový partner (bloger, YouTuber, majiteľ FB stránky) pomôže inšpirovať svojich priaznivcov vďaka novému výrobku. Takýto partner si podľa Vladana Hejniča buduje povedomie a sprostredkuje prvý kontakt s e-shopom.

„Katalógová stránka pomôže vybrať si ďalšie produkty z rovnakej kategórie. Kupónová stránka alebo cashback presvedčí v poslednej fáze, kde výrobok kúpiť. Vieme merať, ako jednotliví partneri bojujú o konkrétneho návštevníka. U nás je stála situácia, keď 86 % objednávok je realizovaných po návšteve od jediného partnera. Teda partneri si neberú zásluhu na objednávke, a teda aj na provízii,“ dodáva riaditeľ. Samozrejme, obsahoví partneri majú menej preklikov do e-shopov, pretože vzdelávajú alebo inšpirujú návštevníka, ktorý nie je pripravený ísť nakupovať. Vo VIVnetworks.com obsahových partnerov oceňujú za umiestnenie článku, za prekliky a predaje.

Veľkosť rozhoduje. Väčší majú isté výhody

Sú dve možnosti, ako môžete využiť affiliate: využívať samostatný affiliate program alebo sa stať súčasťou affiliate siete. Je affiliate podnikanie skôr pre veľkých a skúsených hráčov, alebo aj pre „malých“? Pri menších e-shopoch je podľa Vladana Hejniča podstatné, či sú zamerané „špeciálne na určitú kategóriu“ alebo ide o exkluzívnych predajcov nejakej populárnej značky. „Ak ste len menší e-shop s rovnakými produktmi ako porovnávač ‚Hej‘, tak si vás málokto vyberie, pretože vo väčšom porovnávači  má návštevník väčšiu istotu, že tam kúpi. Takže veľkosť je dôležitá, ale úzko zamerané e-shopy majú šancu. Stále však niektoré odbory nevstúpili do affiliate, a tak stále existuje príležitosť pre tie menšie, ktoré sa môžu stať lídrami v určitom segmente.“

Najčastejšie chyby pri affiliate marketingu zo strany firiem:

  • Najväčšou chybou sú zle nastavené očakávania. Musíte sa realisticky pozrieť na vašu pozíciu na trhu, na konkurenciu a prispôsobiť sa podmienkam, ktoré ponúkajú svojim partnerom. Tiež im musíte ponúknuť niečo navyše, buď vo forme zvýšených provízií, kupónov, alebo musíte poskytovať partnerom tovar na recenzie.
  • Chybou je tiež absencia komunikácie s partnermi. Otvorená komunikácia o svojich marketingových akciách smerom k partnerom je, naopak, veľmi dôležitá, aby pomohli znásobiť silu vašich marketingových akcií.
  • Ďalšou chybou je myslieť si, že keď spustíte affiliate program a oznámite to na trhu (Facebook, Twitter a podobne), tak sa partneri pohrnú a začnú váš tovar propagovať. Úprimne, väčšinou sa takmer nič nestane. Musíte mať affiliate manažéra, ktorý každý deň obvoláva partnerov a presvedčí ich, aby sa do programu zapojili, aby vás začali propagovať a aby sledovali a optimalizovali výsledky, ktoré jednoducho sledujú v aplikácii. Vo verejnej sieti za vás veľa práce vykoná affiliate manažér, ak ho máte prideleného.
  • Technické chyby spravidla nenastávajú, čo vyplýva z jednoduchého nasadenia technológií a ich správy. Dôležité je vybrať si technológiu alebo sieť, kde vidíte detail: kto realizoval konkrétnu objednávku a z akej stránky prišiel návštevník. Inak riskujete, že sa stanete obeťou nekontrolovateľnej návštevnosti zo stránok, kde naozaj nechcete, aby sa vaša značka zobrazovala. Tiež bez tohto detailu nemôžete vyhodnocovať, ako vás konkrétne partner propaguje, či napríklad nevyužíva neexistujúce zľavy na vašom e-shope.

Článok je krátený pre účely webu. Celý ho nájdete v časopise Zisk manažment.