Ceny majú svoje limity

Situácia na trhu sa aj po odznení následkov krízy zmenila len minimálne. Firmy zostávajú veľmi citlivé na zvyšovanie cien, pričom rastú požiadavky na kvalitu a spoľahlivosť. Cenovo tak slovenský trh logistiky a prepravy stále výrazne zaostáva za predkrízovou úrovňou. Hľadanie vnútorných rezerv, ktoré sektor naštartoval okamžite po páde objemov v roku 2009, však má (podobne ako v každej oblasti) svoje limity.

Mierny optimizmus

Ilustračným príkladom bol strmý úbytok prepravných kapacít kamiónov po vyčerpaní úverovej bubliny, ktorý sa dnes zmenil na veľmi opatrný rast. Dobrou správou je, že medzi firmami rastie počet tých, ktoré si uvedomujú hodnotu kvalitnej služby. Stále viac firiem totiž pociťuje, že ich postavenie na trhu priamo závisí od kvality tovaru aj služieb s ním spojených. Pozitívnym javom je takisto rast dopytu po riešeniach šitých na mieru, inak povedané, po službách s pridanou hodnotou.

VAS centrá

Odbremeňujú firmy od logistiky. Trh prepravy a logistiky už dávno nie je iba o doručení zásielky z bodu A do bodu B. Služby s pridanou hodnotou získavajú stále väčší podiel. Najmä veľkí klienti využívajú outscourcing logistických činností u prepravných firiem na to, aby sa sústredili na core biznis a súčasne vymenili fixné náklady na vlastných zamestnancov za variabilné pri nákupe logistiky v závislosti od dopytu na trhu. Centrá pridanej hodnoty (VAS centrá) zastrešujú v expresnej preprave celý balík služieb v starostlivosti o zákazníkov.

Dôvod je zrejmý

V dnešnej dobe sociálnych sietí a rýchleho šírenia (najmä negatívnej) spätnej väzby zákazníkov je pre firmy kľúčové, aby svojich zákazníkov servisovali k ich maximálnej spokojnosti. Typickými službami VAS centier sú balenie, označovanie, štítkovanie zásielok, diagnostické testovanie a kontrola kvality, dodávka suchého ľadu, ale aj kompletizácia zásielok. Kým časť činností nahrádza administratívne kapacity klienta, v prípade kompletizácie zásielok prepravca nahrádza celú funkčnú časť tzv. customer relationship managementu (CRM).

V rýchlosti je sila

V dopravnom uzle s kvalitným prepojením tak logistická firma dokáže urýchliť kompletizovanie zásielok vyskladaných z viacerých zdrojov či zabezpečiť jednotné preclievanie, a tým urýchliť dodanie koncovým zákazníkom. Firmy tak šetria na preprave, keďže tovar sa skladuje u expresného prepravcu a v rýchlom tempe zase „tečie“ do cieľovej destinácie. Sektormi, ktoré najviac využívajú VAS služby, sú farmaceutický priemysel, automobilky, výrobcovia elektroniky, počítačov a iných high-tech tovarov.

Podpora pre repair centrá

Rastúcim fenoménom na slovenskom trhu je externé zabezpečenie logistiky záručného a pozáručného servisu. Jeho cieľom je efektívne zvládnutie výmeny pokazeného výrobku za náhradný a zaslanie do najbližšieho repair centra. Expresný prepravca dostáva signál z webovej stránky výrobcu a nezávisle na ňom organizuje vyzdvihnutie chybného výrobku a odovzdanie náhradného aj s inštrukciami na inštaláciu.

Spätná väzba

Vďaka dátam od prepravcu dokáže výrobca efektívne plánovať kapacity na opravu, riadiť náklady na zásobovanie repair centier a dokonca monitorovať spokojnosť koncových zákazníkov. Ďalšou službou je Return Express, ktorá urýchľuje vrátenie výrobkov spotrebiteľom späť z opravy. Kvalitná logistika vrátených produktov umožňuje znížiť úroveň zásob vďaka rýchlejšiemu návratu tovarov a zvýšiť predaj vďaka vysokej úrovni servisu.

Moderné technológie

Inovácie skracujú čas a zvyšujú kvalitu. Odpoveďou expresných prepravcov na nižšie cenové očakávania zákazníkov je zvyšovanie produktivity. Spôsobov, ako ju dosiahnuť, je hneď niekoľko. Každá kvalitná služba sa odvíja od moderného sortovacieho strediska – skladu. Srdcom skladu expresného prepravcu je sortovacia linka. Čím vyššia je miera jej automatizácie a vybavenosť kontrolnými mechanizmami, tým rýchlejšie zásielky prejdú skladom a putujú ku koncovému zákazníkovi.

Čas sú peniaze

To v konečnom dôsledku prináša lepší (rýchlejší) produkt a úsporu nákladov. Moderné technológie na sortovacej linke dnes na vstupe zoskenujú identifikačné údaje balíka s údajom o destinácii a prepravných podmienkach. V TNT sa ako veľký prínos ukázalo zaradenie röntgenu do sortovacej linky. V kombinácii so štatútom schváleného prepravcu tak dokážeme urýchliť preclievanie leteckých zásielok vrátane nadlimitných množstiev nebezpečných tovarov, a tým aj doručenie klientovi.

Online podpora

Stáva sa stále dôležitejším nástrojom, ktorým dokáže prepravca optimalizovať tok zásielok až po dodanie. Web umožňuje nielen sledovať stav zásielky, ale šetrí aj množstvo času pri objednávke a nám dáva priestor odborne poradiť zákazníkovi. Zákazníci preferujú personalizované účty a nastavenia, ktoré im zjednodušujú celý proces.

Expresná preprava

Ide o sektor s vysokými nárokmi na personál. Zabezpečenie zásielok totiž vyžaduje kombináciu špecialistov a kuriérov, ktorí tovar fyzicky doručia. A práve rozvoz zásielok v sebe skrýva najväčší optimalizačný potenciál. Preto prepravcovia na tejto pozícii spolupracujú so živnostníkmi a servisnými partnermi, ktorí v korporátnych farbách zabezpečujú kontakt so zákazníkom. Pri tomto nastavení záleží viac ako inokedy na kvalitnom a pravidelnom školení a podpore tak, aby mal zákazník zabezpečený rovnaký štandard pri každom jednom kuriérovi.

Aj na vzhľade záleží...

Keďže kuriér je v princípe „výkladná skriňa“ značky, musí špeciálna starostlivosť patriť aj jeho výzoru a vybaveniu. Časy spred dvadsať rokov, keď kuriéri začínali len v nudných sivých uniformách, sú už dávno preč. Dnes k štandardu patrí výrazný vkusný odev a samozrejme elektronické zariadenie, ktoré nahrádza dispečing cez vysielačky a umožňuje sledovať pohyb zásielky od okamihu prevzatia. Súčet týchto opatrení na strane personálu dokáže priniesť až 30-percentnú úsporu nákladov, ktoré prepravca môže preniesť do nižších cien.

Stroje + ľudia = bezpečnosť

Bezpečnosť prepravy je v čase sprísnených limitov a kontrol významný faktor ovplyvňujúci kvalitu služby. Bezpečnosť môže prepravca ovplyvniť v dvoch rovinách. Dopravné prostriedky a procesy realizácie zásielky tvoria podmienky, ktoré má vhodným spôsobom využiť personál zabezpečujúci prepravu. Jej bezpečnosť ovplyvňuje v prvom rade použitá technika, ktorá musí vzhľadom na intenzívne nasadenie spĺňať najprísnejšie kritériá. Nemenej podstatné sú vhodne zvolené obaly a pri citlivých zásielkach prostredie s kontrolovanou teplotou a vlhkosťou, ktoré kvalitný prepravca musí mať v ponuke.

Dôležitosť procesov

Veľkú rolu zohrávajú štandardizované certifikované procesy, avšak nie kvôli samotnému „papieru,“ ale kvôli zodpovedne plánovaným a realizovaným procesom v dennej praxi. Tie zvyšujú súčasne environmentálnu aj faktickú bezpečnosť zásielok. Pri ľudskom faktore hrá kľúčovú rolu neustále vzdelávanie a vyvážené manažovanie pracovného času. Skúsený prepravca vie, kde sú hranice zvyšovania pracovnej produktivity. Zároveň kvalitne vyškolený personál dokáže rýchlo identifikovať problematické balíky, a tým zabezpečiť včasné doručenie zvyšku zásielky.