Dôvody popularity zahraničných obchodov sú zrejmé – nižšie ceny a široký sortiment. Taký široký, že ho tuzemskí obchodníci, nech sú ich snahy akékoľvek, nie sú schopní zabezpečiť. Už len preto, že mnoho výrobkov sa k nám vôbec nedistribuuje. V článku sa zameriam na kľúčové veci, ktoré by ste mali pred úspešným nákupom zvonku vedieť.

Tovar vyberajte obozretne

Prv než sa pre kúpu nejakej veci rozhodnete, poriadne si ju preverte z dostupných materiálov na internete, predídete tak prípadnému sklamaniu. Niektoré produkty, napríklad z Číny, nezískali značku CE, čo znamená, že nemusia spĺňať všetky bezpečnostné požiadavky či požiadavky na ochranu životného prostredia.

Veľký vabank je nákup odevov, obuvi či doplnkov. Konfekčné veľkosti sa v jednotlivých krajinách odlišujú a keď berieme do úvahy ešte rôznorodosť strihov, to, že vám objednaný oblek sadne ako uliaty, je naozaj vec šťastia. Pri obuvi je to trochu jednoduchšie, vychádzať môžete zo šikovnej tabuľky, ktorá uvádza pre konkrétnu veľkosť i prepočet na dĺžku chodidla. To však ešte neznamená, že vám topánka sadne aj na šírku.

Nedávno sa mi neoplatila kúpa lacnej dámskej kabelky, ktorá na fotke vyzerala naozaj úžasne. V realite však už nebola taká ako na obrázkoch. Koženka bola polámaná a nekvalitný zips sa beznádejne zadrhával. V tomto ohľade sa dá spoliehať na hodnotenia zákazníkov, ktoré však neuvádza každý obchod, a takisto nemusia byť pri každom produkte.

Vo všeobecnosti sa nenechajte zlákať podozrivo lacnými vecami, obzvlášť ak ide o známe produkty. Najnovší iPhone ani značkové tenisky vám v origináli za tretinové ceny nikto nedá. Ledaže máte záujem o podvrh, ktorý sa na pôvodný tovar hrá iba naoko. Navyše takýto tovar colníci radi pozastavujú a ďalej neprepúšťajú. V lepšom prípade sa môžete dohodnúť na odoslaní naspäť predajcovi, dúfajúc, že vám vráti peniaze.  

Objednávame, platíme, preberáme

Nečestní predajcovia sú síce všade bez ohľadu na zemepisnú šírku, ale veľké e-shopy alebo elektronické trhoviská (ako je napríklad eBay) sú nastavené tak, aby podvodníkom nedali šancu. Opierajú sa totiž o spätnú väzbu kupujúcich, podľa ktorej môžete zistiť, aká je komunikácia s predajcom či zodpovedá opis skutočnému tovaru a či netrvá dlho, než predajca po zaplatení zásielku odošle.  

Forma platby je vždy okamžitá, bezprostredne po objednávke. Žiadna dobierka tu neexistuje – tento spôsob platenia si držíme ako jedna z mála krajín. Prevodom na účet vopred sa platí bežne a pokiaľ nakupujete od overených predajcov s pozitívnym hodnotením, nemusíte mať najmenšie obavy.

Najrýchlejšie možno transakciu vykonať platobnou kartou zadaním jej údajov (číslo karty, trojmiestny bezpečnostný kód a dátum exspirácie). Pretože ide o mimoriadne citlivé údaje, tento spôsob platby realizujte iba v prípade zabezpečených stránok (s HTTPS v adrese) na overených portáloch. Vždy je však bezpečnejšie vytvoriť si účet na PayPal a platiť z neho. Vedenie je bezplatné a obsluha jednoduchá. PP si prepojíte s bankovým účtom, z ktorého si naň prevediete ľubovoľnú peňažnú sumu podľa potreby.

Tovar býva po zaplatení v krátkom čase expedovaný, o čom vás obyčajne informuje notifikácia v záložke medzi objednávkami. Čakacia doba však už býva dlhšia, ak si nepriplatíte za rýchlejšiu dopravu. Pri „bezplatnom“ poštovnom môže dodanie trvať pokojne i mesiac.

Zásielky z tretích krajín (typicky z Ázie a USA) podliehajú často colnému konaniu, kde sa vyžaduje vaša prítomnosť a keď už colníci tovar pozastavia, tak zvyčajne treba zaplatiť aj DPH (nad 22 eur), prípadne clo (nad 150 eur). Voľne prepustené bývajú iba lacnejšie veci, ktoré sa svojou hodnotou nedostanú na minimálnu sumu, z ktorej ste povinní zaplatiť daň.

Pri drahších tovaroch niektorí obchodníci umelo zrážajú cenu a zvyšujú poštovné, ktoré sa nedaní. Iní, tí odvážnejší, vám bez okolkov ponúknu a vytvoria faktúru s nižšou cenou. Alebo sa vás ani nepýtajú a dostanete ju pribalenú. Toto riešenie však má jeden háčik. Colné konanie vyžaduje okrem preukázania detailu nákupu aj k nemu sa viažuci obrat z bankového účtu. Obvykle stačia fotky obrazoviek z jedného i druhého. Tieto doklady sú často predmetom falšovania, no nezabúdajte, že je to trestné. Lepší spôsob, ako na týchto poplatkoch navyše ušetriť, je nechať si poslať tovar z európskych skladov, ktoré má napríklad Amazon. Výber býva síce o niečo menší, cena zase, pochopiteľne, vyššia, ale aj tak je stále nižšia než u nás.

Časté nedorozumenie vzniká z toho, že tovar objednaný v Číne sa tvári, akoby bol z Holandska. Napriek tomu, že je zdanlivo odoslaný z krajiny EÚ, nie je to tak. V tomto prípade nejde o európsky sklad predajcu, ale o pobočku holandskej pošty v Číne, ktorá má urýchliť logistiku exportu do Európy. Tu, pochopiteľne, stále platí, že ste povinní uhradiť všetky štandardné poplatky (daň aj clo). 

Výrobok je poškodený. Čo s ním?

Určite nikdy nepoteší, ak tovar príde znehodnotený. Či už vinou prepravnej spoločnosti (naposledy ma prekvapil odtrhnutý kondenzátor), alebo výrobnou chybou. Viackrát som sa stretol s  chybnými displejmi a pokiaľ je to preukázateľné a tovar nezodpovedá opisu uvádzanému v inzeráte, otvoríte cez tiket tzv. spor, do ktorého prílohy nafotíte danú chybu, pridáte vlastný opis a snažíte sa spoločne nájsť riešenie prijateľné pre obe strany.

Veľmi sympatické a rozhodne nie ojedinelé sú riešenia, keď vás predajca rýchlo refunduje plnou sumou alebo ponúkne okamžité zaslanie náhradného tovaru bez toho, aby ste mu niečo posielali naspäť. Predávajúci má, samozrejme, nárok na to, aby ste mu chybný tovar vrátili, vtedy treba rátať s výdavkom na poštovné, ktoré môže byť pri lacnejších produktoch vyššie, než je ich hodnota. Ale to je daň, s ktorou treba počítať. A takisto pri reklamácii po istom čase prevádzky. Tu sa však uistite, aká je doba záruky. Tá sa totiž v zahraničí odlišuje.