Ako hodnotíte firemné portály z pohľadu praxe či už v Česku alebo na Slovensku? Sú tam nejaké špecifiká, ktoré vás prekvapili?
Najčastejšie sa stretávame s tým, že firemné weby nie sú pripravené pre využitie s ďalším životom online. Ak máte priemerný web, znižujete potenciál reklamných kampaní či sociálnych sietí, ktoré vašu značku majú podporiť. S každým klientom teda vždy riešime aj potrebné úpravy na webe, aby peniaze, ktoré investuje do výkonnostného marketingu, mali čo najväčší možný prínos pre jeho biznis.
 
Avšak oproti predchádzajúcim rokom, kedy naši klienti vsádzali takmer výlučne na výkon a weby veľmi neriešili, nastáva veľmi pozitívna zmena. Akoby si firmy začali uvedomovať, že dobre postavený web s kvalitným obsahom im môže „prihrať“ veľa bodov a zákazníkov. Niekedy však firmy prepadnú ilúzii, že si web zvládnu vybudovať a spravovať sami. Ak potrebujú napríklad na web umiestniť nejakú aktuálnu informáciu, tak ju „jednoducho niekam dajú“. Tieto úpravy sa potom hromadia, až z pôvodne funkčného webu nezostane nič. Toto riešime pomerne často.

Na jednej z vašich prednášok, ktorých usporiadateľom bol aj Poradca podnikateľa, ste uviedli, že viete, čo má klient na svojom webe chybne bez toho, aby ste to videli. Z čoho ste vychádzali?
Takýto provokatívny názov sme si zvolili úmyselne, aby sme obrátili pozornost na to, že marketing je zložený z mnohých prepojených disciplín. Nemožno sa upnúť iba na jeden parameter. Mnoho firiem venuje značné úsilie získaniu nových návštevníkov na svojom webe, ale veľmi už neriešia, čo sa s návštevníkmi stane potom. Na webe sa však celá „hra“ vtedy iba začína. Pokiaľ na ňom návštevníka  neudržíte, všetka energia vynaložená na jeho získanie vyjde nazmar.

Čo podľa vás znamená dobrý a zlý obsah webu?
Zo zlého webu je návštevník spravidla zmätený. Stráca sa v ňom, hľadá, skúša… Takýto web na svojho používateľa nemyslí a nevedie ho. Tiež nijako nepodporuje výnimočnosť vašej značky. Neponúka nič zvláštne navyše, obsah je obyčajný a tuctový. Väčšinou nespĺňa ani základné technické náležitosti. Je to nesprávne prispôsobený SEO, takže je ho ťažké nájsť, je pomalý a nemá zvládnutú mobilnú verziu.

Na dobrom webe sa návštevníci jednoducho cítia dobre. Rýchlo sa orientujú a jeho prezeranie ich baví. Web s nimi komunikuje ich jazykom, dozvedia sa na ňom všetko potrebné, ale neplytvá ich časom. Ak ide o e-shop, vedie ich prirodzenou cestou k nákupu. Je dobre prepojený ako s okolitým svetom, tak v rámci jeho štruktúry. Pravidelne ponúka nové zaujímavosti, tipy alebo rady, aby sa návštevníci mali prečo vracať. Má riadené technické náležitosti, takže ho má rád i Google. To sú však skôr všeobecné prípady, ktoré nájdete kdekoľvek. Dobrý web v prvom rade zodpovedá charakteru značky a klienta. Každý web je potrebné ladiť individuálne.

Akými častými chorobami trpia firemné weby? 
K tým najzásadnejším chybám dochádza pri duplicitnom obsahu. Predovšetkým majitelia e-shopov takto riešia obmedzený rozpočet, napríklad pri tvorbe produktových popiskov. Skopírované texty vás však ďaleko neposunú, Google ich skutočne nemá rád. Úplne zásadnou chybou potom je, keď majiteľ webu nemeria jeho výkon a neoptimalizuje jeho obsah. Web nestačí len „zavesiť na online“, ale je potrebné ho neustále zveľaďovať. Pokiaľ ho nemeriate, nič neviete a môžete len strieľať zboku. To je potom škoda času i peňazí.


Tipy, ako môžete zapracovať v malej či strednej firme na svojom webe:
• Je váš web možné ľahko nájsť vo vyhľadávaní na Googli? Ak nie, možno na ňom nemáte dostatok kľúčových slov, nemáte vyriešené metatexty alebo vás môže vyhľadávač z nejakého dôvodu penalizovať.
• Ukážte váš web napríklad svojim známym, ktorí ho ešte nevideli. Ak im do pár sekúnd nedôjde, čím sa vaša firma zaoberá, je potrebné informácie prezentovať inak.
• Je návštevníkom jasné, čo majú na webe urobiť? Nakúpiť? Registrovať sa? A ako? Kam majú kliknúť? Je to na vašom webe jasne viditeľné?
• Pridávate nový obsah? Píšete blog? Používatelia ocenia zaujímavé informácie, ktoré nenájdu nikde inde. A má to rád aj Google.
• Pokiaľ s tvorbou webov nemáte skúsenosti, nechajte to na odborníkov. Sú to náročné disciplíny a nemá zmysel, aby ste svoj čas potrebný na prevádzku firmy investovali do zložitého naberania know-how súvisiaceho s prácou.
• Čím skôr začnete s tvorbou kvalitného webu, tým väčší budete mať náskok pred konkurenciou. Dlhodobo tvorený kvalitný obsah urobí pre vašu značku veľký kus práce.