Kto chce stáť na strane úspešných a prosperujúcich, má ambície zlepšovať svoje služby a ponúkať kvalitnejšie produkty zákazníkom, nemal by v digitálnej transformácii zaváhať. Ukázal to prieskum GfK SK pre spoločnosť DXC Technology.

Aj slovenské firmy sa v rámci svojho rozvoja čoraz viac spoliehajú na technológie, digitálna transformácia sa stáva hnacou silou biznisu a zmeny v oblasti IT sú prioritou, ak si chcú udržať konkurencieschopnosť. Inovácie tak zvyšujú flexibilitu firmy, zlepšujú obchodné výsledky a klienti vďaka nim dostávajú lepší, rýchlejší a komplexnejší servis.

Už 58 percent zákazníkov prešlo digitálnou transformáciou

Z prieskumu vyplynulo, že digitálnou transformáciou už prešlo až 58 % slovenských podnikov a 30 % spoločností ju plánuje zrealizovať počas nasledujúceho roka, pričom iba 12 % spoločností žiadnu transformáciu neplánuje. „Na zvýšené očakávania zákazníkov chcú byť firmy pripravené procesne, technologicky a aj z hľadiska ľudského kapitálu, ale napriek tomu, že sa o digitálnej transformácii hovorí už dosť dlho, firmy stále tápajú. Sme však radi, že aj náš prieskum odhalil, že sa slovenské firmy neboja v tejto otázke osloviť odborníkov," hovorí Zdenko Böhmer, generálny riaditeľ DXC Technology na Slovensku.

Ako ukázal prieskum, slovenské firmy vnímajú bezpečnosť podniku a dát ako top prioritu a digitálnu transformáciu považujú za záruku bezpečnosti a ochrany pred digitálnymi rizikami (76 %). Využívanie moderných IT technológií nevyhnutne vyžaduje venovať zvýšenú pozornosť otázkam bezpečnosti a ochrany pred digitálnymi rizikami. A ide teda skôr o sekundárny efekt. Pozitívne zistenie je, že slovenské firmy vidia významný prínos digitálnej transformácie v automatizácii a optimalizácii procesov (71 %) a zbere a vyhodnocovaní dát (64 %).

Transformujú sa najmä oddelenia financií a IT

Slovenské firmy sa snažia v prvom rade transformovať najmä oddelenia financií a IT, výroba skončila v rebríčku na treťom mieste. Používanie a nasadzovanie digitálnych technológií je vo vyše polovici spoločností (64 %) v kompetencii riaditeľov IT oddelení, o tejto oblasti však rozhodujú aj finančné oddelenia (57 %), keďže práve tie majú pod palcom strategické investície.

„Je dôležité zvážiť si, ktoré procesy a aktivity chce firma transformovať, kde jej to prinesie zefektívnenie alebo zvýšenie motivácie zamestnancov a kde by to, naopak, mohlo spôsobiť komplikácie. Do príprav a plánov treba zapojiť vo firme všetkých a postupne ich zaškoľovať, aby dokázali nové nástroje efektívne využívať," zdôrazňuje Böhmer.

Najväčšou prekážkou digitálnej transformácie sú totiž podľa prieskumu práve samotní zamestnanci, najmä ich nedostatok skúseností s využívaním technológií (53 %), ale aj ich nedostatočné technické vzdelávanie (48 %).

Digitálna transformácia podľa neho premieňa a bude meniť situáciu na trhu. Stále viac podnikov sa púšťa do zmien s cieľom získať konkurenčnú výhodu vďaka novým produktom a službám, novým obchodným modelom a vzťahom. Tí, ktorí využijú nové technológie na inovácie v odbore, dokážu podkopať pozície aj najvýznamnejších firiem v každom odvetví.