Ako poznamenáva  biznis imidž konzultantka Jana Keketi, dôležité je, ako danú firmu vnímajú aj ostatní. „Mať dobrý imidž znamená, samozrejme, imidž vedenia i zamestnancov, pod čo spadá nielen vzhľad, ale aj ich vystupovanie, prístup ku klientom, komunikáciu na firemnej i medziľudskej úrovni. Okrem toho je dôležité, v akých priestoroch sa firma nachádza, od funkčnosti, prestíže či dostupnosti, až po kontakt s okolitým svetom cez sociálne siete a web priestor,“ objasňuje. To všetko tvorí imidž firmy a ak je ktorýkoľvek aspekt zanedbaný, kredit sa zmenšuje. 

Potrebujú si však vylepšiť imidž aj manažéri, ktorí pracujú v bankách či poisťovniach? Manažéri vo finančnom sektore sú na tom podľa Jany Keketi omnoho lepšie ako v minulosti. „Aj tu sa nájdu ešte ľudia, ktorí potrebujú poradiť, ale väčšinou ide o drobnosti,  ktoré ich imidž privedú k dokonalosti. Horšie to už býva na nižších úrovniach manažmentu, kde sa stretávam s väčšími prehreškami, alebo s neochotou nasledovať nejaké odporúčania, pokiaľ nie je daný striktný dress code.“ 

Oblečenie musí sadnúť ako uliate

„Šaty robia človeka.“ To je síce pravda, ale musíme si dať pozor aj na ďalšie detaily, ako sú vhodné doplnky alebo dokonalá úprava zovňajšku. Okrem vzhľadu je nemenej dôležité celkové vystupovanie a komunikácia. Podľa biznis konzultantky môže prísť dokonale oblečený človek, ale keď sa nespráva podľa spoločenskej etikety, len dobrý vzhľad mu nepomôže, okolie ho nebude vnímať ako by chcel.

Čo sa týka oblečenia, doplnkov a značkových vecí, neplatí vždy pravidlo, že len drahé je dobré. Oblečenie musí v prvom rade sadnúť na postavu ako uliate. Ak má človek nekonfekčnú postavu a musí vzhľadom k svojej pozícii chodiť oblečený v obleku či ženy v kostýme, mali by si ich dať ušiť na mieru,“ odporúča Keketi. Ale ak má niekto bežnú konfekčnú veľkosť, môže si ich bez problémov kupovať v obchode. Dôležité sú  kvalitné prírodné materiály i strih,  pričom nájsť sa určite dajú aj za rozumnú cenu.

Omyly, ktoré robia manažéri najčastejšie

Medzi najčastejšie chyby patria podľa biznis imidž konzultantky nesprávna veľkosť obleku, prípadne široký strih nohavíc či saka, pridlhé rukávy na saku. Aj obuv býva často kameňom úrazu, nemoderné tvary alebo ošúchané topánky sú veľkým prehreškom, ktorý si každý hneď všimne. „Pre mňa sú asi najhoršie košele s krátkym rukávom a tielko pod košeľou. Pozor si treba dať na upravené nechty a účes," konštatuje Jana Keketi. Zostaviť si biznis šatník od nuly je pomerne nákladná záležitosť, ak sa však urobí rozumne, viete s nie veľkým množstvom oblečenia dobre fungovať aj dlhšie obdobie.

Biznis šatník tvoria základné farby

Základom sú minimálne dva až tri obleky tmavej farby, u žien kostýmy, k nim ako základ treba mať biele košele či blúzky, ďalej viacero variantov košieľ v odtieňoch modrej u pánov a u žien podľa pozície biele, modré či rôzne svetlé odtiene. Jemné prúžky sú vhodné pre formálnejší vzhľad, výraznejšie farby pre menej konzervatívny look. „Farebné a vzorové košele sa v určitých pozíciách môžu nosiť, ale na vysoké manažérske pozície nie sú vhodné. Samozrejmosťou je kvalitná kožená obuv a taška, jednoduchosť a striedmosť tvarov je vítaná. Čierna farba doplnkov tvorí základ," odporúča Jana Keketi.

Páni môžu mať na oživenie aj rôzne odtiene hnedej (tašku a opasok treba ladiť s topánkami) a dámy majú väčšiu voľnosť, vyberajú si farby obuvi a doplnkov podľa vkusu, hlavne však žiadne krikľavé farby ani príliš výrazné ozdoby. Do šatníka patria podľa imidž konzultantky aj menej formálne saká, nohavice, u dám sukne či šaty, ktoré nemusia nutne tvoriť kostým, ale mali by byť variabilné.

Prílišná voľnosť v obliekaní môže škodiť

Odkiaľ aktuálne prichádzajú na Slovensku trendy, čo sa týka štýlov, respektíve ich rôznej kombinácie? Napríklad americké firmy preferujú jeden deň v týždni, kedy môžu manažéri prísť do práce vo voľnejšom štýle.

Podľa imidž konzultantky to nie je ľahké identifikovať vzhľadom k dnešnému multikulturálnemu prostrediu. „Niekde sa ustupuje od striktných pravidiel príliš formálneho dress kódu, ľuďom spoločnosti dávajú voľnosť v obliekaní. Môže sa však stať, že sa takáto voľnosť stane prehnanou a zamestnanci vyzerajú ako keby boli na rodinnom výlete, nie v práci," dodáva Jana Keketi. Preto sa firmy opätovne vracajú k určitým pravidlám, nakoľko zistili, že ani prílišná ležérnosť nie je práve to „orechové“. Voľné piatky sú bežnou súčasťou aj na Slovensku, ide o ležérnejší štýl, kedy nemusí mať muž kravatu, dokonca ani oblek, postačia slušné nohavice, košeľa či polotričko, na to sako. Ak rifle, tak jedine tmavé dizajnové typy.  „Ak si neviete poradiť, oslovte odborníkov, ktorí vám pomôžu zostaviť ideálny, a hlavne funkčný, biznis šatník. Dôležité je však určite dbať na eleganciu a kvalitu, tou nikdy nič nepokazíte,“ dodáva.

Článok bol krátený pre účely webu.