Internet denne využíva 60 percent a e-maily posiela denne 46 percent Európanov. Na tento trend reagujú najnovšie návrhy Európskej komisie lepšou ochranou online prostredia, zjednodušením pravidiel pre cookies, prísnejšou ochranou pred spamom, či napríklad väčšou transparentnosťou v rámci reklamných hovorov. Agentúru SITA o tom informovala Ingrid Ludviková z tlačového oddelenia Zastúpenia Európskej Komisie v SR.

Ako informuje Ludviková, 92 percent Európanov považuje za dôležité, aby ich e-maily a online správy zostali dôverné. Súčasná smernica o súkromí v elektronických komunikáciách sa vzťahuje len na tradičných telekomunikačných operátorov. Odteraz budú pravidlá ochrany súkromia platiť aj pre nové služby elektronickej komunikácie, ako sú WhatsApp, Facebook Messenger, Skype, Gmail, iMessage alebo Viber.
Súkromie bude garantované v prípade obsahu, ale aj metaúdajov získaných v rámci elektronickej komunikácie, čiže napríklad času a miesta hovoru. Majú v sebe totiž zložky rýdzo súkromného charakteru, ktoré budú musieť byť podľa navrhovaných pravidiel anonymizované alebo vymazané, pokiaľ používatelia nesúhlasili s ich využitím a nejde o údaje potrebné napríklad k fakturácii.

Nové pravidlá umožnia používateľom tiež lepšiu kontrolu ich nastavení tým, že v prípade rizika ohrozenia súkromia budú môcť jednoduchým spôsobom prijať alebo odmietnuť permanentné súbory „cookies“ a iné identifikátory. Ako tiež informovala Ludviková, 59 percent Európanov by ocenilo špeciálnu predvoľbu pre reklamné hovory. Návrh zakazuje akúkoľvek formu nevyžiadanej elektronickej komunikácie napríklad v podobe e-mailu, SMS správy a vo všeobecnosti aj v podobe telefonického hovoru, ak používatelia nesúhlasili s ich prijímaním. Pri reklamných hovoroch bude povinné zobrazenie čísla volajúceho alebo použitie osobitnej predvoľby, ktorá upozorní na reklamný hovor.

V prípade súhlasu so spracovaním údajov budú mať zároveň tradiční telekomunikační operátori viac príležitostí využiť údaje a poskytovať doplnkové služby. Napríklad si budú môcť vypracovať mapy obľúbenosti, ktoré znázorňujú prítomnosť jednotlivých zákazníkov a pomôcť tak verejným orgánom a dopravným spoločnostiam pri príprave nových projektov infraštruktúry.
Prvý podpredseda komisie Frans Timmermans uviedol, že návrhmi sa dokončí rámec ochrany údajov v EÚ.

"Vďaka nim bude súkromie v elektronickej komunikácii chránené modernými a účinnými pravidlami a európske inštitúcie budú môcť uplatňovať rovnako prísne normy, aké musia uplatňovať členské štáty," dodal Timmermans.