Trend obdarovávania sa darčekmi vidieť prakticky celoročne, či už v domácnostiach, alebo vo firmách. Hmotné darčeky, ktoré si kedysi ľudia často darovali len z núdze, postupne vymieňajú za zážitky. Dôvod je jednoduchý – najväčšou pridanou hodnotou zážitkových darčekov je totiž emócia.

Bungee jumping, vyhliadkový let balónom, jazda na Ferrari, let stíhačkou, ale i luxusný wellness pobyt... Vyberať môžete zážitky na zemi, vo vode i vo vzduchu, presne podľa vášho gusta... Zážitkové darčeky sa stávajú prakticky bežnou súčasťou a plnohodnotnou alternatívou k „tradičným“ darčekom. Aké sú teda trendy?

Voľný čas chceme prežívať intenzívnejšie

Ako objasňuje Tomáš Fábry, konateľ spoločnosti Enjoy a majiteľ zážitkovej agentúry NajZážitky.sk, k rozvoju zážitkových darčekov veľkou mierou prispieva aj samotná doba, ktorá sa zrýchľuje. „Ľudia trávia stále viac času v práci, preto chcú svoj voľný čas využiť čo najintenzívnejšie. Zažiť nové veci, často posúvať svoje limity a proste si užívať. Podobný pocit chcú aj darovať.“ Typickým klientom je žena, ktorá daruje zážitok svojej akčnej polovičke. Tie tvoria podľa slov Tomáša Fábryho približne 70 percent ich zákazníkov. „S nami, mužmi, je to jednoduché. Stále sme deti a potrebujeme sa len poriadne vyblázniť. V tom sú muži rovnakí naprieč celým Slovenskom a myslím, že aj svetom.“

Darujte relax a spoločné firemné aktivity

Aj zamestnávatelia zvyknú svojich zamestnancov obdarovávať zážitkami, prípadne kolegovia vzájomne medzi sebou. „Firmy stále viac objavujú benefity zážitkových darčekov a zážitkových teambuildingov. Je to odmena ako pre zamestnancov, tak aj pre samotnú firmu. Okrem starostlivosti o zamestnancov počas pracovnej doby si uvedomujú dôležitosť starostlivosti aj mimo nej,“ dodáva Fábry. Aktívny oddych a aktivity, pri ktorých vedia spoľahlivo odbúrať pracovný stres, sú extrémne dôležité pre efektivitu v práci a tiež lojalitu.

Dôverujte, ale preverujte skutočné zážitky

Na stránkach zážitkových agentúr nájdete stovky zážitkov a niekedy je ťažké vybrať si ten správny.  Kvalitná zážitková agentúra nie je totiž podľa slov konateľa iba predajcom zážitkov. Má byť garantom spokojnosti. „Dobrá zážitková agentúra mimo nadštandardných služieb (možnosť výmeny zážitku, pomoc pri výbere a rezervácii termínu) ponúka len overené zážitky, pričom za ich kvalitu ručí. Zákazníkom by sa tak nemalo stať, že nebudú so zážitkom spokojní,“ objasňuje Tomáš Fábry.

„Darček“ môžete vymeniť za iný

Čo však robiť v prípade, ak sa niekto „netrafí do vkusu“ obdarovaného pri zážitkovom darčeku? Výhodou zážitkovej agentúry sú práve služby ako napríklad výmena poukazu. „Aktuálne máme v ponuke takmer 300 rôznych zážitkov. Ak sa teda niekto netrafí do vkusu, nie je nič jednoduchšie, ako vybrať si iný zážitok podľa vlastného gusta. Najdôležitejšie pre nás je, aby si obdarovaný zážitok naplno vychutnal, nie aby ho len absolvoval,“ spresňuje majiteľ agentúry i portálu NajZážitky.sk.

Tiež by sa zážitok mal zhodovať nielen so záujmami, ale napríklad aj s časovými možnosťami obdarovaného. „Napríklad na prelet balónom ponad Vysoké Tatry musíte byť extrémne flexibilný. Dní vhodných na prelet je naozaj iba pár počas roka. A viete o nich len niekoľko dní vopred.“

Aj vy si vychutnávajte to, čo bohatí...

Netradičných požiadaviek majú v agentúre NajZážitky.sk stále mnoho. „Či už sú to požiadavky na stretnutia so svetovými hviezdami alebo zrealizovanie zážitkov, pri ktorých by sme museli vedieť ovládať počasie na počkanie... :-) Takže sú to často požiadavky, ktoré sú jednoducho nemožné,“ konštatuje Tomáš Fábry.

Keďže zážitkový biznis stále rastie, každoročne pribudnú do ponuky nové zážitky. Väčšinou sú to úspešné zážitky zo zahraničia, ako napríklad indoor surfovanie, kde si môžete vyskúšať surfovanie na divokých vlnách na simulátore. Momentálne je trendom lietanie a jazda na rýchlych autách. Sú to hlavne zážitky, ktoré si doteraz mohli užiť len tí majetnejší.

Rozhoduje komplexnosť a zážitok „šitý“ na mieru

Budúcnosť zážitkových darčekov bude podľa slov Tomáša Fábryho v ich komplexnosti. „Nejde už len o zážitok ako taký. Rozhoduje zázemie, profesionalita, prístup, dizajn. To všetko sú dôležité súčasti, ktoré musí mať zážitok, aby u ľudí obstál.“ Inak povedané: nestačí už mať len lietadlo odstavené na lúke. Zákazníci chcú zaparkovať auto, byť milo privítaní, pred letom si dať kávičku, sadnúť do pekného stroja a odniesť si z letu videozáznam. Chcú zážitok prežiť všetkými zmyslami. A keď ide o darček, platí to dvojnásobne.


TOP zážitky z portálu NajZážitky.sk

  • Najpredávanejšími zážitkami za minulý rok boli pilotovanie lietadla na skúšku, simulátor voľného pádu a jazda na formule. Sú to už tradičné bestsellery, pri ktorých sa lieta vysoko a jazdí rýchlo :-).
  • Asi najzaujímavejšou „zážitkárkou“ bola viac ako 90-ročná pani, ktorá letela stíhačkou. Na prvý pohľad to vyzerá ako dokonalý príklad nevhodného darčeka. Tento bol ale naozaj vysnívaný. Takže nikdy nie je neskoro splniť si svoje sny.

Tip redakcie časopisu Zisk manažment:

Toto sú sny Tomáša Fábryho, majiteľa agentúry:
Rád by som absolvoval cestu okolo sveta, ktorú sme už raz s manželkou začali, ale museli sme ju v priebehu prerušiť. Druhým veľkým snom je cesta do vesmíru. No tento už manželka so mnou až tak nezdieľa :-). Dôležité je nebáť sa snívať. Sny nepoznajú hranice.

Rady, ako si správne vybrať zážitkový darček:

  • Najdôležitejšie je poznať povahu obdarovaného. Dobrodruh asi nevyskočí od radosti zo stoličky pri predstave dvojhodinovej masáže.
  • Zvážte časové možnosti obdarovaného. Niektoré zážitky sa konajú každý deň, iné len niekoľkokrát do roka.
  • Vyberajte zážitok v dostupnej lokalite.
  • Čítajte podmienky! Je to jednoduché, ale veľa ľudí to nerobí. Pri každom zážitku sú uvedené podmienky, respektíve obmedzenia. Nie je nič horšie, ako darovať 130-kilogramovému mužovi tandemový zoskok padákom, pri ktorom je hmotnostný limit 100 kg.
  • Pokiaľ to zážitok dovoľuje, obdarovaný určite ocení, ak zážitok bude môcť absolvovať so svojimi blízkymi, známymi alebo kamarátmi. Čím viac ľudí, tým väčšia zábava.
  • Ak si nie ste istí, najlepšou voľbou je darovať univerzálny poukaz a nechať výber konkrétneho zážitku na obdarovaného.
    Zdroj: Zážitková agentúra NajZážitky.sk, www.najzazitky.sk

3 otázky na telo:

1/ Úspešný biznis sa dá postaviť na splnených snoch. Aký bol váš sen a čím vás zážitky „dostali“?
Vždy som chcel podnikať. Už na strednej škole na internáte som prevádzkoval e-shop. Spolužiaci išli do mesta, ja som na izbe vybavoval objednávky, komunikoval so zákazníkmi a chodil na poštu. Po úspešnom predaji e-shopu som aktívne začal hľadať nové smerovanie. A keď som objavil zážitkový biznis, vedel som, že to je niečo pre mňa. Nie je nič lepšie, ako keď ste sám sebe dokonalou cieľovou skupinou :-). Dá sa povedať, že si pracovne užívam a často aj plním sny.

2/ Skúšate nové zážitky v ponuke na sebe, alebo spolu so svojimi zamestnancami?
Väčšinu zážitkov sa snažíme testovať spoločne. Je dôležité, aby sme v rámci zákazníckej podpory vedeli podať čo najautentickejšie informácie. Ako sa vraví, je lepšie raz zažiť, ako stokrát počuť.

3/ Každý manažér či majiteľ firmy má jasnú víziu o svojom biznise či živote. Aké sú ďalšie vaše plány, ktoré by ste si radi splnili?
Mojou dlhodobou víziou je hlavne rozširovanie projektov s našimi vlastnými zážitkami a službami. Je to priestor, kde sa dokážeme naplno realizovať, máme voľnejšie ruky pre inovácie a unikátne služby. Začalo to projektom Enjoy Racing, kde realizujeme zážitkové jazdy na pretekárskych formulách a Arieli Atom, čo je jedno z najrýchlejších áut na svete. A v hlave mám plno ďalších podobných „zážitkových“ projektov, ktoré čakajú na zrodenie.

Profil Tomáša Fábryho, majiteľa agentúry NajZážitky.sk
Už v priebehu štúdia na osemročnom športovom gymnáziu v Banskej Bystrici sa začal venovať podnikaniu na internete. Po približne troch rokoch e-shop Gps-navigacie.sk predal a založil zážitkovú agentúru NajZážitky.sk. Postupne sa spoločnosť vypracovala na pozíciu najväčšej zážitkovej agentúry na Slovensku. Aktuálne prevádzkuje agentúru nielen na Slovensku, ale aj v Česku. Realizuje tiež projekt Enjoy Racing. Zážitková agentúra NajZážitky.sk ponúka možnosť splniť si detské sny a užiť si poriadnu kopu zábavy a adrenalínu. Jej filozofia je postavená na maximálnej spokojnosti zákazníkov a unikátnej ponuke zážitkov.