Konkurencia vo svete e-shopov je v súčasnej dobe veľká a týka sa to aj toho vášho, ak ho chcete rozšíriť do zahraničia. Úspešný online biznis si vyžaduje skombinovať pár drobností typu zákaznícky servis, cenotvorba, logistika a dodanie tovaru s platobnými možnosťami. Takto dostanete celý pomyselný „koláč“ toho, či máte šancu uspieť na lokálnom trhu alebo nie. Platobné zvyklosti sa teda určite neoplatí zanedbať.

Slovensko: prevládajú dobierky

U nás na Slovensku fungujeme na systéme dobierok, čo znamená, že za tovar niekto zaplatí až po prevzatí. Tie robia pri mnohých typoch e-shopov možno aj viac ako 70 až 80 % tržieb. Samozrejme, platba kartou a prevody na účet sú tu tiež, ale nejaké platobné peňaženky, ako PayPal, veľmi obľúbené nie sú.

Na druhej strane tu máme okolité krajiny, prejdeme 100 kilometrov a platobné zvyklosti sú úplne iné. Je to jedna z dôležitých vecí, keď e-commerce biznis ide do novej krajiny, nemôže iba bezhlavo skopírovať webovú stránku so všetkým, s celou infraštruktúrou, ktorú tam má, aj s rovnakými platobnými možnosťami. Pretože tým môže vytvoriť veľkú platobnú bariéru – klienti, ktorí sú zvyknutí na niečo iné, ako im e-shop ponúka, nedokončia objednávku.

Pri proexportných stratégiách je dôležité myslieť aj na také detaily, ako sú platobné možnosti. Máme k dispozícii zopár štatistík, ktoré môžu byť pre vás užitočné.  Tu je pár tipov, ako sa trhy z tohto pohľadu od seba líšia.

Rakúsko

Pozrime sa napríklad na Rakúsko. Až 35 % všetkých platieb tvoria platby kartou, či už kreditné, alebo debetné, a prevod na účet. To je asi majoritná platobná cesta. Internetový platobný systém PayPal tam tvorí takmer štvrtinu zo všetkých platieb, takže je extrémne dôležitým prvkom. Už len prechod cez hranice a PayPal v Rakúsku tvorí takmer štvrtinu všetkých platieb a dobierka iba 5 % platieb. Takže dobierka tam veľmi obľúbená nie je. U našich rakúskych susedov, alebo aj v iných krajinách, sú klienti zvyknutí platiť na faktúru, s tým, že oni medzičasom dostanú objednaný tovar a majú nejakú dobu na to, aby zaň zaplatili. Možno je to viac-menej logistický problém alebo systémová zmena vyplývajúca z toho, ako tam e-shop funguje a aké sú očakávania zákazníkov. 

Poľsko

V Poľsku tvorí prevod na účet 46 % všetkých platieb. Poliaci sú zvyknutí na klasické manuálne prevody a platba debetnou kartou predstavuje až 21 %. Platba elektronickou peňaženkou typu PayPal alebo platobnou bránou PayU, čo je vlastne alternatíva, ktorá sa v Poľsku využíva, tvorí 12 %. Takže keď sa pozrieme na tri hlavné platobné metódy, máme tu prevod na účet, debetnú kartu a peňaženku.

Nemecko

Nemecko je zase trochu iné. Možno má bližšie k Rakúsku. V nemeckých krajinách prevládajú prevody na účet (Sofort, SEPA DD a pod.), ktoré tvoria až 38 %. PayPal tvorí 22 % zo všetkých platieb a kreditná karta 15 %. V tejto krajine je prevod na účet veľmi silný. Ale aj medzi prevodmi na účet sú rozdiely. U nás fungujú skôr klasické spôsoby, respektíve banky majú svoje platobné brány. Zatiaľ čo v Nemecku je Sofort, teda okamžitý prevod peňazí, veľmi silný, treba sa pozerať aj na lokálne riešenia pre danú transakčnú metódu.

Rumunsko

Rumunsko je veľmi obľúbenou krajinou pre mnoho lokálnych e-shopov, ktoré sa snažia dobyť rumunský trh. Je veľmi veľký a málo saturovaný z pohľadu e-commerce. Dobierka tam tvorí až 90 % všetkých platieb. Čiže znovu obrovská bariéra pre slovenské e-shopy, pretože jedna z vecí, o ktoré sa snažia, je, samozrejme, pomer ceny a zachovania výkonu. Ak napríklad chcete prevádzkovať e-shop v Rumunsku, je vyžadované, aby vám rumunskí klienti platili dopredu. Až potom je vhodné expedovať tovar.

Máte peniaze u seba a je to menej rizikové ako posielať tovar na dobierku, nižšie sú i logistické náklady. Pritom v Rumunsku sú preferované na 90 % dobierky. To znamená, že ak chcete naozaj preraziť na danom trhu, dobierka je jedným z kľúčových elementov úspechu z pohľadu platieb. Platba kartou tvorí v Rumunsku len 6 % a PayPal má zanedbateľné 3 %.  Takže ak plánujete aktivity v Rumunsku, treba si premyslieť, či je pre vás uvedená cesta vhodná a zvládnuteľná.

Maďarsko

Maďarsko je tiež obľúbenou destináciou pre mnohé e-shopy. Dobierka tam tvorí 75 % z celkových realizovaných online obchodov, to znamená veľmi vysoké číslo. Je tam však jednoduchšia preprava tovarov z pohľadu dobierky. Platobné peňaženky, ako napríklad PayPal či OTP peňaženka, majú silnú pozíciu na trhu, tvoria 11 %, a platba kartou predstavuje 7 %. Vždy, keď riešite proexportnú stratégiu, na začiatku sa snažíte pokryť hlavný „koláč“ celého procesu, ale keď už ste jeho súčasťou a chcete sa rozšíriť, zistíte, že PayPal alebo OTP peňaženku veľmi nevyužívate.

Autor: Juraj Sasko, spoluzakladateľ digitálnej agentúry Visibility, www.visibility.sk