Tento fenomén ovplyvňuje nielen naše zvyky, spotrebiteľské správanie, životný štýl, ale ovplyvňuje aj firmy, ktoré musia zmeniť svoj uhol pohľadu a čím skôr nasadnúť na palubu lode internetových vecí.

  • Inovácie budú súčasťou produktového portfólia každej spoločnosti.
  • Inteligentné riešenia sa budú vyžadovať v každom segmente, v každej kategórii.
  • Najdôležitejšou súčasťou vstupných dát bude čo najpodrobnejšia analytika digitálnych dát.
  • Procesy vo firme, ako aj manažérske výstupy budú musieť byť čo najviac digitalizované a prepojené.
  • Sprostredkovateľské firmy časom nahradia aplikácie.
  • V rámci HR budú stále viac žiadaní technicky zdatní uchádzači.

Súčasná generácia Millenials potrebuje uľahčenie života, a to im prinášajú rôzne aplikácie a digitálne riešenia. Informácie a výstupy dostupné na „2 kliky“. Je to generácia, ktorá vyrástla na týchto technológiách a na rozdiel od ich rodičov ich vie intuitívne používať aj bez akýchkoľvek návodov.

Vráťme sa ale na chvíľu do reality nášho malého Slovenska. Ako sme pripravení na tento novodobý fenomén? Ako sú nám rôzne aplikácie blízke?

Z nášho prieskumu na reprezentatívnej vzorke 1 460 respondentov (vo veku od 18 – 69 rokov) vychádza, že ani mladá generácia nie je až tak jednoznačne spätá s novodobými technologickými vychytávkami. Len 35 % ľudí z Millenials má tendenciu skúšať novinky ihneď. A to skôr muži ako ženy.

38 % z mladých súhlasí s tvrdením, že bez aplikácií si nevie predstaviť život.  Na druhej strane tu máme „odmietačov“ novodobých technologických vychytávok.  Medzi Millenials je ich takmer 1/3 a len o niečo viac medzi ľuďmi z generácie X.

Zo všetkých prieskumov, ktoré robíme, vyplýva, že ľudia na Slovensku sú viac konzervatívni a nadviazaní na zvyk, ako napríklad v susedných Čechách.

A prenesme sa opäť do biznisu. Mladých, tzv. talentov, je na Slovensku stále žalostne málo. Ako vidíme, nie všetci sú IT pozitív. A ak áno, tak len ako užívatelia.  V priebehu najbližších rokov sa bude skupina mladých ľudí, ktorí budú nastupovať na pracovný trh, zmenšovať. Prichádza generácia detí, z čias po revolúcii, kedy sa otvorili hranice možností a pôrodnosť rapídne poklesla.

Naopak, bude sa stále zvyšovať skupina ľudí v strednom a staršom produktívnom veku, ktorí si na technológie zvykajú pomalšie. A hoci množstvo činností v blízkej budúcnosti nahradia robotické stoje, niekto ich bude musieť nielen navrhovať, ale aj obsluhovať.

Ako teda vkročiť na tú palubu lode čím skôr?

  • Firmy by mali investovať do školení nielen leadershipu, ale aj práce s novými technológiami.
  • Súčasťou nových projektov by mali byť zmiešané tímy, čo sa týka veku aj pozícií.
  • Teambuildingy by sa mali viac zameriavať na využívané na pochopenie sa generácií a ich vzťahu  k technológiám.

A na záver jeden príklad z veľkej nadnárodnej spoločnosti v oblasti priemyslu, ktorá vstúpila na túto loď už pred časom.  Niekoľko mesiacov vyhľadávali najlepšie mladé talenty. Druhý krok nasleduje ich mentoring. Tieto talenty budú mentorovať skúsení manažéri, ktorí sú najmä z generácie X. Prínosom má byť nielen odovzdať mladým ľuďom svoje skúsenosti, ale naopak, aj sa od týchto mladých talentov naučiť rozmýšľať po novom a viac sa prepojiť s novými technológiami.