Na začiatok tohto zamyslenia mi dovoľte, aby som sa predstavil. Volám sa Ján Kušnír a som riaditeľom slovenskej pobočky spoločnosti Aspena, ktorá sa od roku 1995 venuje prekladom, tlmočeniam a lokalizáciám. Počas našej histórie sme urobili viac ako 230 000 projektov a prekladáme do viac ako 200 jazykových kombinácií. Máme mnoho zákazníkov, ktorí sú s nami od počiatkov pôsobenia na trhu, čo už samo osebe hovorí o kvalite poskytovaných služieb, a mnoho nových zákazníkov získavame práve vďaka kvalitným odporúčaniam našich spokojných zákazníkov. Som presvedčený, že rozumieme svojmu remeslu a robíme ho dobre.

Našou politikou je realizácia kvalitných služieb, za ktoré patrí adekvátne ohodnotenie. V praxi sa často stretávame s postojom, kde jediným kritériom výberu dodávateľa je najnižšia cena. Je však najnižšia cena skutočne ekonomicky výhodná? Prečo je dôležité mať kvalitného partnera v oblasti prekladateľstva a na čo si dať pozor? Poďme sa v krátkosti spolu zamyslieť.

Dve hlavné motivácie klientov – kvalita a cena

Počas našej dlhoročnej praxe sme spoznali spoločnosti s rôznymi motiváciami pri výbere dodávateľa prekladateľských a tlmočníckych služieb. Najčastejšie sú však vždy dve hlavné motivácie – kvalita a cena. Samozrejme, spojenie vysokej kvality a nízkej ceny je veľmi diskutabilné. Zákazník, ktorý očakáva vysokú kvalitu za adekvátne vyššiu cenu, je často zákazník, ktorý už mal dodávateľa s nižšou cenou. V skutočnosti najlacnejšie riešenie nie je ekonomicky najefektívnejšie. A prečo to tak je?

Predstavme si situáciu, kde nejaká spoločnosť potrebuje na získanie vlastného obchodu preklad do jazyka svojho budúceho obchodného partnera. Materiály na preklad sú rozsiahle a na úspešné dotiahnutie obchodu je nevyhnutné konať rýchlo. V prvom rade potrebuje táto spoločnosť spoľahlivého partnera, skúseného, ktorý dodrží, čo sľúbi.

Lacnejšie možnosti v tomto prípade budú predstavovať riziká, ktoré bude musieť rozhodujúca osoba pri nákupe eliminovať, a tak si bude musieť klásť a riešiť tieto otázky:

  • Má lacný dodávateľ dostatočne veľkú databázu preverených spoľahlivých prekladateľov?
  • Ak je riešenie lacnejšie, nebudeme musieť celý preklad skontrolovať a upravovať podľa svojej potreby?
  • Bude lacnejšie riešenie pracovať s našou terminológiou?
  • Zakomponujú náš terminologický slovník a naozaj bude prekladateľ odborník v našom odbore?
  • Budeme musieť text na preklad extrahovať z nášho softvéru a potom ho technicky upravovať kvôli vydarenej implementácii?

A bude sa ponúkať ešte veľa ďalších otázok, pokiaľ má byť služba lacná. Je v tejto situácii lacné riešenie skutočne najlacnejšie? Nebolo by vlastne efektívnejšie, keby vyhotovený preklad nepredstavoval pre zákazníka riziko ďalšej práce? Stojí vynaložený čas za finančný rozdiel v cene kvalitného riešenia oproti lacnému?

A v neposlednom rade – porovnáva daná spoločnosť zvažujúce ponuky prekladateľských spoločností porovnateľne? Prekladateľské odvetvie ponúka viacero produktov a každý produkt je odlišný, vhodný na niečo iné.

Porovnávajte rovnaký výsledný produkt

Dôležité je, aby vás partner v oblasti prekladateľstva previedol portfóliom možností, demonštroval, prečo je dôležité rozlišovať rôzne produkty a že za pojmom preklad sa skrýva viac, než sa zdá, a za kvalitným prekladom ešte omnoho viac. Preto ak chcete porovnávať ceny, je nevyhnutné porovnávať rovnaký výsledný produkt.

Kvalitný preklad alebo lokalizácia je základným kameňom pre expanziu do zahraničia alebo pre získanie zahraničných obchodných partnerov. Nekvalitný preklad so zle použitou terminológiou, neskoro odovzdaný a s ďalšími nepresnosťami a chybami vám nezaistí očakávanú pozitívnu budúcnosť.

Sloganom spoločnosti Aspena je „Be Understood“. My nielen prekladáme, ale aj rozumieme vašim potrebám. Rozumieme krokom, ktoré treba realizovať, aby vám partneri dokonale rozumeli. Buďme spoločne zrozumiteľní.

Dokážeme nastaviť spoluprácu, pri ktorej si nebudete klásť zbytočné otázky. Budeme vašu prácu urýchľovať. Budeme vás prezentovať ako špičkového partnera nielen našou produkciou. Budete u nás na prvom mieste a my vám predložíme kvalitné a efektívne riešenie. Budeme vám osobne tak blízko,      ako si vy budete priať. Osobne na to dohliadam nielen ja, ale aj všetci moji kolegovia v spoločnosti Aspena.

                                                                                              Autor článku: Ján Kušnír, riaditeľ spoločnosti Aspena