Vaša spoločnosť Wineloversclub.sk (WLC) predstavila na Slovensku jedinečné a celosvetovo rešpektované vinárstvo zo Španielska – TORRES. V roku 2017 získalo už po niekoľkýkrát ocenenie najhodnotnejšia vínna značka sveta. Aká bola jeho cesta až k vám?

Milovníkom vína ponúkame takmer všetky svetové odrody a typy vín od popredných slovenských aj svetových producentov. Od mája tohto roka máme v ponuke dostupné aj svetové unikáty z rodinného vinárstva TORRES, ktoré sa výrobe vína venuje už päť generácií. Pomohla nám k nemu vlastne náhoda. Istá česká firma zastupovala uvedenú značku na českom i slovenskom trhu 15 rokov, ale reálne sa jej propagácii a predaju na Slovensku veľmi nevenovala. Po vypovedaní kontraktu zo strany TORRES sme využili túto skutočnosť a kontaktovali sme ich zástupcov.

O pár mesiacov sa nám ozvala ich export manažérka s tým, že by s nami radi, na základe výborných referencií a kvalitného portfólia vín a už existujúcich klientov, spolupracovali. Nie je to síce jediná prémiová značka v našom portfóliu vín, dokonca zo Španielska máme v distribúcii aj viacero iných špičkových brandov, ale úprimne nás teší, že ju tiež máme v ponuke.

Na Slovensku nájdeme viacero špičkových zahraničných vín. Ako vy vnímate tunajší trh a jeho možnosti? Je tam dostatočný potenciál na takéto zaujímavé nové typy produktov?

Určite, ten priestor existuje. Dnes je veľmi módne piť víno, je módne vlastniť vinárstvo, alebo aspoň „distribučku“, ideálne je mať všetko dohromady. To na jednej strane vytvára na nás nemalý tlak, často sú za tým ľudia, ktorí dané aktivity majú ako svoje hobby, pričom ich hlavný príjem tvoria iné biznis aktivity. Na tunajšom trhu vznikajú „každý deň“ nové firmy, takže som rád, že naša spoločnosť Wineloversclub.sk patrí medzi lídrov na trhu v segmente HORECA. Taktiež sa realizujeme v oblasti odborného poradenstva pri výbere a investičnom nákupe vín – s ohľadom na individuálne potreby našich privátnych klientov. Uvedomujeme si však, že náš úspech stojí a padá na ľuďoch. Ja osobne hovorím, že máme tých najlepších z najlepších... mnohých poznám už dlhé roky a môžem im plne dôverovať.  

Podľa čoho si ich vyberáte do vášho tímu? Musia na vás zapôsobiť na základe skúseností  odborných, alebo ľudských?

Do tímu si primárne vyberám ľudí, ktorých prácu sledujem niekedy aj celé roky. Okrem odborných znalostí pre danú pozíciu musia spĺňať aj vysoké ľudské a morálne hodnoty. A pracovať zodpovedne, samostatne a so zreteľom na nastavené ciele a kolektívny výsledok. Za dlhé roky, počas ktorých pôsobím v tomto biznise, sa môžem na svoj tím maximálne spoľahnúť. A viem, že urobia všetko v prospech spokojnosti zákazníka... Okrem kvalitného vína ponúkame aj vysoko kvalitné profesionálne služby a komplexný servis. Nie je však služba ako služba. Ak si dnes objednáte víno a na druhý deň ho dostanete, to ja osobne považujem za bežný štandard.

Čo je ešte pri ponuke vín dôležité?

Dôležité je pri víne ponúkať dostatočnú pridanú hodnotu – napríklad zostaviť v reštaurácii funkčnú vínnu kartu a zaškoliť na ponúkané vína obsluhujúci personál, alebo produktovo, technicky a personálne zabezpečiť „na kľúč“ riadenú či neriadenú degustáciu vín ako súčasť firemných rautov, školení, osláv, konferencií či kongresov. Naši klienti takto aj na základe osobných skúseností získajú všeobecný prehľad o chutiach a vlastnostiach slovenských alebo svetových vín a zážitok – emóciu, ktorá sa s týmto spája... Z pohľadu produktového marketingu je nemálo dôležitá adjustáž vína, teda celkový vzhľad fľaše, jej dizajn a najmä grafické stvárnenie etikety. Keď sa vám istá fľaša nepáči, zvyčajne po nej ani nesiahnete.

Vedia klienti oceniť uvedenú pridanú hodnotu, ktorú im ponúkate?  

Prirodzene, nemálo klientov tieto naše služby dnes ešte nedokáže dostatočne oceniť. Mnoho z nich sa pozerá na víno len cez cenu, prípadne na nalepené medaily získané na rôznych súťažiach... Ja som napríklad náročným klientom reštaurácií, nakoľko predpokladám, že čím drahší podnik, tým nielen drahšie víno, ale aj lepší servis. Vtedy som ochotný si za dobré víno aj priplatiť. Preto vždy tvrdím, že pridaná hodnota v tomto segmente je v ľudskom faktore. Dnes ho neraz supluje vínna karta, temperovaná vinotéka či prezentačný stojan na víno. A keď si ako hosť vypýtate odporučiť víno, tak vám obsluha často povie: „Ja víno nepijem, vyberte si z našej ponuky sám...“ Ľudský faktor je pri výbere toho správneho vína často ten najdôležitejší...

Preferujú podľa vás Slováci skôr tuzemské, alebo zahraničné vína? V čom spočíva špecifikum našich biznismenov?

Podľa mojich hrubých odhadov približne sedem ľudí voči trom preferuje slovenské vína voči zahraničným. Za patriotizmus však neraz schovávame istú nevedomosť, preto skôr konzumujeme víno, o ktorom sme niekde počuli, čítali či ho videli. Na druhej strane mnohí Slováci majú negatívnu skúsenosť so zahraničnými vínami, nakoľko sa neraz na tunajší trh dostávajú aj priemerné až podpriemerné moky, ktoré sa v krajine pôvodu nedajú predať „za žiadnu cenu“ kvôli ich tragicky nízkej kvalite.

Ďalším problémom je, že mnohým konzumentom nemá kto poradiť pri výbere kvalitného vína. Keď napríklad zavítate do vinotéky, ktorú považujete za špecializovanú predajňu oproti klasickému retailu, mali by vám vedieť odborne poradiť a odporučiť kvalitu, ktorú tam hľadáte. Niekedy sa daný pracovník ani nespýta, aké víno preferujete a čo vám chutí, ale odporučí vám hneď také, na ktorom má najväčšiu maržu, prípadne sa ho potrebuje „zbaviť“. Klientova preferencia ani spokojnosť ho neraz nezaujíma.

Dá sa to nejako zmeniť, napríklad zvyšovaním povedomia spotrebiteľov?

Dnes mnohí popíjame takmer dennodenne víno, ale len málokto sa môže pochváliť tým, že sa v ňom skutočne vyzná... Zárukou, že pri jeho kúpe „nestrelíte“ vedľa, sú špecialisti, medzi ktorých sa hrdo radíme aj my vo WLC. Tí poradia, aké víno sa hodí na akú príležitosť, ako ho servírovať a vôbec všetko, čo potrebujete ako laik vedieť. Treba, samozrejme, mať chuť sa neustále vzdelávať a pracovať na sebe. Keď robíme školenia v reštauráciách, stáva sa, že majitelia si robia poznámky a ich zamestnanci nie. Je nutné prejaviť osobný záujem o túto oblasť a sledovať aj aktuálne trendy.

Spozorovali ste nejaké zaujímavé trendy v poslednom období?

Preferencie Slovákov pri výbere kvalitného vína sa rokmi postupne menia. So stúpajúcou kultúrou konzumácie vína a množstvom dostupných informácií sa postupne menia aj preferencie spotrebiteľov týkajúce sa pôvodu vína. V poslednom období badať zaujímavý fenomén obľúbenosti zahraničných vín aj u našincov na Slovensku. Slovenskí konzumenti obľubujú vína z „nového sveta“, napríklad z Nového Zélandu, ktorý je považovaný za špecialistu na produkciu prémiových vín v odrode Sauvignon Blanc. V kurze sú aj vína z Talianska, z Čile a Argentíny. Veľmi módnymi sú aj nemecké Rieslingy, rakúske Veltlíny a hitom posledných rokov je aj talianske šumivé víno Prosecco.

Čo hovoríte na nealkoholické vína a ich obľúbenosť na tunajšom trhu?

Ide o nový segment, ktorého popularita sa zvyšuje, avšak zatiaľ nepredstavuje väčšiu módnu vlnu, hoci aj my ho máme v ponuke. Tieto vína oceňujú dospelí, ktorí z nejakého dôvodu nemôžu v danom momente konzumovať alkohol. Vyrobiť kvalitné nealkoholické víno je však pomerne technologicky náročné, a tak nemožno predpokladať, že rady vinárov experimentujúcich s týmto typom vína sa budú nejako dramaticky rozširovať. Podľa môjho názoru si zatiaľ stále hľadá svojich priaznivcov, avšak zážitok z klasického vína je z viacerých pohľadov komplexnejší.

Skúste odporučiť druh vína pre biznis i privátnu klientelu napríklad na firemné stretnutie...

Naše aktuálne portfólio predstavuje výber zhruba 600 druhov vín, teda vieme sa vždy prispôsobiť individuálnym požiadavkám klienta, či už z radov privátnej, alebo korporátnej sféry. Zaujíma nás v prvom rade pridaná hodnota – čo tým náš zákazník získa. Dôležité je, pre koho je víno určené a na aký účel, tiež približný vek i pohlavie konzumentov a ich osobné preferencie. Druhov, odrôd a značiek vín je obrovské množstvo a vyznať sa v nich je takmer umenie. Pre nás je dôležitý spokojný klient a jeho pozitívne referencie. Niekomu nemusí chutiť luxusné, drahé či odborníkmi oceňované víno, ale možno si ho skôr získa cenovo dostupnejšie a chuťovo jednoduchšie víno... Primárne nás zaujíma urobiť klientovi dobrú službu a predať mu víno, ktoré mu bude jednoducho chutiť.

Ktoré zaujímavé trendy môžu doraziť na Slovensko v ďalších rokoch?

Zákazníkom vždy možno ponúknuť niečo nové a zaujímavé... V princípe ide o to, kto čo hľadá. Niekto hľadá za vínom príbeh – a my ponúkame aj svetové značky, ktoré ho majú. Mnohé majú 300- až 400-ročnú tradíciu. Zaujímavým trendom u mladých ľudí sú napríklad „hipsterské“ vína, ani nie tak ich obsahom, ale skôr adjustážou. Úspešní vinári majú tiež ambíciu vrátiť niečo svetu a chcú menej devastovať a zaťažovať prírodu. Byť ekologický je dnes veľmi moderné.

Poznámka redakcie: Na hlavnej fotografii vľavo je Michael Szatmary, stand up komik, ktorý uvádzal podujatie Vínne reči. Vedľa neho je Roman Milata, general manager Wineloversclub.sk.

Názor manažéra Romana Milatu: Čo chutí vám – aké vína?

Som milovníkom vín najmä v odrode Riesling (pozn. redakcie: Rizling rýnsky). Je mi pritom takmer jedno, či ide o víno slovenské, moravské, nemecké či rakúske... a či ide o víno mladé alebo už fľašovo vyzreté, či je suché alebo so zvyškovým cukrom. Pri červených vínach aktuálne nemám preferenciu, čo sa týka obľúbenej značky či odrody, takže tu si môžem vždy dopriať trochu „nevery“.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zaujímavosť

Spoločnosť Wineloversclub.sk oficiálne uviedla v máji 2018 na slovenský trh jedinečné vinárstvo zo Španielska – TORRES. Vinárstvo je známe nielen kvalitným vínom, ekologickým prístupom k jeho výrobe, ale aj úctou k rodinnej tradícii. Pod značku TORRES patria aj ďalšie podznačky ako Viña Sol, Sangre de Toro, Coronas, Altos Ibéricos, Salmos, Viña Esmeralda, Santa Digna, Las Mulas, Cordillera. Viaceré druhy vín sa vyrábajú nielen zo španielskych, ale aj z medzinárodných odrôd hrozna.