Žiaľ, zostalo len pri návrhu, lebo takéto zariadenie nemalo nikdy predpoklad vzniesť sa do vzduchu. Aby sa balón vzniesol, musel by byť veľmi ľahký a naplnený látkou, ktorej hustota je nižšia ako vzduch, ktorý prúdi dookola balóna.

(Led) Zeppelin

Prvé úspechy boli zaznamenané v 17. storočí, kedy sa lietajúce balóny plnili vodíkom, o ktorom je známe, že je výbušný, a to znamená nebezpečenstvo pre posádku balóna, tak sa začali plniť teplým vzduchom. Stalo sa tak v roku 1709 a balón sa vzniesol do výšky 60 metrov. Bol to veľký objav a človek sa vzniesol k oblakom, ale nie tam, kde chcel, ale kde ho zavial vietor. Začalo sa obdobie, kedy sa vynálezcovia snažili vynájsť riadený lietajúci stroj človekom. Takto vznikla známa vzducholoď značky Zeppelin a jej názov použila aj známa hudobná skupina – Led Zeppelin.

Obdobie helikoptér začal v 15. storočí génius Leonardo da Vinci, ktorý nakreslil prvý model s ručne poháňaným rotorom. Postupne vynálezcovia pracovali na iných modeloch, silnejších, ktoré by boli schopné letu. To sa podarilo až v 30. rokoch 20. storočia. O rozvoji letectva sa začína hovoriť až vznikom prvého parou poháňaného lietadla, ktoré bolo skonštruované až v 19. storočí v Rusku mechanikom A.F. Možajskijm, v roku 1903 vzniklo lietadlo s výbušným motorom.

Ponad La Manche

Za priekopníkov letectva sú považovaní bratia Wrightovci – stavitelia prvého motorového lietadla a prvého riadeného letu so strojom ťažším ako vzduch. História lietania sa začala písať rokom 1909, kedy bol uskutočnený prelet cez kanál La Manche pilotom a leteckým konštruktérom Louisom Blériotom, a to odštartovalo vývoj lietadiel a leteckej dopravy, kedy sa pracovalo na podmienkach bezpečnosti cestujúcich a posádky, ale aj dĺžke letu, a to viedlo až v roku 1968 k vytvoreniu nadzvukového lietadla, ktoré sa v leteckej doprave používa dodnes.

Letecká doprava sa v začiatkoch využívala hlavne na vojenské účely, a to už v 1. svetovej vojne, neskôr na prepravu tovaru, hlavne potravín a až koncom 20. storočia a hlavne začiatkom 21. storočia sa stala dostupná pre širokú verejnosť a dá sa považovať za bežnú súčasť dopravnej sústavy pri cestovaní – či už na dovolenky za oddychom alebo za prácou a na pracovné stretnutia.

Ako súčasť infraštruktúry sa podieľa na zabezpečovaní predpokladov pre celkový rozvoj ekonomiky, ako aj uľahčuje prepravu na medzinárodné, politické, hospodárske a kultúrne stretnutia. Jej význam pre spoločnosť a ľudstvo celkovo vyplýva z operatívnosti, prekonávania veľkých vzdialeností.

Najbezpečnejšia doprava

Stále patrí medzi najbezpečnejšiu dopravu na svete vzhľadom na množstvo denno-denne uskutočnených letov na celom svete. Komfort lietania sa stále zvyšuje a stáva sa čoraz obľúbenejšou formou prepravy aj vďaka dostupnosti cien leteniek a hlavne destinácie, ktoré boli v minulosti hlavne pre Slovákov nedostupné, a to pre vysoké ceny alebo vzdialenosti s mnohými prestupmi na vzdialenejších letiskách a dĺžkou cesty do koncovej destinácie, ktorá mnohokrát trvala aj dva, tri dni.

S lietadlami sa začala rozvíjať aj celá infraštruktúra vrátane letísk, leteckých dopravcov, služieb spojených s cestovaním lietadlom, ako aj v lietadlách samotných. Dnes je lietanie veľmi pohodlné a rýchle, tak ako sa zdokonaľuje celá technika, všetko okolo nás sa zrýchľuje, zrýchľuje sa aj lietanie a nie je nič mimoriadne, že ráno raňajkujete v pohodlí domova a večer si vychutnávate jedlo v New Yorku v najlepšej reštaurácii.

Tento pokrok a rozvoj môžeme ako príklad vidieť aj na letisku Bratislava, ale hlavne u našich susedov na letisku Schwechat, vo Viedni, ktoré za posledné roky prešlo obrovskou rekonštrukciou s dobudovaním terminálov, obchodov, reštaurácií, vlakového a autobusového spojenia na letisko a späť a vďaka národnému prepravcovi Austrian Airlines a jeho priamych letov do celého sa sveta sa stalo toto letisko doslovne bránou do sveta. Môžete letieť len tak ráno na „otočku“ a večer späť či už pracovne, alebo len tak za nákupmi, spoznávaním a oddychom do viac ako 130 destinácií vo svete a v Európe:

  • stredná a východná Európa: Albania, Yerevan, Vilnius, Baku, Minsk, Sarajevo, Varna, Sofia, Prague, Zagreb, Dubrovnik, Split, Tbilisi, Budapest, Astana, Pristina, Riga, Skopje, Chisinau, Podgorica, Iasi, Cluj, Sibiu, Krasnodar, Moscow, Rostov, St. Petersburg, Belgrade, Košice, Dnipropetrovsk, Kiev, Lviv, Odessa, Ljubljana, Kharkov.
  • západná Európa: Brussels, Helsinki, Copenhagen, Paris, Lyon, Nice, Berlin, Cologne, Düsseldorf, Frankfurt, Hamburg, Leipzig, Munich, Stuttgart, Athens, Thessaloniki, Rome, Florence, Milan, Venice, Luxembourg, Barcelona, Stockholm, Basel, Geneva, Zürich, Amsterdam, London, Larnaca

Kto chce letieť za oddychom a poznaním do destinácií, kde let trval niekoľko desiatok hodín až dní, dnes je to otázka pár hodín a možnosť ušetriť čas a aj svoje telo, ktoré nie je tak zaťažené dlhými letmi a čas na regeneráciu je omnoho kratší a po lete si môžete ihneď vychutnávať atmosféru mesta a krajiny.

Rozrastajúci sa zoznam

Zoznam priamych letov sa z roka na rok rozrastá a už teraz si môžete len tak „zaletieť“ do takých destinácií ako: Toronto, Chicago, Newark, New York, Washington, Miami, Havanna (od 25. 10. 2016), Mauritius, Male, Colombo, Bangkok, Hongkong (od 5. 9. 2016), Shanghai, Peking, Kairo, Amman, Tripolis, Tel Aviv, Erbil, Istafan (od 4. 9. 2016).

Cestovanie lietadlom ešte nikdy nebolo pohodlnejšie a zábavnejšie a trend kvality ponúkaných služieb či na letiskách, alebo na palube sa stále zvyšuje. V budúcnosti nebude ničím výnimočným, že lietadlá sa premenia na hotely s možnosťou prenocovania na palube a so službami, ktoré nájdete bežne v hoteloch. Už teraz je možné na palubách spomínanej leteckej spoločnosti nájsť luxus v biznis triede, a to vo forme sedadiel, ktoré sa po stlačení gombíka zmenia na ležadlo dlhé 2 metre. Tieto sedadlá majú v sebe ukryté aj masážne zariadenie pre väčší komfort a pôžitok z lietania. Na palube lietadla nechýba ani šéf- kuchár, ktorý pre vás pripraví 3-chodové menu, a to predjedlo, polievku, tri druhy hlavných jedál, syry a exotické ovocie, dezerty a nechýba ani someliér, ktorý vám odporučí víno ku každému jedlu. Ak ste milovníci kávy, môžete sa tešiť na výbornú tradičnú Viedenskú kávu z takzvanej Viedenskej kaviarne nad oblakmi pripravovanej priamo na palube.

Za biznis triedou nezaostáva ani ekonomická trieda, kde je široká škála ponúkaných služieb od alkoholických a nealkoholických nápojov po jedlá servírované počas letu až po zábavu formou obrazovky na sedadlách pred vami, kde nájdete množstvo filmov, seriálov a hudby rôznych žánrov pre všetky vekové kategórie. Palubný personál je po celý čas letu k dispozícii a cesta lietadlom pri všetkých týchto vymoženostiach ubehne veľmi rýchlo.

Jednoduchšie a rýchlejšie

Aj čakanie na letiskách je veľmi komfortné a zvlášť v takzvaných biznis salónikoch, ktoré vám poskytnú pohodlie a pohostenie na vysokej úrovni počas doby čakania na odlet vášho lietadla.

Výhodou je, že všetky tieto vymoženosti si môže dopriať každý, kto pravidelne lieta a zbiera si tak body za odlietané km/míle na základe klubového programu Austrian Airlines miles&miles a svoje body využiť práve online nákupom na let biznis triedou alebo možnosťou čakania vo VIP salónoch.

Preto, ak plánujete v najbližšej dobe dovolenku alebo aspoň pár dní relaxu mimo svojho domova, využite možnosť priamo letieť do vami vybratej destinácie. Lietanie nebolo ešte nikdy jednoduchšie a rýchlejšie.