Na začiatok si v myšlienkach predstavte napríklad vlastnú firmu s 300 zamestnancami vo veľkej modernej budove s výrobnou halou pri letisku, štyrmi lietadlami, dvoma kamiónmi a vlastnou tlačiarňou... To bol len príklad, ale ktovie raz (hovorím vždy s úsmevom)... Predstaviť si takéto niečo vie veľa ľudí a ešte to nezaručuje úspech. Ale ak neviete ani len snívať a do podrobností si predstaviť nejakú skutočnosť, s najväčšou pravdepodobnosťou sa tá skutočnosť ani nestane.

Bez plánov a cieľov sa nepohnete dopredu

Vychádzam z vlastných skúseností. Kedysi som si nerobil ani plány, ani ciele a len sa mi plnili moje predstavy, ktoré som si aj fyzicky vizualizoval. Na nástenke mám svoje vlastné kresby lietadla alebo autokaravanu, ktoré som si raz chcel kúpiť. Teraz mám jedno aj druhé. A keď sa pozriem na tie kresby, verte alebo nie, sú až neskutočne blízke realite.

Dôležitá je cesta, nie cieľ

Rovnako si v mysli vizualizujem a predstavujem ideálnu firmu, ako je skvele organizovaná, je tam poriadok, ľudia sú zaškolení a presne vedia, čo majú robiť v každej situácii, produkt je krásny a užitočný, dopyt naň chodí takmer sám, ľudia u mňa zarábajú oveľa viac, ako je priemer, financujeme vlastnú školu, múzeum... Všetky noviny píšu, akú skvelú prácu robíme. Možnože takú dokonalú firmu mať nebudem, ale rozhodne som na ceste k nej a nie od nej. A dôležitá je cesta, nie cieľ, ako hovoríme my motorkári. Preto je mojou povinnosťou ako majiteľa firmy v žiadnom prípade sa „nezasekávať“ niekde v operatíve. Potom by som už nemal čas snívať a tvoriť budúcnosť svojej firmy.

Budúcnosť firmy netvorí osud ani Samo, ale ja!

Tou najväčšou silou majiteľa firmy je jeho schopnosť inšpirovať ľudí vlastným záujmom a energiou. Majiteľ musí mať víziu a musí o nej neustále rozprávať svojim ľuďom. Každému zamestnancovi rozprávam o tom, že naša firma bude veľká a nadnárodná, lebo sa potom cítia byť súčasťou niečoho veľkého a pomáhajú mi to tvoriť. Mnohí ľudia pracujú v niektorých firmách iba preto, lebo je pre nich cťou tam robiť. Napríklad firmy Google alebo Apple majú túto povesť. Pochybujem, že tam ľudia idú kvôli peniazom, aj keď tie iste patria k tomu. Chcú byť hlavne súčasťou silnej značky s veľkou víziou a o niečo podobné sa snažím aj ja.

Na víziu dávam dôraz už v inzeráte. Ľudia, ktorí k nám nastúpia, s ňou musia byť naplno stotožnení a musia mi ju komunikovať už na pohovore bez toho, aby som ich k tomu vyzval. Keď mi niekto hovorí, že je nadšený tým, aké krásne projekty tvoríme a ako pomáhame Slovensku, viem, že je to spolovice už náš človek.

Lepší ako včera, horší ako zajtra...

Treba si uvedomiť, že príslovie „ryba smrdí od hlavy“ nevzniklo len tak. Pre mňa to bolo jedno z mojich najväčších uvedomení. Pre majiteľa je vlastne jednoduché zlepšovať svoju firmu. Stačí neustále zlepšovať sám seba, svoje vedomosti a schopnosti. Aký dobrý je podnikateľ, takí dobrí budú aj jeho ľudia a jeho firma. Tento efekt funguje s miernym oneskorením, ale s matematickou presnosťou. Preto na sebe neustále pracujem. Vzdelávam sa, čítam knihy o úspešných ľuďoch a pracujem aj na svojej duchovnej stránke, nielen telesnej.

Vybrané vzdelávacie aktivity, ktoré ma inšpirovali v biznise:

  • Keď som začínal, veľmi mi pomohli knihy Roberta Kyiosakiho Bohatý otec, chudobný otec a Cashflow kvadrant.
  • Mám prečítaných niekoľko kníh o mojom podnikateľskom vzore Tomášovi Baťovi, odporúčam jeho príbeh.
  • Každá kniha o úspešnom človeku mi vždy dala niečo, čo som mohol použiť v zlepšení svojho podnikania.
  • Veľmi motivujúce boli audionahrávky a semináre Iva Tomana, ktorý dokázal zo svojho hendikepu urobiť predajnú výhodu. Tento človek má obrovské skúsenosti v oblasti marketingu a PR. V týchto oblastiach som sa od neho naučil veľa.
  • Absolvoval som tiež ročnú Školu franchisingu u Jiřího Lošťáka, najväčšieho experta na túto tematiku v Česku a na Slovensku. Síce som sa nestal franchisorom, ale mnoho informácií som použil pri rozširovaní firmy.
  • Inšpiroval ma aj seminár o vedení obchodného tímu od Ivana Kostolného –  vďaka nemu som zvýšil predajné úspechy svojich ľudí.
  • V oblasti školenia rétoriky a prezentácie pred publikom som sa zlepšil s pomocou firmy Else z Česka.
  • Za absolútnu špičku v oblasti vzdelávania podnikateľov považujem firmy, ktoré oficiálne pracujú s administratívnou technológiou L. Rona Hubbarda. Zatiaľ som v jeho pravidlách nenašiel žiadnu logickú dieru a všetko, čo som použil v praxi, funguje na 100 %.
  • Rád pracujem s profesionálmi. Osobne mám skúsenosti so spoločnosťou Performia, kde sa špecializujú na personalistiku a Školu manažmentu HCA. Pokrývajú celé spektrum riadenia firmy od práce majiteľa, manažmentu firmy cez prácu s ľuďmi, obchod, financie, kontrolu kvality až po marketing a PR.

Musím povedať, že vzdelávanie mi pomohlo nielen v podnikaní, ale aj v súkromí. Robí zo mňa neustále lepšieho a etickejšieho človeka. Viem, že veľa vecí už ovládam. Ale zďaleka neviem všetko, preto sa pri každej príležitosti chcem učiť niečo nové, čo viem použiť na zlepšenie svojho podnikania.

Čomu venujete pozornosť, to bude rásť

Tento výrok som prevzal od Laca Pavlíka, zakladateľa Školy manažmentu HCA. Na prvom seminári s ním sa mi vbil do hlavy ako klinec do dosky a už tam zostal naveky. Týchto slov v sebe schováva múdrosť, ktorá dokáže vyriešiť drvivú väčšinu starostí a dilem v živote. Laco to vtedy uviedol na príklade záhradkára, ktorý rozmýšľa, či má polievať paradajky, alebo burinu. Čomu má venovať pozornosť? Tej živej vode...   .

V bežnom živote tiež máte na výber:

Otázka: Mám sa vo finančnom plánovaní viac venovať príjmom, alebo výdavkom?
Odpoveď: Čo chcem, aby rástlo?

Otázka: Mám sa venovať viac úspechom svojich ľudí, alebo ich chybám?
Odpoveď: Čo chcem, aby rástlo?

Otázka: Mám si pozrieť televízne noviny plné zlých správ a krvi, alebo si prečítam radšej knihu o niečích úspechoch?
Odpoveď: Čo chcem, aby rástlo?

Otázka: Mám bojovať proti niečomu, s čím nesúhlasím, alebo podporiť niečo, s čím súhlasím?
Odpoveď: Čo chcem, aby rástlo?

Takto si viem odpovedať takmer na všetko a mám život bez väčšiny dilem a starostí...

Autor: Milan Paprčka, konateľ vydavateľstva a grafického štúdia CBS