Ako bude možné dosiahnuť úspech v takomto prostredí? Pozrite si top 5 trendov, ktorým sa firmy budú musieť prispôsobiť, ak nechcú zostať pozadu.

I. trend: Talenty vo firmách budú diktovať trendy

V súčasnosti sme svedkami počiatku štvrtej priemyselnej revolúcie a „talentizmu“. Ľudia so správnymi schopnosťami vo firmách si budú môcť stále viac vyberať, ako, kde a kedy budú pracovať. Tiež budú vytvárať nové príležitosti. Tí ostatní sa budú dívať do budúcnosti a nebudú schopní vidieť, ako sa ich životné podmienky môžu zlepšiť. „Firmy potrebujú zásadnú zmenu v rozvoji schopností zamestnancov, aby zmiernili rozširujúcu sa priepasť medzi tými, čo majú, a tými, čo nemajú potrebné schopnosti,“ prezrádza Jonas Prising, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti Manpower Group.

Sme jednoducho svedkami zrodu revolúcie zručností. Kľúčom k tomu, ako môžu jednotlivci i firmy dosiahnuť úspech, je nájsť správnu rovnováhu a prepojiť technológie a ľudí s potrebnými zručnosťami navzájom. Tí, ktorí budú mať potrebné zručnosti, si budú môcť sami diktovať, ako a kde pracujú. Ľudia bez potrebných zručností budú čeliť riziku, že zostanú pozadu. V tomto prostredí vyššieho rizika a znížených marží musia byť firmy oveľa pohotovejšie ako predtým.

Tip redakcie: Úspech v biznise bude určovať podnikanie na základe platforiem s dosahom na veľké množstvo ľudí, ktorí budú schopní ostatným poskytovať vysokú pridanú hodnotu. A práve vďaka týmto novým obchodným modelom bude ľahšie uspieť na trhu a dosiahnuť konkurenčnú výhodu, ktorá je stále častejšie veľmi pominuteľná.

II. trend: Zabudnite na kamenné predajne, vitajte nové platformy

Nové platformy narušia staré obchodné modely, predstihnú ich a v niektorých prípadoch povedú k ich zániku, ak tieto nebudú schopné bojovať s ich nižšími cenami, širšou ponukou a komfortom nákupov online. Výrobcovia i zákazníci budú vzájomne prepojení prostredníctvom takzvaných výmenných obchodov, ktoré vytvárajú hodnotu pre obidve strany.

K najúspešnejším nováčikom patria platformy ako napríklad Alibaba, uľahčujúca výmenu medzi predávajúcim a kupujúcim, alebo Uber, revolučná taxislužba bez vlastných vozidiel či vodičov, pričom obe tieto firmy vytvárajú príležitosti za hranicami svojich krajín s nižšími nákladmi a podľa všetkého s neobmedzeným rozsahom. Hlasové ovládanie Alexa od Amazonu tiež prekonáva tradičných hráčov a dláždi virtuálnu cestu pre tisíce online služieb, zručností a aplikácií, od kuchárok cez inteligentné ovládanie domácnosti až po správu akciových portfólií.

Taiwanský online obchod Pinkoi so zákazníkmi v 47 krajinách sveta má viac než 20-tisíc nezávislých návrhárov a umelcov prezentujúcich prostredníctvom tejto služby svoje diela. Umelci, podnikatelia, vývojári aplikácií, ľudia na voľnej nohe, malé podniky i jednotlivci sa môžu prepojiť a zúčastniť sa na vzájomnej výmene v omnoho väčšej miere než kedykoľvek predtým. Tým, ako sa generácia Y a generácia Z stále viac pohybujú v digitálnom svete – viac než tretina z nich je takmer nepretržite online – potenciál digitálnych platforiem ide len jedným smerom: nahor.

Tip redakcie: Dôveryhodná obchodná značka, ktorá nepotrebuje rozsiahlu reklamu a má používateľsky prívetivé rozhranie, môže cez noc preniknúť na nové trhy v oblasti logistiky, potravín, hudby a množstva ďalších.


III. trend: Zblízka a osobne: individuálny prístup ku kandidátovi

V praxi sa pripravte na príchod nových modelov, ktoré tlačia na posun od tradičných obchodných modelov, sprostredkovateľov a masových trhov smerom k obchodným modelom založeným na digitálnych platformách a ich individuálnemu prístupu ku každému zákazníkovi. Veľa produktov a technológií sa stáva bežným, takpovediac každodenným tovarom.

„Jednotlivci, a to zákazníci aj zamestnanci, chcú sami rozhodovať o tom, kde, čo a ako budú používať, kde budú pracovať a žiť. V pracovnom svete sa bude zvyšujúci sa dôverný vzťah ku kandidátom prejavovať tak, že ľudia budú vyžadovať omnoho viac než len prístup k pracovným miestam: budú požadovať hodnotu, možnosť voľby a individuálny prístup, ktorý by im pomohol posunúť sa ďalej vo svojej kariére i osobnom živote," konštatuje Jonas Prising. Čisto transakčné, teda obchodné vzťahy nepovedú k budovaniu dôvery medzi zamestnancom a zamestnávateľom ani lojálnosti voči značke. Kandidáti si uvedomujú, že neexistuje žiadna pracovná pozícia na celý život, ale ľudia majú pred sebou dlhé roky práce.

Tip redakcie: Zamestnávatelia budú musieť zásadne zmeniť spôsob, akým sa snažia nalákať ľudí na najrôznejšie pozície, udržať si ich na nich a angažovať ich na dlhý čas, nielen na jednorazovú prácu. A to aj napriek tomu, že nebudú ich zamestnávateľmi po zvyšok života.

Článok bol krátený pre účely webu. Celý ho nájdete v novembrovom Zisku manažment.