Poznáte svoje spotrebiteľské práva? Ak aj vy čoraz viac uprednostňujete nákup tovaru prostredníctvom e-shopov, mali by ste ich poznať a vedieť ich v prípade potreby uplatniť. Pred kúpou tovaru sa odporúča si daný e-shop overiť, a to napríklad na základe recenzií od zákazníkov. „Recenzie e-shopov a cena tovaru patrí k najdôležitejším kritériám, podľa ktorých si zákazníci vyberajú, kde tovar nakúpia“, uviedol manažér zákazníckeho servisu Heureka.sk Jan Kriegel.

Za spoľahlivé a obľúbené e-shopy majú zákazníci navyše možnosť hlasovať v rámci súťaže ShopRoku 2016 v kategórii Cena Popularity. Urobiť tak môžu do 28.2.2017 na stránke www.shoproku.sk

Nebojte sa komunikovať s predajcom

Web e-shopu, v ktorom ste si tovar zakúpili, by mal obsahovať všetky dôležité informácie k uplatneniu reklamácie. Podľa pravidiel EÚ máte na zakúpený tovar 2 ročnú záruku bez ohľadu na to, či bol tovar zakúpený v e-shope alebo kamennej predajni.

„V prípade reklamácie tovaru zakúpeného v e-shope je potrebné tovar zaslať tam, kde ste ho zakúpili. Predajca má povinnosť reklamáciu vybaviť do 30 dní rovnako ako pri nákupe tovaru v kamennej predajni,“ povedal Jan Kriegel. Reklamačná lehota tovaru začína plynúť odo dňa, kedy predajca zaslaný tovar prevezme späť od spotrebiteľa.

„Povinnosťou predajcu je potom zabezpečiť bezplatnú opravu alebo výmenu tovaru. Do úvahy prichádza aj vrátenie kúpnej ceny tovaru, uplatnenie zľavy na tovar, odstúpenie od zmluvy či zamietnutie reklamácie“, dodáva Jan Kriegel.

10 spotrebiteľských rád, ktorých by ste sa mali pri reklamácii pridržiavať

1.       V prípade nespokojnosti s daným tovarom máte ako spotrebiteľ právo vrátiť tovar do 14 dní od jeho zakúpenia. Spolu s tovarom je potrebné priložiť aj doklad o zakúpení a odstúpenie od zmluvy.

2.       Reklamáciu vášho tovaru zbytočne neodkladajte. Je vhodné kontaktovať e-shop, v ktorom bol tovar zakúpený.

3.       Reklamácia sa uplatňuje aj pri zľavnenom tovare. Tovar však nie je možné reklamovať z dôvodu, pre ktorý bol daný tovar zlacnený.

4.       Pôvodný obal ani krabicu, v ktorej bol tovar pôvodne zabalený, nebudete potrebovať. Obal nie je súčasťou zakúpeného tovaru. Výnimka platí iba v prípade tovaru, ktorý je bez obalu nepredajný a je jeho neoddeliteľnou súčasťou.

5.       Reklamovaný tovar je potrebné zabaliť, priložiť sprievodný list s popisom chyby zakúpeného tovaru, doklad o zaplatení či záručný list. Aj napriek tomu, že s dokladom o kúpe daného tovaru bude reklamácia jednoduchšia, tovar je možné reklamovať aj bez záručného listu či dokladu. Stačiť by mal výpis z účtu, všetko však záleží na ústretovosti predávajúceho.

6.       Reklamovaný tovar sa odporúča posielať s podacím lístkom. V rukách tak budete mať doklad o tom, že tovar bol zaslaný na reklamáciu.

7.       Rovnako sa odporúča vyžiadať si potvrdenie o vydaní/zaslaní reklamácie od predajcu, v ktorom by mali byť uvedené všetky informácie o konkrétnej reklamácii.

8.       V prípade uznania reklamácie platí poštovné e-shop. Počítajte však s tým, že pôjde o najnižšie a nutne vynaložené náklady.

9.       Pri opakovanej reklamácii tovaru s rovnakou vadou (trikrát), rôzne vady tovaru (štyrikrát), alebo tri rôzne vady naraz, máte nárok na vrátenie peňazí.

10.   Predajca môže reklamáciu tovaru zamietnuť v prípade, že bolo zistené bežné opotrebovanie tovaru, nesprávne používanie či poškodenie tovaru.

Zdroj: TS Heureka