Možno si v tom momente ani neuvedomujú, že s láskou sa starať nebude treba len o vrčiaceho „maznáčika“ v garáži, ale v prvom rade o svoje oveľa hodnotnejšie „vozidlo“ – o firmu, ktorá môže mať podobu robustného Range Roveru, ale aj aerodynamického Lamborghini.

Masívny tereniak a výkonný športiak. Obidva poskladané z iných súčiastok, vytvorené pre iné podmienky fungovania, vyžadujúce inú údržbu a príťažlivé kvôli iným parametrom.

Predstavte si cestu, po ktorej sa premávajú, ako trhové podmienky, v ktorých firma funguje.

Môžu to byť nekonečne dlhé kilometre asfaltu – ide o trh produktov, ktoré sú v okruhu zákazníkov obľúbené v skoro identickej podobe už niekoľko rokov až desaťročí.

Lamborghini jazdí po tejto širokej osempruhovej diaľnici rýchlosťou blesku, no zároveň šarmantne a štýlovo, čím vyvolá obdiv všetkých okoloidúcich. Ako napríklad firmy generujúce obrovské obraty, ktoré majú verných zákazníkov a menším konkurenčným spoločnostiam sa môžu zdať ako neporaziteľné.

Ich portfólio produktov je pomerne úzke a ani neexperimentujú novými smermi svojho podnikania, t. j. jazdili, jazdia a pravdepodobne aj budú jazdiť stále len po diaľnici. Vedia, že sú stavané pre fungovanie v známych trhových podmienkach.

Spomaliť ich môže maximálne aktuálne počasie (bežné trhové výkyvy), prípadne kolóna na diaľnici (hlbší prepad na trhu).

Dočasne sa zastavia kvôli havárii na diaľnici (veľké krízy), ale finálne odstaviť z premávky ich dokáže len nehoda, ktorej sú priamymi účastníkmi, alebo dobrovoľné opustenie cesty (trhu).

V podmienkach bežnej premávky sa môže stať, že tento šarmantný športiak ani nenatrafí na rivala.

V Range Roveri si užijete cestu samozrejme aj na diaľnici, ale skutočný zážitok vás čaká práve v momente, keď si namiesto uhladených ciest zvolíte dobrodružnú jazdu v neskrotenej prírode. V teréne, kde by sa po piatich metroch Lamborghini zaseklo a utrápene bzučalo v blate, Range Rover sa zdá nesmrteľným dobyvateľom tak kamenistého svahu, ako aj vodných prietokov. Typicky sem patria startupy, ale aj obrovské a známe spoločnosti, ktoré svoj náskok pred konkurenciou získavajú neustálymi inováciami.

Čo sa stane, ak je na trhu hlboká kríza? Ako zareagujú tieto dva typy firiem?

Ako sme už spomínali, havária dokáže športiak dočasne aj zastaviť. Čo vtedy urobí Range Rover? Pravdepodobne vytočí volant, prejde cez priekopu a kým ostatní stoja a čakajú na záchranu, on už objavuje nové, nedobývané teritóriá. Jeho konštrukcia zabezpečuje flexibilitu a schopnosť výnimočne rýchlej reakcie na zmenu trhových podmienok.

Dokonca kvôli svojej zvedavej povahe objavuje Range Rover nové trhy aj za čias „všeobecného pokoja“ a vytvára dopyt po predtým nepoznaných produktoch. Na prvý pohľad krásna výzva, riziko „smrti“ ich však čaká na každom rohu. Stačí ostrý kameň alebo nesprávne odhadnutá hĺbka vody a firma s pôvodne sľubnou budúcnosťou sa aj s so svojím nešťastne zvoleným projektom zrúti do stratena.

Z čoho vyplýva rozdielnosť firiem typu Lamborghini a Range Rover? Predsa z ich jednotlivých súčastí.

VOLANT (a šofér), t. j. TOP MANAŽMENT

 

Lamborghini – vrcholové vedenie týchto firiem rozmýšľa strategicky, operatívu ponechá na nižšie úrovne vedenia. Keďže vedia, že ich „auto“ sa bude bezpečne a vysoko výkonne premávať len po kvalitnom asfalte, sústreďujú sa na budovanie diaľnic, kam len oko dovidí. V praxi to znamená prezentovanie firmy pred verejnosťou a štátom, podnecovanie legislatívnych zmien, získavanie potrebného kapitálu a hlavne starostlivosť o stabilitu smerovania firmy. Nemôžu sa nechať zlákať bláznivými rozmarmi trhu, môžu si dovoliť jedine jemné korekcie. Prudký pohyb volantom by pre ich firmu mohol byť likvidačný.

Range Rover – majitelia a top manažéri firiem v tejto kategórii sú a majú byť veľkými vizionármi. Kreatívne nápady a inovatívne riešenia však nestačia, ich veľkým darom je aj špičkovo vyvinutý cit pre posúdenie potenciálu nového produktu, s ktorým prichádzajú na trh. V rámci svojej činnosti bežne zasahujú do operatívy, bez tejto úzkej prepojenosti s ostatnými úrovňami riadenia by ani nemohli dosahovať potrebnú úroveň pružnosti.

MOTOR, t. j. STREDNÝ MANAŽMENT, LÍDRI

 

Lamborghini – ide o jednu z najdôležitejších súčastí celého „auta“. Úlohou motora je udržať kontinuálny a veľmi vysoký výkon firmy. Strední manažéri by mali zapáliť, nadchnúť všetkých ostatných a dlhodobo z nich dostávať maximum. Preto sa v rámci rozvojových a vzdelávacích aktivít pre stredných manažérov pracuje práve s ich motiváciou a vnútornou vyrovnanosťou.

Range Rover – strední manažéri sú v oveľa užšom spojení s vrcholovým vedením. Maximálna zohratosť stredného a top manažmentu je podmienkou udržateľného rozvoja firmy. Rýchle reakcie, ktoré sú potrebné vo vysoko premenlivom prostredí, nedovolia akúkoľvek roztrieštenosť názorov, tu sa skutočne ťahá za jeden povraz.

KOLESÁ, t. j. LÍNIOVÍ VEDÚCI, TÍMLÍDRI

 

Lamborghini – kolesá, ktoré „nesú na chrbte“ celú firmu. Točí sa volantom a auto zmení svoje smerovanie, dupne sa na plyn a motor diktuje šialenú rýchlosť. Pozor len, aby to kolesá zvládli. Ak by pneumatiky zhoreli, auto by mohlo raz-dva predviesť likvidačné kotrmelce. Pravidelné tréningy a motivačné aktivity nie sú len výsadou top vedenia, dôkladnú starostlivosť si zaslúžia aj tímlídri, aby dlho mohli byť nositeľom firemných ideí.

Range Rover – prudké nárazy, ostré hrany, voda, blato. Striedajú sa nepredvídateľne, a keď chceme zájsť do cieľa, nemáme nič iné na výber, než zainvestovať do kvalitných kolies, ktoré nás nenechajú v štichu ani v prípade extrémne náročných podmienok. Tímlídri tu nie sú len vykonávateľmi príkazov, ich odborná mnohostrannosť a kreativita sú veľmi vítané pri testovaní nových trás.

BENZÍN, t. j. LÍNIOVÍ PRACOVNÍCI

Akékoľvek krásne auto poskladané z akokoľvek výkonných súčiastok môže bez pohonnej hmoty robiť čo? Veru, ak je benzínu málo alebo sa natankuje nesprávne palivo, motor sa zasekne a celé auto zostane stáť, čakajúc na odťahovú službu.

KONŠTRUKCIA AUTA, t. j. FIREMNÁ KULTÚRA

 

Štýlovo formovaná kapota, pohodlné sedadlá, bezpečnostné prvky. Toto všetko slúži posádke auta, aby sa mohli voziť bezpečne, aby sa cítili komfortne a zároveň aby sa dbalo aj na prestíž. Tak isto je firemná kultúra súhrnným pojmom pre všeobecnú atmosféru, ktorá v spoločnosti vládne. Zahŕňa v sebe pocit bezpečnosti u zamestnancov, že svoju dôveru zainvestovali do spolupráce so silným partnerom, ktorý ich „podrží nad vodou“ aj v ťažkých časoch. Firemná kultúra je kolískou hrdosti, ktorú pracovníci cítia, keď sa ich kamaráti opýtajú na miesto, kde pracujú.

Svoje špecifiká má aj tok informácií v jednotlivých typoch spoločností.

Lamborghini – ako sme to vyššie naznačili, úloha top manažérov je pozerať sa do budúcnosti strategickým okom a vyrovnávať cestu na dlhé kilometre dopredu. Čo za ten čas vykonávajú ostatné časti firmy? Možno spomalia, možno pridajú a obídu pomalšie autá, ale hlavne neodbočia z cesty. Informácie tu prúdia v prvom rade zhora nadol v podobe inštrukcií k jazde. V súvislosti s tým je dobré zapracovať na komunikačných zručnostiach manažérov, aby svoje myšlienky vedeli odovzdať nižším líniám zrozumiteľne a motivačne.

Range Rover – trhové správy a včasné informácie ohľadom „terénu“ sú životne dôležité pre vozidlo, ktoré zdoláva ľudským pôsobením zatiaľ neuhladenú cestu. Ochota radových pracovníkov sledovať a spoľahlivo odovzdať informácie z okolia môže narastať jedine zvyšovaním ich celkovej angažovanosti. Aktivity smerované na budovanie firemnej kultúry sú tu preto užitočné ako soľ. V tejto firme neexistujú „teplé miesta“. Každý má „na svedomí“ tak úspech firmy, ako aj jej pád a vnútorné nadšenie pracovníkov pre svoje povolanie ani nemôže byť obmedzené časovým úsekom od 8.00 do 16.30.

Dvojaký životný štýl, dvojaká cesta pre úspech. Ani jedna nie je málo náročná. Ale ani jedna nie je málo nádherná. Je len vaša voľba, v čom sa vám bude lepšie voziť, či v kreatívnom Range Roveri, alebo v elegantnom Lamborghini.

A keď už Lamborghini. Viete, ako toto krásne vozidlo vzniklo? Ferruccio Lamborghini, bývalý mechanik a inžinier talianskeho vojenského letectva, sa chopil príležitosti, ktorá sa pre šikovného majstra v aktuálnej situácii nedala nevyužiť. Skúpil staré vyradené vojenské stroje a poskladal z nich traktory. Traktory Lamborghini. Zarobil si krásne peniaze, z ktorých si ako nadšenec športových áut kupoval krásne železné kone. Toho času – písal sa rok 1958, si svoj „žrebčín“ rozšíril o niekoľko modelov Ferrari.

Tie ho však svojimi často pokazenými prevodovkami jedno za druhým sklamali. So svojimi postrehmi sa nakoniec podelil priamo s pánom Enzom Ferrarim, ktorý ho veľmi jasne usmernil: „Možno traktor viete riadiť, ale Ferrari do vašich rúk nepatrí.“ Ješitný pán Lamborghini nevidel inú cestu pre odvetu, preplatil najlepších inžinierov zo závodu Ferrari a predstavil im jasnú výzvu: nech mu poskladajú športiak s motorom V12, maximálnou rýchlosťou až 240 km/h, ktoré ale po ceste z Milána do Neapola neroztrasie svoju posádku ako obyčajné Ferrari. Nuž, luxusný športiak Lamborghini 350GT bol na svete a meno tejto značky sa aj dodnes spája s rýchlosťou a luxusom súčasne.

Kto by z vás prípadne mal pocit, že sedí v traktore a tak sa snaží súperiť s ostatnými vozidlami, hlavne sa nevzdávajte. Možno stačí malá chvíľka a príde okamih, keď aj váš traktor sa premení na jagavého Lamborghini.