Kedy k sporu zvyčajne privolajú podnikatelia mediátora?

Na začiatok je potrebné poznamenať, že ak podnikatelia uvažujú aj o riešení sporu dohodou je to pozitívny signál. Je to priestor na komunikáciu oboch podnikateľských subjektov. Ale, samozrejme, dochádza k tomu najčastejšie v situácii, keď obidve strany spolu nekomunikujú a spor im prerastá cez hlavu. Vymieňajú si e-mailovú či písomnú komunikáciu a žiadajú riešiť konflikt cez právneho zástupcu, prípadne súd. Mediácia im napadne ako jedna z možných alternatívnych možností, ako nájsť vhodnú formu dohody a zbytočne „nehrotiť“ situáciu. Mediátor môže vstúpiť do procesu kedykoľvek, ešte pred začatím súdneho konania, ako aj počas neho.

Ide pri konfliktoch medzi obchodnými partnermi primárne o dlžné pohľadávky? 

Riešenie vymáhania pohľadávok od obchodného partnera patrí medzi pomerne časté prípady. Problém nastáva, keď dlžník nereaguje na upomienky, výzvy či akékoľvek snahy druhej strany v snahe dosiahnuť riešenie. Treba sa však na situáciu pozrieť z oboch strán a to je úloha mediátora. Nemôže však v procese rozhodovať, musí byť neutrálny. Sleduje prioritný záujem – dospieť k dohode, ktorá bude prijateľná pre všetkých. Aj pre podnikateľov to má isté výhody: môže jednoduchšie a skôr dôjsť k splateniu dlhu, a navyše sa ich meno sa neobjaví na tabuli okresného či krajského súdu, prípadne na webe justice.gov.sk, v sekcii Pojednávania.

Môže verejné súdne pojednávanie naštrbiť dobrú povesť firmy?

Súdne pojednávania sú verejné a obchodní partneri, najmä pri väčších zákazkách, si zvyknú preverovať platobnú neschopnosť toho druhého. Keď ste na „čiernej“ listine súdnej inštancie, môže to pre vás ako podnikateľa znamenať problém v ďalšom biznise, nakoľko firmy budú pri kontakte s vami obozretné. V súčasnosti sú všetky informácie o ekonomických číslach firiem verejne dohľadateľné. Pre mnohých biznismenov súd znamená najvyššiu inštanciu spravodlivosti a pri jeho rozhodnutiach bývajú ostražití.

Existuje aj v takejto vyhrotenej situácii, keď ide o peniaze, možné riešenie?

Odporúčam kultivovaný spôsob riešenia sporu medzi veriteľom a dlžníkom. Veriteľ môže prísť skôr k peniazom, ak sa s dlžníkom dohodne hoci na menších finančných splátkach, rozložených do pár mesiacov či rokov. Teoreticky síce môžete dať návrh na vymáhanie dlhu v upomínacom konaní formou platobného rozkazu (rieši ich Okresný súd v Banskej Bystrici), ktorý predstavuje osobitnú formu skráteného súdneho konania, ale ak má váš obchodný partner vážne finančné problémy, situáciu zbytočne vyhrotíte. Dohoda medzi vami nemusí byť len o financiách, ale napríklad aj o výmene istých benefitov či komodít v rámci vášho biznisu.

Článok je krátený pre účely webu. Celý ho nájdete v Zisku manažment 1-2/2018.