Ako vnímate rodinné firmy podnikajúce na Slovensku?

Rodinné podnikanie zohráva nenahraditeľnú úlohu v našej ekonomike. Až 90 percent z celkového počtu spoločností a približne polovica počtu zamestnancov sa sústreďuje práve v tomto segmente podnikania. Prierezovo ich nájdeme takmer všade. Podobné štatistiky platia aj pre zvyšok Európskej únie, kde približne 50 percent HDP pochádza z rodinných podnikov, ktoré tam tvoria 60 až 80 percent počtu firiem.

Čím sa však na Slovensku z jasných dôvodov odlišujeme, je mladosť rodinných podnikov. Na Slovensku je menej ako polovica rodinných podnikov mladšia ako 20 rokov a zvyšok má len o pár rokov viac. Pre porovnanie, viac ako tretina rodinných podnikov v EÚ má 20 až 50 rokov a dokonca viac než 40 percent je starších ako 50 rokov.

Ďalej, čo sa týka veľkosti podnikania, v EÚ rodinné podniky s počtom zamestnancov nad 50 či obratom nad 10 miliónov eur predstavujú viac ako dve tretiny počtu podnikov. Na Slovensku má približne polovica z celkového počtu rodinných podnikov počet svojich zamestnancov pod 50 a obrat menej než 10 miliónov eur.

V akých oblastiach najčastejšie podnikajú dané firmy a čím je ich podnikanie zaujímavé?

Väčšina rodinných firiem sú malé a stredné firmy či dokonca živnosti. A keďže počtom firiem predstavujú absolútnu väčšinu, je namieste, že ich nájdeme v celom priereze nášho hospodárstva: od malých farmárov či obchodíkov alebo stánkov s občerstvením cez penzióny, právnické firmy, skvelých vinárov, výrobcov kvalitných potravín, vrátane takého špecifického segmentu u nás na Slovensku, ako je spracovanie kávy.

Ďalej sú medzi nimi výrobné podniky v strojárstve, dokonca aj naozaj veľké a úspešné kolosy v oblasti spracovania kovového šrotu či predaja hutníckeho materiálu. Nájdeme ich aj v automobilovom priemysle, výrobe potravín, sieťach predajní potravín či drogérie a sú medzi nimi aj opravárenské podniky alebo firmy poskytujúce IT služby. Niektoré z nich dosahujú tržby cez 100 miliónov eur, stačí sa len pozrieť na nedávne výsledky Trend TOP, kde v prvej 200-ke je ich hneď niekoľko. A to som vymenoval len ich malú časť.

Vaša spoločnosť KPMG uvádza sedem pilierov úspešného rodinného biznisu. Sú všetky rovnako kľúčové? Má niektorý vyššiu prioritu?

Každý z týchto pilierov je dôležitý, avšak v každom časovom okamihu je pre niektorú firmu dôležitejší jeden a pre inú môže byť dôležitý zas iný. Uvediem príklad.

Rodinná firma X je vo vlastníctve tretej generácie rodiny, pár rokov po odovzdaní žezla predošlej generácie, a je pevne etablovaná na domácom trhu s veľkými ambíciami rozbehnúť podnikanie na okolité zahraničné trhy. Takáto firma bude pravdepodobne riešiť otázku stratégie riadenia podniku a jeho rastu a s ťažkosťami určite aj oblasť riadenia rizík.

Ďalej máme rodinnú firmu Y, ktorá je ešte stále vo vlastníctve a vedení zakladateľa, ktorý je už nejaký čas na dôchodku a pevne drží opraty vo svojich rukách. Časť jeho najbližšej rodiny pracovala v rodinnej firme, niektoré deti sú ešte na vysokej škole a ďalšie napríklad naberajú skúsenosti v iných firmách, aby sa pripravili na prácu vo vlastnom rodinnom podniku.

V takejto situácii sa bude rodinná firma Y pravdepodobne orientovať na vyriešenie nástupníctva, či už vo sfére vlastníctva, alebo vedenia firmy, alebo aj kombináciou oboch. Zároveň môže zakladateľ zvažovať aj stratégiu predaja firmy, pre prípad, že nástupníctvo na ďalšiu generáciu nie je reálne.

Kde majú podľa vášho názoru rodinné firmy rezervy a čo by mohli využívať viac ako doteraz?

Nie je potrebné túto tému riešiť v kontexte domáceho prostredia, lebo svojou podstatou sú rodinné firmy na Slovensku podobné tým ostatným v zahraničí. Výhod je skutočne veľa. Ide hlavne o autonómne vedenie svojho podniku, keď nie ste viazaní na očakávania vlastníkov, s ktorými často nemáte vôbec nič spoločné. Rozhodnutia rodinných firiem sú často pragmatickejšie, nakoľko samotná podstata podnikania, ako vyplýva už z názvu – rodinný podnik – nie je striktne založená na výsledkoch prezentovaných len v číslach.

Takisto atmosféra v rodinných podnikoch je odlišná ako v zahraničných či štátnych firmách. Firemná kultúra v rodinnej firme je vo všeobecnosti uvoľnenejšia, priateľskejšia a môže sa javiť aj férovejšia. Nemožno však očakávať, že výsledky firmy nie sú dôležité. Samozrejme, snaha o efektívnosť, zisk či trhový podiel je prirodzeným ťažiskom podnikania aj v rodinnej firme.

Ale ako každá minca má dve strany, aj podnikanie v rodinnej firme má svoje nevýhody. Jednoznačne najčastejšími dôvodmi bývajú neriešiteľné rozdiely vo vnútri rodiny, práve dôsledkom ktorých býva zánik firmy. Nemusí sa to prejaviť ukončením činnosti samotnej firmy, no situácie, keď príde k predaju rodinného podniku, poväčšine vedú k zániku pôvodnej rodinnej firemnej kultúry.

Aké formy podnikania si zvyčajne zvolili?

Podľa môjho názoru forma podnikania významne koreluje s veľkosťou rodinnej firmy, keď väčšie firmy už zvolili formu eseročky, prípadne aj akciovky. Ale poznám aj niektoré veľké rodinné firmy s obratom niekoľko miliónov eur, ktoré naďalej fungujú vo forme živností.