Čísla nemajú žiaden význam, ak ich neviete správne interpretovať. Ak im neviete priradiť dôležitosť, ak neviete, kde ich hľadať, no najmä, ak sa na ich základe neviete správne rozhodovať. Z tohto dôvodu som sa rozhodla rozobrať 4 najdôležitejšie faktory, ktoré vám povedia viac o úspechu aj neúspechu vašej firemnej stránky.

Zabudnite na výhovorky, otvorte si Google Analytics a hor sa do vylepšovania. Ak ste o tomto nástroji nikdy nepočuli, je zadarmo, stačí vám naň Gmail účet a sledovací kód, ktorý umiestnite na web. Tí, ktorí ho poznajú, ale ešte nenabrali odvahu sa ním patrične prehrabať, dnes je váš deň.

Čo je webová analytika?

Predtým, ako sa pustím do tých 4 bodov, asi je na mieste vysvetliť, čo tá webová analytika vlastne je. Webová analytika je ako taký prieskum trhu. Akurát v online prostredí.

Berte všetky čísla vášho webu ako krabicu, kde vaši zákazníci nahádzali svoj názor na váš tovar, vaše služby, čo sa im páči a čo nie. A vždy raz za mesiac túto krabicu otvorte a čítajte si. Preložte si čísla z webu do príbehov a modelov správania sa vašich návštevníkov/zákazníkov.

Ak sa toto naučíte, nielenže sa budete na webovú analytiku pozerať inými očami, ale zároveň podľa nej budete vedieť vytvoriť online marketingový plán, ktorý nebude mať jedinú medzeru.

Ako vás vaši zákazníci nájdu? Hra na schovávačku sa môže začať

Zamýšľali ste sa niekedy nad tým, ako sa ľudia na vašu stránku dostali alebo odkiaľ o vašom blogu počuli? Je zdieľanie obsahu na Facebooku účinnejšie ako na LinkedIne?

Vedieť, odkiaľ sa presne vaši weboví návštevníci zobrali, je nesmierne dôležitá informácia! Rovnako ako je dôležité vedieť, koľkí z nich o vás počujú prvý raz, koľko z nich sa vráti a ako sa ich počet mení v čase.

1. Návštevnosť – nováčik verzus stará škola

Ak viete, koľko ľudí vám chodí na web a akým smerom sa toto číslo pohybuje, viete ihneď povedať, či váš web napreduje, stagnuje alebo nefunguje.

Samozrejme, že celková návštevnosť webu vám nepovie, či plán A je lepší ako plán B, ale minimálne viete posúdiť „zdravie svojho pacienta“ a následne stanoviť „liečbu“.

Aby sme trochu pritvrdili, celková návštevnosť webu sa delí na niekoľko skupín. Návštevnosť môže byť unikátna alebo opakovaná. Unikátna vám prezradí, ako dobre vie vaša stránka lákať nových návštevníkov, kým opakovaná vám povie, ako dobre si ich viete udržať.

V ideálnom svete by mali noví návštevníci stránky pribúdať v priamej úmere s tými opakujúcimi sa. V tom reálnom sa vám môže stať, že na web vám chodia len tí, čo vás už poznajú – opakujúci sa. To je síce super, lebo budujete verných fanúšikov, ale zároveň vám to napovie niečo málo o tom, že musíte zmeniť svoju stratégiu, pretože neoslovujete nových potenciálnych zákazníkov. Napríklad aj tým, že budete viditeľnejší vo vyhľadávaní.

2. Zdroje návštevnosti

Keď už viete rozdeliť ľudí na nových a stálych, pokračujte tým, odkiaľ sa na vašu stránku dostali. Keď viete, odkiaľ k vám ľudia chodia, budete ich na týchto miestach môcť osloviť presne navrhnutou online marketingovou stratégiou.

Zamerajte sa na tieto 4 zdroje návštevnosti:

Organic – návštevnosť, ktorá pochádza z organického vyhľadávania na internete. Toto je typické „Googlenie“. Zadáte frázu, čo hľadáte a následne kliknete na výsledok, čo ste našli. Keďže ľudia klikajú len na prvé výsledky vyhľadávania, je vhodné sa v nich nachádzať. Pre túto potrebu vzniklo SEO a optimalizácia stránok na kľúčové slová.

Refferal – za týmto údajom hľadajte návštevnosť z iných webov. V realite niečo na štýl, „bol som u známeho a mal doma super kávu, ktorá mi chutila, tak som sa spýtal, čo to je a išiel ju neskôr kúpiť.“ Nepodceňujte tieto zdroje návštevnosti, pretože vám vedia priniesť veľmi veľa správne motivovaných návštevníkov. Samozrejme za predpokladu, že publikujete svoj obsah na weboch, ktoré korešpondujú s tým, čo ponúkate.

Direct – toto je údaj, ktorý hovorí o tom, že vás ľudia poznajú natoľko, že váš web celý naťukajú do vyhľadávača. Alebo že ho niekde videli a rozhodli sa ísť pozrieť. Niečo v štýle „potrebujem nové tenisky, idem do svojho obľúbeného obchodu“.

Social – už z názvu je jasné, že ide o návštevnosť, ktorú vám generujú sociálne siete. Čím viac obsahu na nich publikujete, čím populárnejší je, čím viac ho ľudia zdieľajú, tým viac návštevnosti z týchto kanálov budete mať.

Aký typ návštevnosti je ten najlepší? Kam by ste mali investovať svoj čas a peniaze? To veľmi záleží na type vašej stránky a čo od nej očakávate. Zanedbávať by ste nemali ani jeden zdroj, ale najviac času investujte tam, odkiaľ k vám chodí čo najväčšie množstvo potenciálnych zákazníkov. A potenciálnych v zmysle, že ich je jednak dosť, ale zároveň sa vám oplatí do nich investovať, pretože u vás nakupujú alebo si objednávajú vaše služby. Čo ma privádza k tomu, že...

 3. Konverzie – splnený cieľ alebo zisk

Už viete, kto je váš návštevník a odkiaľ k vám prišiel, je čas pozrieť sa na to, či sa stal aj vaším zákazníkom alebo vykonal na webe to, čo ste od neho chceli. Ak máte e-shop, vaším cieľom bude (asi) nákup tovaru, ak máte blog, cieľom je udržať si čitateľov, motivovať ich, aby sa prihlásili na odber emailov alebo si stiahli e-book, prípadne sa prihlásili na školenie. Ak poskytujete služby, chcete, aby vás návštevníci kontaktovali vyplnením formulára na webe a pod.

A)     Určite si konkrétny cieľ, čo chcete dosiahnuť, čo potrebujete sledovať. Nastavte si tento cieľ aj v Google Analytics. Sledujte, ktoré zdroje návštevnosti vám k napĺňaniu tohto cieľa najviac pomáhajú. 

B)     Vyrátajte si, koľko návštevníkov musíte na web dostať a odkiaľ, aby ste tento cieľ naplnili + koľko vás táto aktivita bude stáť = cena za konverziu/cena, ktorú musíte zaplatiť za jedného zákazníka. Vaším cieľom je tento proces nastaviť tak, aby ste mali čo najviac zákazníkov za čo najmenšie náklady. Práve preto je vhodné poznať, kde takého zákazníka hľadať. A čo mu ponúknuť, aby ste mu celý ten proces uľahčili.

A aby ste vedeli, čo ho zaujíma, potrebujete sa zorientovať v nasledujúcej metrike.

4. Čo návštevníkom ponúknuť, čo ich zaujíma

Zhrňme si to: viete, kto sú vaši návštevníci, odkiaľ k vám chodia, koľko z nich vykoná, čo chcete, je čas povedať si niečo o tom, čo robiť pre to, aby ste tento kolotoč udržali a vylepšili. Sledujte správanie svojich návštevníkov! Pozrite sa, ktoré časti vášho webu navštevujú najviac, aký typ obsahu udrží dlhšie ich pozornosť, a aká téma/produkt ich zaujal najviac.

Na druhej strane, čísla vám tiež môžu odhaliť, že stránka, o ktorej ste si mysleli, že je super, sa až taká super návštevníkom nezdá. Opäť máte možnosť niečo s tým urobiť. Väčšinu informácií o správaní ľudí na webe vám prezradí Google Analytics, ale pre náročnejších mám ešte bonus. Existujú online nástroje, ktoré vedia zaznamenať, kde sa až návštevníci na stránke „doscrollovali“ alebo kam klikali. Takéto údaje získate napríklad z „Heatmapy“ pomocou nástroja Crazy Egg.

A môj obľúbený Hotjar, ktorý je ako zákusok pre oči, pretože okrem „Heatmapy“ z neho vytiahnete aj videonahrávky toho, ako sa ľudia pohybujú na stránke v reálnom čase, môžete si vytvárať marketingové lieviky a sledovať, kde vaši návštevníci odchádzajú z nákupného procesu.

Analýza webu nie je raketová veda, ale vyžaduje si trochu pozornosti a porozumenia. Začnite pomaly, vyberte si údaj, ktorý je pre vás najdôležitejší, a zlepšujte sa. Hneď ako sa oťukáte, pridajte si ďalší. A takto postupujte, až kým sa nebudete cítiť pohodlne so všetkým.

Nezabúdajte, všetky tie čísla síce znejú príliš inteligentne, ale nie sú ničím iným ako prekladom toho, čo sa bežne deje v kamenných predajniach. Tieto čísla sú to, čo majú možnosť sledovať vaši obchodníci.

ANKETA:

Otázka:

  • Aké údaje, ktoré metriky sú pre vás/váš firemný web tie najdôležitejšie a prečo?

-----------------------------------------------------------------------------------------

  • Peter Martinec, majiteľ M+M MARTINEC

V štatistikách Google Analytics sledujeme návštevnosť, a to predovšetkým návštevnosť podľa kanálov. Porovnávame ju s minuloročnou a vyhodnocujeme rozdiel. Ďalej sledujeme počet stránok na návštevu a čas strávený na stránke. Vyhodnocujeme aj bounce rate – okamžité odchody.

Dôležitým ukazovateľom je pre nás aj počet konverzií – objednávok, ktoré máme z konkrétneho kanála. Na základe týchto ukazovateľov sa potom rozhodujeme, do akého kanála budeme investovať.

  • Mgr. Michaela Ološtiaková, Marketing & Sales Hotel Partizán Tále

Zaujíma nás predovšetkým počet návštevníkov webu za mesiac, prípadne iné obdobie, počet reálne prijatých rezervácií cez web stránku a priemerný čas návštevníka, ktorý pri prehliadaní webu strávi.

  • Katarína Molnárová, CEO – online marketingová agentúra ONLINE TORO

Najdôležitejší je pre mňa počet konverzií  (dopyty z kontaktného formulára, registrácie do newsletterov) a konverzné pomery; z nich počet návštevníkov webu verzus tí, ktorí nás kontaktujú cez formulár. Ďalej sú to návštevnosti rozmenené na rôzne zdroje. Sledujeme najmä priamu návštevnosť, organickú – zo SEO aktivít, platenú návštevnosť z kampaní a referraly – odkazujúce stránky. Taktiež nás zaujíma, na aké kľúčové slová chodia užívatelia na naše webové stránky, ale aj stránky, z ktorých užívatelia najčastejšie opúšťajú web.

  • Peter Dendis, CEO – online marketingová agentúra Tarantula

Najdôležitejšie metriky vo všeobecnosti vychádzajú pre mňa zo štyroch čísel, ktoré predurčujú váš úspech na internete.

A to cena akvizície, t. j. koľko energie, času a peňazí ma stojí jeden návštevník webu. Ďalej, koľko percent návštevníkov sa stane zákazníkom, koľko je priemerný obrat (zisk) na jednom zákazníkovi a aká je návratnosť zákazníka. Z toho vychádzajú aj sledované metriky, ktoré bývajú často kombinované a rozsegmentované detailnejšie. Teda cena návštevníka prerátaná aj na hodnotu práce ľudí, konverzný pomer, ktorý môžeme sledovať ďalšími submetrikami, čas na stránke, opakovanosť návštevy, konverzný pomer na nejaké čiastkové ciele, geografické zloženie, demografia návštevníkov. Tiež obrat, celkový obrat na objednávku, štruktúra veľkosti objednávok, hrubý a čistý zisk na objednávku.