Ako prezrádza v rozhovore pre Zisk manažment Marian Paták, prezident Slovenskej franchisingovej asociácie, vývoj na trhu sa zrýchľuje, čo ponúka nové príležitosti na rozvoj franchisových konceptov.

Ako vnímate rok 2017 vo franchisingu – prekvapil vás niečím? Čím bol iný ako uplynulé roky?
Dobrá otázka, každý rok sa zamýšľam nad vývojom franchisingového podnikania. Aj keď to navonok vyzerá, že vývoj je pomaly bez zmien, pri podrobnom skúmaní zistíme, že franchisingové podnikanie je veľmi efektívne z hľadiska rozvoja firiem a odvetví. Súčasný svet je v pohybe, obklopujú nás nové technológie, ktoré otvárajú ďalšie možnosti podnikania a tým vznikajú nové odvetvia podnikania. Už aj Európsky parlament si začína uvedomovať, že z hľadiska podpory franchisingového podnikania máme rezervy pri porovnaní s trhom USA. Taktiež pri našich stretnutiach s podnikateľmi často diskutujeme o možnostiach, ako rýchlo a hlavne efektívne rozširovať podnikanie do iných regiónov. Moja odpoveď je vlastná franchisa.

Keď porovnáte rozvoj franchisingových konceptov na Slovensku vlani a v prechádzajúcich rokoch – je tam badať nejaký zaujímavý trend?
Na výstave Podnikajte s franchisingom, ktorú organizovala Slovenská franchisingová asociácia, sme získali výbornú spätnú väzbu, či už od majiteľov franchisingových konceptov, alebo aj od záujemcov o takéto podnikanie. Spoločným menovateľom je uvedomenie si, že je lepšie a hlavne efektívnejšie pripojiť sa do existujúceho overeného podnikania za krátky čas, ako venovať sa vymýšľaniu nového systému bez predvídateľných výsledkov. Veľmi ma to teší. Navyše to pomáha aj rozvoju franchisingu na Slovensku.

Ktoré franchisingové koncepty sa najlepšie rozvíjajú v našich podmienkach? Čomu to pripisujete?
Najčastejšie sa rozvíjajú franchisingové systémy v oblasti gastronómie a služieb. Platí to, samozrejme, aj na Slovensku. Je to hlavne z dôvodu vysoko konkurenčného prostredia, a preto je dôležité odlíšenie v marketingu a známa značka je jedna z výhod franchisingového podnikania. Druhým aspektom sú relatívne nízke vstupné náklady na kúpu licencie a rozbeh vlastného podnikania.

Existujú v zahraničí koncepty, ktoré majú dobré zastúpenie a dobre sa rozvíjajú, ale v našich podmienkach ešte neexistujú? Ktoré oblasti podľa vás majú veľký potenciál do budúcnosti?
Vo všeobecnosti sú dôležité dva základné predpoklady na rozvoj konceptu na novom trhu. Sú to správni ľudia a veľkosť trhu. To preto, aby franchisor hlavne pri finančne náročných projektoch dokázal zabezpečiť rozvoj trhu pre svoje investície. Viete, ak franchisor postaví systém na podporu franchisantov, tak potrebuje nastaviť ekonomiku na určité obdobie, aby systém začal byť ziskový. Ak sú čísla nedostatočné, nemá zmysel na trh vstúpiť. To je možno dôvod, prečo niektoré známe značky na Slovensku chýbajú. Druhým dôvodom sú ľudia, ktorí zabezpečujú rozvoj značky v lokalite. Poznáme prípady, keď sa známa značka nepresadila len kvôli neschopným ľuďom.

Ak porovnáte fungovanie formou franchisingu u nás a v susednom Česku, v čom sme popredu a kde, naopak, zaostávame?
Keď hodnotíme podnikanie v okolitých krajinách, je pravdou, že v Česku je franchisingové podnikanie ďalej, či už počtom konceptov, ako aj počtom franchisantov. Keď sme to analyzovali, vychádza nám hlavne veľkosť trhu. Keď je trh väčší, je náročnejšie a hlavne ekonomicky ťažšie sa na ňom presadiť. Preto tam má táto forma podnikania väčšiu váhu a zmysel. Myslím, že na Slovensku sme popredu myslením a schopnosťou akceptovať podmienky. Pozadu sme s podnikateľským prístupom, máme obavy z prevzatia zodpovednosti za podnikanie.

Čím sa podľa vás „meria“ úspech vo franchisingu? Veľkosťou siete, unikátnosťou? Aké sú tam hlavné kritériá?
Keďže franchising je v podstate podnikanie, tak úspech v podnikaní sa meria hlavne schopnosťou vytvárania zisku a tá súvisí s efektivitou nastavenia celého systému. Samozrejme, že z pohľadu franchisora je úspechom, ak je sieť čo najväčšia z hľadiska synergií v marketingovom vnímaní značky, teda aj efektivita väčšej siete je vyššia. Podobne veľkosť siete vnímajú aj franchisanti, pre ktorých je hlavne štart podnikania na novom teritóriu jednoduchší a rýchlejší, ak je značka známa.

Článok je krátený pre účely webu. Celý text nájdete v Zisku manažment 1-2/2018.