Nový projekt / nový šéf / nové ciele / nová kancelária. Zamestnanci dnes v podstate neustále musia čeliť zmenám, ktoré sami neiniciovali alebo neočakávali. Dotýkajú sa ich práce po formálnej aj obsahovej stránke, nečakane im menia plány, vyžadujú extrémne pracovné nasadenie... Niet sa čomu diviť, že zmeny sú medzi ľuďmi zväčša vnímané negatívne. Vy ako manažér však môžete veľa z ich postojov ovplyvniť...

Nadriadení, ktorí sú schopní pochopiť dosah určitých zmien na svojich zamestnancov a sú ochotní pomôcť im v náročnom období prebiehajúcich zmien, sú vnímaní ako profesionáli a pravidelne získavajú najvyššie hodnotenia dôveryhodnosti a lojálnosti vo vzťahoch k podriadeným. Ak sa aj vy chcete zaradiť do tejto elitnej skupiny, potrebujete najskôr porozumieť tomu, prečo ľudia zväčša okamžite zaujímajú negatívny postoj voči ohláseným zmenám. Tým, že tomuto mechanizmu ich správania porozumiete, môžete zvoliť už od začiatku inteligentný spôsob predstavenia nových zmien vo svojom kolektíve tak, aby ste minimalizovali ich negatívny dosah na postoje kolegov. Ako na to?

1. Pochopte, že negatívny postoj voči zmenám je prirodzený. Ľudia totiž neustále posudzujú nové podnety a zmeny podľa toho, čo ich príchodom môžu stratiť. Často sa zamerajú práve na to, o čo ich zmena ukráti a sťažujú sa na tento faktor ostatným kolegom. A keď už sa rozpráva v kolektíve o negatívach, zväčša sa debata nestrhne prirodzene aj na pozitívne aspekty. Taktiež sa stáva, že ak sú zmeny na úvod vnímané s nadšením, skôr či neskôr si aj tak každý uvedomí, čo nimi stratil a prirodzene opäť príde perióda oľutovania. Nemôžete ľudí viniť za to, že sa správajú prirodzene a reptajú na prichádzajúce zmeny. Radšej sa už vopred pripravte na negatívne reakcie a plánujte ohlásenie zmien s ohľadom na vyššie uvedené fakty.

2. Uvedomte si, že aj pozitívna zmena vždy so sebou prináša určité straty. Napríklad, keď vás povýšia, strácate automaticky komfort, ktorý prinášala vaša stará pozícia. Buď sa musíte učiť nové veci, alebo vás čaká viac práce a viac zodpovednosti. Strata je prirodzená vlastnosť zmien a nedivte sa zamestnancom, že sa ťažšie vyrovnávajú so stratami, ktoré im prinášajú. Pripravte si vopred postup, akým udržíte ich pozornosť zameranú na pozitívne stránky zmeny a zároveň im pomôžete vyrovnať sa s negatívami.

Uvedenie zmien do praxe vyžaduje dobré plánovanie

Teraz, keď viete, že negatívne reakcie nie sú špecifickým nedostatkom vašich konkrétnych zamestnancov, ale sú úplne prirodzeným sprievodným znakom tohto procesu, môžete sa zamerať na to, ako systematicky uviesť zmeny do praxe a zároveň minimalizovať odpor okolia. Predtým, ako zamestnancov oboznámite s novými zmenami v akejkoľvek oblasti, aj na prvý pohľad pozitívnymi, porozmýšľajte, čo z ich perspektívy môžu zmenou stratiť. Ak prejavíte empatiu voči ich pocitom a poukážete na to, čo dokáže kompenzovať ich straty, urobíte podstatný krok k tomu, aby zmenu prijali v čo najkratšom čase a s minimálnym narušením atmosféry v kolektíve. Pri zavádzaní zmien nevynechajte žiaden z nasledujúcich krokov:

1. Zaujímajte sa o názory zamestnancov na predstavenú zmenu. Počúvajte ich reakcie, otvorene na ne reagujte a vysvetľujte trpezlivo dôvody, kvôli ktorým je zmena nevyhnutná.

2. Rozhodnite sa dopredu, koľko kompetencií pri riadení zmeny presuniete na zamestnancov. Počítajte s tým, že ľudia budú chcieť zasiahnuť do procesu, akým bude zmena implementovaná do praxe. Poskytnite im určitú mieru slobody rozhodnúť o tom, ako zmena prebehne, ale dopredu si naplánujte, pokiaľ budú siahať ich kompetencie a čo bude zmenené bez ich možnosti zasiahnuť.

3. Predostrite možnosti výberu. Ľudia sa vždy cítia lepšie, ak si môžu vyberať z určitých možností. Umožnite im teda rozhodnúť sa, ako chcú, aby bol proces zmeny implementovaný do praxe. Dajte im pocítiť, že zmenu si môžu určitým spôsobom vybrať a mať ju pod kontrolou a uvidíte, že v negatívnych postojoch sa začnú okamžite objavovať aj pozitívne pohľady na vec.

4. Poukážte na pozitívnu budúcnosť, ktorú zmena prinesie. Vždy je to tak, že aj to zlé je na niečo dobré. Ľudia majú šancu prijať takmer každú zmenu s kladným postojom, ak jasne vidia, v čom môžu v budúcnosti uspieť, ak zmenu prijmú. Čím rýchlejšie im umožníte adaptovať sa na nové procesy, naučiť sa nové práce alebo orientovať sa v novom prostredí, tým skôr budú zmenu akceptovať a pociťovať jej pozitívny efekt. Preto vždy, keď idete ohlasovať zmeny, zostavte si jasný plán toho, ako budú nielen predostreté pred kolektívom, ale aj implementované do praxe.

Spracovala – red – podľa: www.BusinessManagementDaily.com