Azda neexistuje šport, ktorý by tak diametrálne odlišoval Európu od Ameriky. V USA totiž nenájdete väčší športový sviatok ako finále NFL. Cena reklamy počas tejto udalosti, ktorá len za veľkou mlákou k televízorom pritiahne viac než 100 miliónov divákov, je vskutku astronomická. A každoročne stúpa! Ani to však neodradí veľké firmy, aby medzi sebou súťažili aj na tejto úrovni. Ide o prestíž, o potvrdenie kvalít, o pobavenie ľudí, a takisto utvrdenie hodnôt značky.

Elektromobily a prezidentský „battle“

Nedeľňajší Super Bowl držal fanúšikov v napätí až do samotného konca. Kansas City Chiefs si nakoniec po dramatickom priebehu plnom zvratov poradili so San Franciscom 49ers v pomere 31:20. Kto zvíťazil medzi takmer 80 reklamnými spotmi je na subjektívnom posúdení každého z nás.

Kým niektoré firmy stavili na humor, iné zase svoje reklamy opreli o známe tváre. Cheetos vytiahli legendárneho MC Hammera, vlogerka Lily Singh zase agitovala za ženy túžiace po výpravách do vesmíru. V nabitom programe nechýbala ani moderátorka Ellen Degeneres (Amazon), či herečka Winona Ryder (Squarespace). Podľa viacerých odborníkov má aj tak väčšiu dôležitosť odkaz reklamy, než výskyt slávnej osobnosti.

Po prvýkrát v histórii Super Bowlu videli diváci až tri videá propagujúce autá blízkej budúcnosti – elektromobily. Okrem Porsche a Audi, propagovala „tiché a ekologické autá bez limitov“ aj spoločnosť General Motors. Ďalšiu premiéru predstavoval aj priamy volebný súboj o hlavu prezidenta USA. Donald Trump v pol minúte zhrnul svoje doterajšie úspechy a naznačil potrebu reformy súdnictva. Jeho oponent Michael Bloomberg prostredníctvom emotívnej výpovede černošskej matky, nabáda k tvrdšej regulácii zbraní. Miliardár a bývalý primátor New Yorku by mal byť najväčším súperom súčasnej hlavy USA.

Plusy a mínusy usporiadateľského mesta

Nielen stanice NBC a CBS si rozdelili poriadnu tučnú sumu. Aj mesto získava financie vďaka turizmu, propagácii akcie, či 65 000 vstupenkám. Tohtoročným organizátorom Super Bowlu bolo Miami a mesto na Floride údajne zinkasuje okolo 400 miliónov dolárov. O hlavný koncert sa tohto roku postarali pop divy Shakira a Jennifer Lopez. Hviezdy hudobného biznisu už tradične vystupujú zadarmo, hoci každý vie, že na tom iba získajú. Pre zaujímavosť, predaj albumov Maroon 5 vlani po koncerte na Super Bowle vzrástol takmer o 500%.

Okrem zisku však organizátorské mesto musí prehltnúť aj veľké množstvo poplatkov a daní. Aj v tomto prípade teda platí, že každá minca má dve strany. Výrazná časť peňazí putuje na zabezpečenie infraštruktúry, bezpečnosti, bilbordov, ubytovania či renováciu štadióna.  

Na finále NFL však len málokedy chýba niekto, kto nehrá prvú ligu na súčasnom trhu. Cena reklamy sa kvôli enormnej sledovanosti za posledných 10 rokov zdvojnásobila!

Bill Murray so svišťom získal najvyššie hodnotenie od užívateľov USA Today:

KIA a jej americký sen s Joshom Jacobsom:

Nápoj Mountain Dew sa inšpiroval filmom Žiarenie od Stephena Kinga:

Audi si požičalo hit z rozprávky Frozen:

Google stavil na jednoduchosť:

Emotívna kampaň Mikea Bloomberga: