1. Kvalitné fotografie

Naozajstným prínosom pre váš e-shop sú kvalitné fotografie. Kvalitné a pekné fotografie predávajú. Zákazník nechce kupovať mačku vo vreci, chce si za svoje peniaze kúpiť to najlepšie. Preto mu dobrými fotografiami ukážte, že ten najlepší tovar predávate práve vy. Aktuálne trendy naznačujú, že stále častejšie nebude stačiť tovar len tak vyfotografovať a umiestniť na web. Na popredných miestach obľúbenosti sa umiestňujú fotografie, ktoré zobrazujú tovar v reálnych situáciách a na reálnych ľuďoch. Zákazníkovi tak lepšie ukážu, ako tovar používať a ako vyzerá. O slovo sa tiež hlásia 360-stupňové snímky, ktoré tovar ukážu zo všetkých uhlov pohľadu. Najlepšie to ocenia tí prevádzkovatelia e-shopov, ktorí predávajú oblečenie, elektroniku, kozmetiku alebo športové vybavenie. Zákazníkov zaujímajú detaily, ktoré často rozhodujú o tom, či tovar nakoniec kúpia alebo nie. 

2. Videá

Ďalším trendom, ktorý opäť súvisí s vizuálnou prezentáciou tovaru, sú videá. Videoobsah zaznamenal obrovský úspech najmä na Facebooku, kde pomocou dynamického obsahu vykúzlite lepšiu angažovanosť ako pri klasických statických fotografiách. Výhodou videa je, že je oveľa tvárnejšie než klasická fotografia. Ponúka vám oveľa viac možností, ako produkt ukázať zaujímavou a originálnou formou. Predávate nábytok? Natočte video, v ktorom ukážete, ako váš nábytok zložiť dohromady, kam ho v miestnosti najlepšie umiestniť, čo všetko sa do skríň a zásuviek vojde a pod. Máte e-shop s elektronikou? Natočte videorecenzie, v ktorých poradíte, ako s prístrojmi zaobchádzať.

Kupujú u vás zákazníci potraviny alebo nápoje? Natočte, ako varíte zo surovín, predávate, a dajte tak ľuďom zadarmo recept. Poraďte, ktoré syry sa hodia k vašim vínam. A tak ďalej. Ľudia zbožňujú návody, recepty a rady všetkého druhu. A vy ich hlavne potrebujete doviesť až za ruku ku kúpe vášho produktu. Ďalšou novinkou môžu byť GIF formáty videí, ktoré už dávno nepoužívajú iba tínedžeri na sociálnych sieťach. Pomocou formátu GIFu môžete hravou a neobyčajnú formou znázorniť prednosť vášho produktu. Možností je skrátka veľa. Zlatým pravidlom je ukázať maximum z toho, čo váš tovar vie a ako vyzerá.

3. Inzercia na Instagrame

„Nakupovanie pomocou sociálnych sietí sa bude naďalej rozširovať,“ uvádza Jan Penkala, CEO konzultačnej agentúry pre e-commerce Acomware. Podľa neho napríklad Instagram, ktorý sa teší značnej popularite, ponúka potenciálne veľmi atraktívnu cieľovú skupinu zákazníkov. Výhodou Instagramu je, že z neho môžete poslať fotky z mobilu kedykoľvek a odkiaľkoľvek. A to aj keď máte mobil s priemerným fotoaparátom. Postprodukcia fotografií je viac ako jednoduchá – Instagram ponúka šikovné filtre, vďaka ktorým fotografiu pekne upravíte. Existuje aj mnoho aplikácií, vďaka ktorým môžete upravovať fotografie rovno v mobile. Instagram sa však bohužiaľ nehodí pre každý typ biznisu.

Horšie to na ňom majú napríklad B2B firmy, firmy predávajúce softvér a podobné abstraktné služby. Napríklad služby a produkty, ktoré nemôžete jednoducho vizualizovať, alebo ich nepoužívajú široké masy ľudí. 

Naopak, Instagram je vhodný pre oblečenie, kozmetiku, jedlo (zdravú výživu všeobecne) alebo fitness. Tiež musíte vedieť, či vaši zákazníci túto sociálnu sieť používajú a čo na nej vyhľadávajú. Majú záujem o súťaže? Skúste vymyslieť zábavnú kampaň. Sledujú influencerov? Nájdite si takého, ktorý vám pomôže značku vhodne propagovať. Do budúcnosti bude Instagram fungovať tak, že používateľ klikne na popisok produktu a nákup dokončí rovno v aplikácii bez toho, aby musel byť presmerovaný na e-shop. Tagovanie produktov je zatiaľ vo fáze testovania.

4. Kamenné predajne

Kamenným predajniam neodzvoní ani tento rok. „Objaví sa nový koncept predajní a výdajní, rovnako ako zaujímavé služby pre zákazníkov. Pretože však tieto kroky vyžadujú finančnú investíciu, môže to tiež znamenať väčšie rozdiely medzi malými a veľkými predajcami,“ hovorí Jan Penkala, CEO zo spoločnosti Acomware.

Zákazníci sú stále častejšie zvyknutí objednávať online a tovar si potom vyzdvihnú v predajni. Sami si tak určia, kedy sa tovar dostane do ich rúk, a nemusia čakať na dopravcu, komplikovane sa s ním dohovárať na čase vyzdvihnutia. Tento fenomén si dokonca vyslúžil aj skratku ROPO – Research online, purchase offline – teda nájdi online, kúp offline. Ďalšou výhodou kamennej predajne je bližší kontakt so zákazníkom. Napokon mu môže vo vašej predajni padnúť niečo do oka a rovno si to prihodí k objednávke z internetu. Kamenné predajne napredujú aj vďaka rôznym eventom. Usporiadajú tematickú akciu, na ktorej predstavia najnovší tovar a spoja to so zábavou. O takéto akcie majú zákazníci záujem.

5. Mobilný e-commerce

V dnešnej dobe nie je žiadnou výnimkou, že si zákazníci urobia prieskum o produkte na desktope a nákup dokončia na mobile. Na počítači sú zvyknutí čítať recenzie a porovnávať ceny, ale nákup dokončia z mobilu. Vykonajú ho, až keď majú skutočne premyslené svoje zámery a majú dostatok času. Štatistiky potvrdzujú, že napríklad cez mobil platí už 40 percent Čechov. „Čísla ukazujú, že aj naďalej bude rásť význam mobilného nakupovania, ktoré je jedným z trvajúcich trendov posledných rokov,“ hodnotí Jan Penkala. Je nutné, aby bol váš e-shop responzívny – to znamená, aby sa vedel prispôsobiť obrazovke mobilného  zariadenia – a mal by ponúkať aj pohodlné platby.

6. Personalizovaná reklama a remarketing

Na online marketing bude tento rok kladený ešte väčší dôraz ako vlani. Počet e-shopov postupne narastá, konkurencia je veľká a zákazníci sú zvyknutí na veľký komfort. Absolútne kľúčové je poznať ich potreby a ponúkať im riešenia. Každý zákazník hľadá niečo iné. Preto je dobrým riešením používať personalizovanú reklamu, ktorá umožní cieliť na relevantných zákazníkov a umožňuje zobraziť pre nich relevantné informácie. Využite všetky dáta, ktoré vám ponúkajú nástroje internetových vyhľadávačov a umožňujú vám zamerať sa na tých používateľov, ktorí síce navštívili váš web, ale nevykonali nákup. Pomocou PPC kampaní môžete takým používateľom zobraziť reklamu a nalákať ich tak späť na váš e-shop.

7. Marketplace

Facebook vlani spustil novinku v podobe Marketplace – trhoviska, kde ľudia môžu inzerovať tovar na predaj. Princíp spočíva v tom, že používateľovi sa zobrazujú tovary, ktoré sú na predaj v jeho okolí. Používateľ môže v Marketplace tiež ľubovoľne vyhľadávať. Klikne na fotografiu a dostane sa tak na detail produktu. Potom môže kontaktovať predajcu cez správu na messengeri. Spôsob platby aj dodanie si obe strany dohovárajú po svojom. Inzerujú tu zatiaľ bežní používatelia (peer to peer princíp), ktorí môžu predávať veci nové aj použité. Facebook za predaj nepožaduje žiadne provízie. Na Facebook Marketplace sa však nedá predávať všetko. Tak ako v iných odvetviach, aj tu je zoznam rizikových kategórií, ktoré si Facebook neželá predávať. O Marketplace sa tiež hovorí ako o možnej konkurencii pre eBay.

8. Rýchlejšia doprava a jednoduchšie platby

„Objednať ráno a dostať svoj tovar na poludnie? To nie je žiadne sci-fi, ale reálne predstavy zákazníkov. Tlak na čo najrýchlejšie dodanie tovaru je tento rok ešte silnejší a často bude rozhodovať o tom, či zákazníci na e-shope nakúpia alebo nie. „Investície predajcov budú významne smerovať do riešenia logistiky,“ hovorí Penkala a dodáva, že e-shopy sa budú snažiť doručenia objednávok zrýchliť a v niektorých prípadoch tiež doplniť externých dopravcov z vlastných zdrojov. Jednoduchosť zákazníci hľadajú aj v platení. Chcú zaplatiť jedným kliknutím, bez toho, aby museli opisovať veľa čísel v platobnom formulári. Ideálne je, keď si zákazník uloží platobnú kartu na e-shope a vždy, keď chce zaplatiť, klikne len na tlačidlo „zaplatiť“ a o nič iné sa nestará. Nemusí vyplňovať číslo karty a ušetrí tak veľa času.

Autor: Karin Hambalíková, Content Marketing Specialist spoločnosti GOPAY v ČR, zdroj: GoPayblog.cz