Najhorším mesiacom bol január, kedy predaj padol až o 79%. Jedná sa o výsledok prísnych opatrení v najľudnatejšej krajine sveta. Do konca marca sa tak predalo až o 2,3 milióna áut menej, než hovoril odhad pred nástupom koronavírusu.

Aj preto vláda rozhodla o tom, že ľuďom podá pomocnú ruku. V krajine s viac než 1,4 miliardami obyvateľov totiž patrí automobilový priemysel k tým najkľúčovejším. Kompetentní odklepli finančnú injekciu pre záujemcov o nové vozidlá vo výške 1300 eur.

Čína zrušila obmedzenia týkajúce sa voľného pohybu ľudí, otvorila školy i podniky. Aj preto vláda predpokladá zvýšený dopyt po nových vozidlách. Prognózy sú však naďalej opatrné, ale štedrý príspevok by mohol dopomôcť k aspoň čiastočnej stabilizácii ekonomiky.

Vplyv na celosvetový trh

V automobilovom priemysle je totiž zamestnaných viac než 40 miliónov Číňanov a každoročný zisk presahuje bilión eur, čo predstavuje zhruba 10% celkového príjmu. Nehovoriac o tom, že na čínsku produkciu sú napojené aj ostatné kontinenty.

Od zdravého automobilového priemyslu v Číne závisí až 40% predaja automobiliek Volkswagen či General Motors. Predaj áut v krajine však za posledné tri roky upadol a recesia sa kvôli Covidu-19 ešte viac prehĺbila. „Narušenie výroby je určite bolestivé pre všetkých výrobcov, no ešte väčším problémom je stále klesajúci dopyt v tomto priemysle,“ uviedla Alicia Garcia-Herrerová, hlavná ekonómka spoločnosti Natixis pre Áziu a Tichomorie.

Slabý kvartál sa dohnať nedá

Kým odhady ekonómov hovorili o 2% poklese predaja áut v Číne oproti roku 2019, nové prognózy sú oveľa pesimistickejšie. Podľa viacerých odborníkov síce finančná pomoc obyvateľom a obnovenie výroby znovu nakopne dopyt, aj tak ale celkový predaj medziročne klesne o viac než 10%.

Okrem podpory vlády môžu najhoršie scenáre zmierniť pôžičky s nulovou akontáciou a takisto aj oslobodenie od daní. K tomuto kroku sa už odhodlali v Pekingu, a to v rámci predaja hybridných vozidiel a elektromobilov.

V dlhodobom meradle je však oveľa pravdepodobnejšia vlna stagnácie a recesie. Zlaté 90-te roky minulého storočia, kedy automobilový priemysel v Číne zaznamenal hotový boom, sú už zrejme nenávratne preč. Prispeli k tomu jednak nižšia kúpyschopnosť obyvateľov a jednak pandémia koronavírusu.