Aká je aktuálna situácia na slovenskom franchisingovom trhu?

Na segmente trhu, v ktorom franchising prevažne pôsobí, teda v oblasti malého a stredného podnikania, aj napriek oficiálne proklamovaným pozitívnym makroekonomickým výsledkom a výhľadom vývoja slovenskej ekonomiky významnejšie posuny k zlepšeniu podmienok podnikania nenastali. Podnikateľov najmä v segmente gastronómie a služieb stále ubíja okrem personálnych nákladov (ceny práce) súčasná sadzba DPH, ktorá je najvyššia zo všetkých okolitých krajín pre gastronómiu, cestovný ruch a služby.

Je to možno aj dôvod, prečo sa u nás franchising nerozvíja v takej kvalite a kvantite ako v susedných štátoch?

Ukážkovým príkladom schizofrénie propagandy, politiky a reality je situácia v ľudských zdrojoch. Na jednej strane sa minister teší z rekordne nízkej nezamestnanosti, na druhej strane je reálny nedostatok disponibilných použiteľných pracovníkov, čo firmy obmedzuje v ich každodennej činnosti aj rozvoji. Namiesto toho, aby sa vytvorili podmienky na urýchlenie a zjednodušenie legálnej možnosti zamestnania vhodných ľudí zo zahraničia, sprísňujú sa podmienky a sankcie za ich porušenie.

Máte aj nejakú pozitívnejšiu správu?

Dobrou správou je, že máme na Slovensku podnikateľov, ktorí napriek tomu vďaka svojej šikovnosti a usilovnosti dokážu aj v týchto podmienkach vykonávať vlastný úspešný biznis. Niektorí dokonca plánujú expanziu.

Vznikajú nové franchisingové koncepty?

Zaujímavý je napr. koncept  Arokaya, pôvodom z Nových Zámkov. Ide o originálny salón thajských masáží, ktorý  poskytuje  ľudskému telu i duši exkluzívnu starostlivosť so snahou uspokojiť aj tých najnáročnejších zákazníkov. Relaxačné a ozdravné procedúry vykonáva skúsený personál v nadštandardne vybavených priestoroch. Obsahom konceptu je nielen originálne know-how poskytovaných procedúr, ale ponúka aj možnosť získania kvalifikovaných, certifikovaných masérok priamo z Thajska.

Franchising sa najčastejšie využíva v segmente gastronómie. Sú aj z tejto oblasti nejaké novinky?