Chuť a vôňa Tatranského čaju

Rodinná firma KARLOFF sa zaoberá predajom prémiových produktov v odvetví alkoholických nápojov už od roku 2002, pričom jej výhradným dodávateľom je spoločnosť Tatranská likérka so sídlom v Kežmarku. Ich cieľ bol od začiatku jasný. „Chceli sme urobiť nápoj, ktorý bude ľuďom chutiť a zároveň bude predstavovať niečo reprezentatívne pre našu krajinu. Prirodzene, i dostať túto tradičnú špecialitu na trh, teda na stôl do každej domácnosti, reštaurácie alebo baru,“ spresňuje generálny riaditeľ.

„Pôvodne tento tradičný nápoj pripravovali po desaťročia Tatranci z horských byliniek, horúcej vody, medu a koncentrovaného liehu. Čaj potom zapálili a výsledkom bol 60 % nápoj, ktorý hlavne v zime poslúžil na poriadne zahriatie. Aj majitelia horských chát a zbojníckych tatranských kolíb tento nápoj s obľubou ponúkali turistom ako aperitív a svoju špecialitu,“ zaspomínal na konferencii DNA lídra Ján Semaňák. V roku 2004 vyrobili v závode prvú várku Tatranského čaju vo variante 52 % s počtom 7 000 fliaš. Postupom času sa z Tatranského čaju stala vlajková loď firmy. S rastúcou expanziou aj na zahraničné trhy dostal globálny názov Tatratea. V súčasnosti sú unikátne čajovo-bylinné likéry vyrábané v rôznej stupňovitosti od 17 % až po 72 % a v rôznych príchutiach, kde si každý určite nájde obľúbenú.

Podnikateľské krízy ich posilnili

V rodinnej firme KARLOFF za dobu svojej existencie prežili doteraz dve väčšie krízy. Prvá kríza bola kríza rastu. „Keď sme na trhu dosiahli úspech s Tatranským čajom, bol som v nebývalej eufórii. Namiesto jedného brandu (obchodnej značky) sme za tri roky urobili tri brandy. Bolo to, samozrejme, pre nás značne vyčerpávajúce a trieštilo to naše sily,“ objasňuje. Druhá kríza súvisela s delegovaním činností na ďalších ľudí vo firme. Spočiatku všetko chcel robiť vlastnými silami, neveril, že to niekto iný zvládne rovnako dobre, ale povinností neustále pribúdalo. „Postupne som sa s tým zmieril, ale stále ešte nie som kompletne ‚zdelegovaný‘, hoci si vnútorne uvedomujem nutnosť týchto krokov,“ poznamenal na konferencii.

Tip redakcie: Takto vyberajú vhodných ľudí do firmy

Pri výbere ľudí do firmy Ján Semaňák zisťuje, do ktorej jej časti by najlepšie zapasovali a priniesli najväčší úžitok nielen pre podnik, ale aj sami pre seba. „Každý sme iný, nemôžeme byť všetci kreatívni, niekto musí robiť aj administratívu a logistické procesy. Túto prácu však najlepšie robíte vtedy, keď ju robíte s vášňou. Dôležité je stavať na tom, čo vás baví a čo milujete. Ako rodinná firma si potrpíme na korektné medziľudské vzťahy a transparentnosť. Manažéri musia zdieľať naše nadšenie v túžbe byť najlepšími na trhu, čo nám pomáha udržiavať si pozíciu lídra na trhu.

 

Zaujímavé otázky z publika:

Ako ste zvládli doterajší rebranding vo firme a čo vám to prinieslo?

Náš jedinečný produkt si prirodzene žiadal odlíšiť sa od ostatných. Postupne rokmi prechádzal zmenou dizajnu. Dostal nové logo, typické T, inšpirované slnečnými symbolmi našich predkov, podobné symboly nájdete napríklad na starých dreveničkách na severovýchode Slovenska. Ďalej to bol jedinečný tvar fľaše v podobe termosky, uzáver bez hrdla a nakoniec celosvetové meno zrozumiteľné pre všetkých. Produkt v súčasnosti vyvážame do viac ako 14 krajín sveta, výborne sa predáva napríklad v Česku, Maďarsku, Bulharsku, Rumunsku i Rusku. Veľkú príležitosť na rozvoj biznisu vnímame i na ázijských trhoch, všetko je o nadviazaní správneho partnerstva. Jedným z pilierov nášho úspechu je autenticita – Tatry máme nielen na obale a vo fľaši, ale aj v srdci. Tatry sú tiež srdcovkou našich zákazníkov a my sa im chceme stále viac približovať. Chceme, aby im čaj spríjemňoval chvíle strávené pri ich srdcovkách.

S akými ďalšími novinkami ste uspeli na trhu? Plánujete rozšíriť váš sortiment o ďalšie produkty?

Pred dvomi rokmi sa dostal na trh náš ďalší produkt – Československá vodka, pričom jej ambíciou bolo preraziť na „česko-slovenskom“ trhu a uspieť aj na zahraničných. Jej výnimočnosť spočíva vo viacstupňovej filtrácii. Pri zrode jej výroby stála jednoduchá myšlienka – spájať národy, spájať ľudí. Táto idea sa odrazila v názve, v dizajne a v symbole. Použitie všetkých vizuálnych prvkov, najmä farieb, je založené na znovuoživení a oprášení niečoho minulého, avšak v novom a modernom šate. Prirodzene, máme aj ďalšie ambiciózne plány. Chceme napríklad oživiť tradíciu staroslovanského kvasu – alkoholického kvaseného nápoja z obilia príbuzného pivu, ktorý sa vo veľkom pije najmä v Rusku. Uvažujeme aj nad výrobou nových bylinných výživových doplnkov. Ja osobne mám v hlave ešte poslednú sériu Tatranských čajov pri príležitosti 20. výročia založenia našej firmy. Mala by mať multikulturálny charakter, zameraný na rôzne svetadiely, ktoré mi prirástli k srdcu,“ uzatvára Ján Semaňák.

Zaujímavé myšlienky Jána Semaňáka, šéfa firmy Karloff:

  • Tatratea som postavil na tom, že vybudujem novú národnú liehovinu. Nech tu nie je len borovička.
  • KARLOFF je síce moje kráľovstvo, ale pre dobro firmy som sa musel naučiť akceptovať, že slovo tu má aj syn.
  • Pri kvalitnej veci sa nemáme kde ponáhľať, čím dlhšie sa veci pripravujú, tým sú kvalitnejšie, jemnejšie, delikátnejšie a vyzretejšie – ako dobré víno a starý koňak.
  • Chceme byť jednou z najlepších a najhodnotnejších firiem vo svojom odvetví na Slovensku i v Európe. Vytvárať nové a originálne produkty a tam, kde nemôžeme byť prví, musíme byť odlišní.
  • Prostredníctvom našich produktov túžime prispieť k väčšej radosti zo života a pomáhať svojim partnerom profitovať z obchodu.