Blahoželám k víťazstvu EY Začínajúci podnikateľ roka 2019! Skvelý úspech, čakali ste to?  

Ďakujem veľmi pekne. Musím priznať, že sme v to tak trocha dúfali (úsmev). Celý tím si to poriadne intenzívne odpracoval a mali sme za sebou úspešný rok. Toto ocenenie bolo pre nás veľkým potvrdením, že sme na správnej ceste. Veľmi nás to namotivovalo. 

„Keď sa povie barefoot, napadne mi Be Lenka.“ Vidíte budúcnosť na Slovensku, ale aj v Európe v týchto intenciách?

Ja osobne som presvedčený, že o zdravé obúvanie bude stále väčší záujem. Nakoniec, trh to aj krásne ukazuje. Na barefoot topánkach je najkrajšie to, že ak ich raz začnete nosiť, je veľmi ťažké vrátiť sa opäť do klasických konvenčných topánok. Na Slovensku je barefoot stále v plienkach, ale v západnej Európe, je to stále viac a viac vyhľadávaný produkt.

Spoločnosť začínala ako startup (šatky a nosiče pre deti) a za posledný rok a letí raketovo hore s ďalšími produktmi.  Čomu pripisujete tento úspech? Ktorý strategický krok považujete za kľúčový k významnému progresu?

Určite bolo kľúčové prekročiť hranice Slovenska a začať investovať do vývoja barefoot obuvi. Pozitívne beriem aj to, že sme sa nenechali odradiť a aj napriek mnohým nezdarom, sme išli vždy ďalej. Keď sa pozerám spätne, je až neuveriteľné, koľko sme sa toho naučili.

V čom je koncept Be Lenka výnimočný? 

Myslím, že hlavne tým, že sa nám podarilo povýšiť klasickú obuv na úplne inú úroveň komfortu s mnohými zdravotnými benefitmi. Spájame výnimočný produkt, ktorého používanie má vyšší zmysel a zároveň ho vyrábame v lokálnych podmienkach z prémiových európskych materiálov. No a obrovským plusom Be Lenky sú naši ľudia, ktorí dali a každodenne dávajú do tohto projektu svoje srdce. Ja som fakt rád, že sa vieme tímovo „vyhecovať“ a každý v Be Lenke posúva svoje limity a preto tak rýchlo rastieme.

Dnes ste medzinárodná firma. Ako máte pokrytý marketing na jednotlivých trhoch? Predsa len, každá krajina ma svoje špecifiká...

Sme medzinárodnou firmou z pohľadu pokrytia trhov, ale stále toto všetko zvládame robiť zo Žiliny (úsmev). Našou devízou je online. Trhy pokrývame prostredníctvom siete veľkoobchodných partnerov a zároveň vlastným e-shopom, ktorý je lokalizovaný pre zákazníkov hovoriacich po slovensky, česky, nemecky a anglicky. Angličtina nám poskytla širší záber a tak dokážeme osloviť zákazníkov vo viacerých krajinách. Samotný marketing je u nás veľmi dynamická oblasť, kladieme dôraz na kvalitnú propagáciu produktov na fotkách a zlepšujeme sa aj vo videu. Hlavný pilier komunikácie sú samotné vlastnosti produktu a jeho výhody. To platí pre všetky trhy. Všetko ostatné je už mix, ktorý kreatívne vieme pripraviť.  


Kto je pre Be Lenka cieľový zákazník? Ako ho definujete Vy?

Zákazníka vieme definovať z pohľadu socio-demografických štatistík, ale to nechcete počuť (smiech). Náš zákazník je „rodina“. Je to človek, ktorý zdieľa podobné hodnoty a záleží mu na tomto svete ako nám. Ak to poviem priamo, tak je to generácia dnešných mladých rodičov, ľudí v produktívnom veku, pre ktorých je zdravie dôležité, vedia čo je slow fashion, majú radi kvalitu a častokrát začínajú s týmto pri svojich deťoch. Kupujú im to najlepšie a prečo by to nemali chcieť aj pre seba? Myslia na budúcnosť a vedia, že podporovať lokálnu výrobu je správne. Chcú sa cítiť komfortne. My im to všetko dáme, má to zmysel. Nie je to čínska továreň na zisk.  

Vrátim sa o dva roky dozadu, kedy spoločnosť vykázal zisk iba 27 eur. Má to súvis s nákupom technológií a investície do firmy?   

Áno určite, sme nastavení tak, že investujeme takmer všetky zarobené peniaze späť do firmy. Je pre nás dôležité, aby sme sa stali značkou modernej rodiny a veríme, že už čoskoro si u nás vyberie každý a budeme preferovanou voľbou moderného aktívneho človeka. Len za rok 2020 prinesieme 13 nových alebo významne vylepšených modelov barefoot topánok pre dospelých aj deti. Toto chce nemalé investície do kopýt, nožov, podrážkových foriem a samotného vývoja jednotlivých modelov.  Ale aj vďaka tomu má dnes firma mesačne omnoho vyšší obrat, než mala v danom roku ročne.

Nedávno som zachytil zaujímavú myšlienku – budúcnosť  patrí tým firmám, ktoré budú vedieť pracovať s intuíciou. Ako vznikajú nápady vo vašom tíme? 

Myslím, že už len ak začnete vyrábať barefoot, musíte mať schopnosť vízie a veriť v svoju intuíciu. Takže určite dávame intuícii v tíme veľký priestor. Nápady? Dávame veľký priestor brainstormingu a hlavne tímovému. Tímové akcie, večerné seansy u mňa na záhrade v altánku, ale aj spoločné posedenia pive vždy prinesú nové skvelé nápady. Samozrejme dnes pri našej veľkosti už nie je možné robiť zásadné strategické rozhodnutia bez poriadnej štatistiky a Excel musí ísť s intuíciou ruka v ruke. 

Máte v talóne produkt, ktorý by mal byť highlightom roka 2021? 

Máme ich pripravovaných hneď niekoľko. V roku 2021 chceme prísť s výrazne rozšírenou produktovou líniou detských, ale aj tínedžerských barefootov. Na trhu je veľký priestor na realizáciu. Dnes vieme zúročiť všetky nadobudnuté vedomosti z predošlého vývoja a spolu so skúsenými obuvníkmi priniesť veľmi vyladený produkt. Zároveň pracujeme na trailových a turistických barefoot topánkach pre dospelých. Verím, že dobre bude (úsmev).

Dotknem sa barefootvých štýlových topánok, ktoré ponúkate pre ženy aj mužov. Prečo by som mal siahnuť práve po topánkach z Vašej dielne?

Úplne ideálne by bolo, ak by ste si ich skúsili obuť. Na tom je založená celá naša obchodná stratégia. Nič viac, nič menej, iba zážitok z chôdze, ktorú s nimi môžete zažiť. Sme firma, ktorá bazíruje na kvalite a precíznosti a okrem toho ich kúpou podporujete slovenský produkt. Čiže aj vy môžete dať prácu našim ľudom. 

Na ktoré európske trhy má Be Lenka nemierené v najbližšej budúcnosti?

Dnes posielame balíky do celého sveta, myslím že za minulý rok to bolo viac než 50 krajín, ale samozrejme, chceme sa zatiaľ sústrediť hlavne na tie európske. Úvodom roka sme začali aktívne pracovať s Nemeckom a v druhej polovici roka otvárame francúzsku a poľskú verziu webu. Keď všetko pôjde ako má, verím, že v roku 2021 otvoríme aj externý sklad v Amerike.


Máte zadefinovanú métu, kde by to chcela firma dotiahnuť?  

Asi som maximalista, ale verím, že máme na to, aby sme otvárali obchody a franšízy Be Lenka po celom svete. Nechcem si robiť v hlave žiadne limity. Ak nás ľudia budú chcieť a budú nás podporovať, sme pripravení priniesť barefoot osvetu všade, kde to pôjde (úsmev). A ako obrovskú výzvu beriem to, že aj napriek raketovému rastu si chceme zachovať naše ekologické princípy. Budem spokojný, ak si kúpite Be Lenka topánky v každom väčšom meste na svete a keď ich vynosíte, budete ich môcť smelo hodiť do kompostu u vás na dvore. Vtedy si poviem, že sme to dali na pána...

Zhováral sa: Václav Bobáň