Viac o problematike porozprával Benjamín Chladný zo spoločnosti DB Schenker, ktorá zabezpečuje aj námornú prepravu a nové nariadenie sa teda týka i jej klientov.

Aký je dôvod zavedenia nového nariadenia?

Medzinárodná námorná organizácia (IMO) prijala túto zmenu dohovoru o Bezpečnosti života na mori (The Safety of Life at Sea Convention, skrátene SOLAS) s cieľom zvýšiť bezpečnosť námornej prepravy.

O čo vlastne ide?

SOLAS ukladá odosielateľovi povinnosť overiť a poskytnúť informáciu o celkovej hmotnosti (tzv. VGM) kontajnera námornému dopravcovi, lodiarovi a zástupcovi terminálu prístavu pred nakládkou na loď. VGM je podmienkou naloženia kontajnera na palubu lode. Overenie váhy kontajnera znamená odváženie naloženého a uzavretého kontajnera na certifikovanom a schválenom vážiacom zariadení. Postupovať sa môže aj tzv. kalkulačnou metódou, pri ktorej sa spočítajú VGM jednotlivých zásielok vrátane baliaceho materiálu, paliet atď. a pripočíta sa hmotnosť kontajnera uvádzaná výrobcom.

Kto je zodpovedný za poskytnutie informácie o VGM?

V kontexte novej regulácie je za poskytnutie VGM prevádzkovateľovi terminálu alebo lodiarovi zodpovedný prepravca uvedený na prepravnom dokumente (ocean bill of lading alebo sea waybill) – teda odosielateľ.

Aká je dohodnutá forma poskytovania VGM?

SOLAS neuvádza žiadnu povinnú podobu, v ktorej je potrebné informáciu o VGM podávať. Informácia o VGM zabaleného kontajnera by mala byť jasne identifikovateľná na prepravnom dokumente (objednávka alebo prepravná inštrukcia) alebo deklarovaná separátne (napr. deklarácia obsahujúca certifikát o vážení). Dokument deklarujúci VGM musí byť podpísaný zasielateľom alebo osobou ním autorizovanou, pričom môže ísť aj o elektronický podpis.

Aké sú pokuty v prípade, že informácia o VGM nebude deklarovaná?

SOLAS ukladá dopravcovi alebo prevádzkovateľovi terminálu povinnosť nenaložiť na loď kontajner, ku ktorému nemá deklarovanú VGM. Neakceptovanie povinnosti doložiť VGM teda môže pre zasielateľa vyústiť do zvýšených nákladov na prebaľovanie tovaru, administratívne poplatky za úpravu dokumentov, poplatky za stojné, zrušenie prepravy alebo meškanie zásielky atď.

Ako sa postupuje pri určovaní VGM v prípade, že odosielateľ objednáva iba čiastočnú kapacitu kontajnera?

Pri LCL sa vystavuje VGM deklarácia pre každú zásielku zvlášť a následne sa na účely deklarácie VGM celého kontajnera postupuje kalkulačnou metódou.

Čo ak klient nemá možnosť zabezpečiť si váženie vo vlastnej réžii?

Ak klient nemá k dispozícii certifikované vážiace zariadenie, vieme zabezpečiť verifikáciu váhy FCL alebo LCL zásielok na účely deklarácie VGM. Záujem o zabezpečenie tejto služby stačí uviesť v objednávke prepravy.

Kde je možné získať viac informácií?

Napríklad na stránke Zväzu logistiky a zasielateľstva SR. Prípadne sa môžete obrátiť aj na naše oddelenie námorných prepráv, kde vám radi podáme aktuálne informácie alebo zabezpečíme deklaráciu VGM.