Spätnú väzbu od zákazníkov v retaile vnímame okamžite

Denisa Pernicová, marketingová riaditeľka spoločnosti BILLA

U zákazníkov vidíme čoraz väčšie zameranie na čerstvosť a kvalitu. Majú väčší záujem o čerstvé ovocie a zeleninu, pečivo a mäso i ryby. Taktiež sa menia ich preferencie pri hľadaní chutnej drobnosti. Kým v minulosti siahli skôr po nejakej sladkosti, teraz si čoraz viac zákazníkov vyberie smoothies, ovocný či zeleninový šalát v praktickom balení so sebou.

Čo najviac brzdí rozvoj obchodu i vaše aktivity?

Uvítali by sme stabilnejšie podnikateľské prostredie, bez častých legislatívnych zmien. Prílišná regulácia podnikateľského prostredia a neprimerané zasahovanie v konečnom dôsledku škodí všetkým zúčastneným stranám, nielen obchodníkom. Pri výstavbe nových predajní sa často stretávame s nezmyselnou byrokraciou a prieťahmi v konaní v procese získavania stavebného povolenia.

Nedostatok ľudských zdrojov riešime takto:

Posledné dva roky považujeme za najnáročnejšie obdobie z hľadiska hľadania vhodných zamestnancov. V súvislosti s nízkou mierou nezamestnanosti to vnímame najvýraznejšie v Bratislave a okolí. Zavádzame však rôzne benefity finančného i nefinančného charakteru, ktoré sú zaujímavé tak pre potenciálnych zamestnancov, ako aj tých súčasných. Zvyšovali sme platy, dokážeme im poskytnúť ubytovanie v závislosti od pozícií a obsadenosti danej profesie, inovujeme prijímací a adaptačný proces nových pracovníkov, využívame mentoring. Máme vlastné tréningové centrum, ktoré kvalitne pripravuje ľudí na dennú prevádzku.

Očakávané trendy v budúcnosti:

  • Najdôležitejším faktorom popri cene je kvalita produktov. Cena a hlavne nastavovanie zliav sú v boji o zákazníka najdôležitejšími, keďže mnohí nakupujú hlavne v promo akciách.
  • Pokračovať bude trend zdravých výrobkov.
  • Ďalej vidím budúcnosť v digitalizácii. Kľúčovým nástrojom pri nakupovaní bude smartfón.
  • Budú sa rozširovať e-shopy a budeme musieť prejsť modernizáciou pokladní, kde sa bude všetko diať cez smartfóny.

Prestavujeme predajne a zavádzame inovácie

Paul Pauls, generálny riaditeľ spoločnosti Kaufland

Podľa posledných prieskumov sa zákazník rozhoduje pri nakupovaní podľa kvality, ceny a podľa pôvodu produktu. To, že cena je na druhom mieste v rozhodovaní, je dobrý výkon všetkých obchodných reťazcov, ktoré prišli s témou kvality a čerstvosti.

Čo najviac brzdí rozvoj obchodu i vaše aktivity?

Na Slovensku je veľmi prísna legislatíva a miešanie sa štátu do vzťahu medzi dodávateľmi a obchodníkmi môže situáciu sťažiť a zabrzdiť rozvoj na trhu.

Nedostatok ľudských zdrojov riešime takto:

Momentálne nepociťujeme žiadne veľké problémy s nedostatkom personálu. Voľné miesta obsadzujeme prioritne zamestnancami z vlastných radov. Pracovníkom ponúkame rôzne vzdelávacie a rozvojové programy. Zároveň aktívne spolupracujeme s univerzitami, kde ponúkame absolventom náš trainee program. V rámci neho sa absolvent učí od topmanažérov spoločnosti, získa množstvo benefitov a po úspešnom ukončení ho čaká garantovaná manažérska pozícia vo vybranom sektore. Podporujeme duálne vzdelávanie a momentálne máme rozbehnutú spoluprácu už s 9 školami po celom Slovensku.

Očakávané trendy v budúcnosti:

  • Podľa jednej štúdie budú zákazníci 1/4 potravín kupovať online a zvyšok v kamenných predajniach. Preto vychádzame z toho, že naša stratégia je pre budúcnosť tá správna.
  • Prestavujeme predajne a zavádzame nové inovácie, aby si náš zákazník mohol u nás urobiť perfektný nákup každý deň v týždni a naše predajne boli pre neho stále atraktívne.

 

Spotrebitelia očakávajú v predajniach kvalitnú starostlivosť

Zuzana Cseriová, výkonná riaditeľka spoločnosti TERNO 

Rovnako ako vo viacerých krajinách Európskej únie – v Nemecku, Taliansku či Francúzsku – aj na Slovensku sledujeme čoraz silnejší dopyt po miestnych potravinách. Zákazníci stále častejšie vyhľadávajú kvalitnejšie potraviny, ktorých pôvod a zloženie si vedia overiť. Veria, že pri produktoch z fariem zo Slovenska spojenie kvality a dôveryhodnosti pôvodu nájdu.

Čo najviac brzdí rozvoj obchodu i vaše aktivity?

Z nášho pohľadu je to nedostatok pracovnej sily, najmä kvalifikovanej.

Nedostatok ľudských zdrojov riešime takto:

Keďže zákazníci očakávajú v predajniach kvalitnú starostlivosť zo strany predavačov a pokladníkov, snažíme sa pracovníkov motivovať a zdôrazniť ich dôležitosť, a to aj nadštandardným platovým ohodnotením. Okrem mzdy motivujeme zamestnancov balíkom ďalších benefitov – napríklad kvalitným školiacim programom nových ľudí, možnosťou profesijného rozvoja a osobnostného rastu, tiež zamestnaneckou zľavou na nákup potravín či extra príplatkom k stravným lístkom. Všetci zamestnanci v predajniach a centrálnom sklade sú podľa nových podmienok v pracovnom pomere na dobu neurčitú a rozšírili sme aj ponuku skrátených úväzkov.  

Očakávané trendy v budúcnosti:

  • Slovenský zákazník bude rozvážnejší pri nakupovaní.
  • Uprednostní hlavne malý formát predajní, ktoré šetria čas, predajne v blízkosti bydliska, čerstvé a nespracované potraviny najmä z lokálnych zdrojov a produkty dopestované šetrne k životnému prostrediu.
  • Čoraz väčší dôraz bude kladený aj na minimalizáciu obalových materiálov.

 

Najviac rozvíjajúcou sa službou u nás je distribúcia

Martin Krajčovič, Corporate Affairs Manager spoločnosti Metro Slovensko

Nákupné zvyklosti závisia od zákazníkov. Napríklad HoReCa klienti vyhľadávajú kvalitu, ktorú potrebujú ponúknuť klientom. Ide o špičkové suroviny z celého sveta, od kvalitnej ponuky rýb či morských plodov, mäsa, syrov a iných čerstvých potravín. Pri zákazníkoch, ako sú nezávislí obchodníci, je to viac o lokalite, v ktorej pôsobia. Podľa toho sa vyvíja aj preferencia produktov. Je tam väčší dôraz na lokálnosť. Do popredia sa vždy kladie aj cena, respektíve pomer ceny a kvality ponúkaných produktov.

Čo najviac brzdí rozvoj obchodu i vaše aktivity?

Je to regulácia a administratívna náročnosť. Nie sme proti regulácii, ale ak je prehnaná, tak namiesto pomoci spôsobuje väčšie komplikácie dodávateľom i obchodníkom, na čom najviac stráca zákazník. Obmedzením sú i prísne pravidlá na darovanie potravinových prebytkov. Naša spoločnosť je spomedzi obchodníkov najväčším darcom potravín pre Potravinovú banku, ktorá tieto potraviny ďalej distribuuje charitám a ľuďom v núdzi. Aj keď prišlo za posledné obdobie k zmierneniu pravidiel, stále je to u nás veľmi prísne.

Nedostatok ľudských zdrojov riešime takto:

Opierame sa o bohatý sociálny program, ako sú zamestnanecké benefity, či bonusový program, ale aj o kvalitatívny rast. Zamestnanec u nás získava skúsenosti z veľkoobchodu, ale i maloobchodu, pracuje aj s prémiovými zákazníkmi a získava širší rozhľad. To, čo ponúkame, je férovosť vzťahov.

Očakávané trendy v budúcnosti:

  • Služby, kvalita, spoľahlivosť – to sú tri veci, na ktorých staviame. To je to, čo náš zákazník chce a prečo sme na Slovensku úspešní. Ponúkame im vždy niečo navyše a to si cenia.
  • Svet sa zrýchľuje, zákazníci nemajú čas tráviť dlhý čas v obchode, potrebujú sa venovať práci.
  • Potrebujú silného partnera, vďaka ktorému si vedia cez služby objednať všetko, čo potrebujú, a môžu spoľahnúť sa, že im to bude vo vysokej kvalite a načas doručené.

Článok bol krátený pre účely webu. Celý ho nájdete v časopise Zisk manažment.