K stiahnutiu dochádza dva mesiace po tom, čo IKEA zaplatila odškodné vo výške 46 miliónov dolárov rodine 2-ročného chlapčeka, na ktorého spadol bielizník Malm a usmrtil ho. Rodičia malého chlapca argumentovali predovšetkým nedostatkom informácií o tom, že šlo o problematický výrobok.

Testy CPSC preukázali, že aj komoda Kullen s tromi zásuvkami predstavuje hrozbu, predovšetkým pre malé deti. Produkt predávaný v troch farbách ľudia vracajú aj napriek tomu, že ho výrobca odporúča upevniť na stenu, podobne ako ostatné druhy nábytku.

„Komoda Kullen nespĺňa aktuálnu vyhlášku o bezpečnosti produktov v USA. Môže spôsobiť ujmu na zdraví detí,“ uviedli hlavní predstavitelia agentúry pre zámorské médiá. Aj vďaka tejto aktivite malo byť v roku 2016 z obehu stiahnutých 17 miliónov komod rady Malm. Ľudia však reálne vrátili „len“ 420 000.

Musí vydržať 25 kilogramovú záťaž

Komoda Kullen sa dostala na americký trh v septembri  minulého roka a od tej doby výrobok reklamovalo šesť ľudí. Po prešetrení CPSC vyšlo najavo, že výrobok nespĺňa prísne americké normy. Majitelia ho môžu buď vrátiť do predajne alebo požiadať o montážny set a kontrolu uchytenia komody vo svojej domácnosti.

V USA sa s firmou IKEA doposiaľ spája deväť prípadov, pri ktorých došlo k tragickej udalosti. Len v priebehu rokov 2014-2018 eviduje agentúra 89 úmrtí zapríčinených nestabilitou nábytku. Podľa základnej normy v USA musí nábytok vydržať v stabilnej polohe pri záťaži 25 kilogramov. V opačnom prípade ide o rizikový produkt, ktorý sa podrobuje ďalšej inšpekcii.

Na Slovensku sa nič nemení

Viacero výrobkov s označením „rizikové“ sa po celom svete predáva už viac než 10 rokov. Preto je mimoriadne ťažké informovať majiteľov rizikového artiklu aj po tak dlhej dobe. Základom bezpečnosti mnohých skriniek, knižníc, či iného nábytku by mali byť súpravy slúžiace na ich ukotvenie do steny. IKEA rozdala v posledných mesiacoch takmer milión setov.

Na Slovensku je komoda Kullen predávaná v bielej farbe a doposiaľ nedošlo k žiadnemu prípadu, ktorý by spájali so spomínaným druhom nábytku. Základnou prevenciou proti úrazom by však malo byť priskrutkovanie nábytku o stenu.

Aj napriek tejto nepríjemnosti sa IKEA teší mimoriadnej popularite. V septembri minulého roka prvýkrát prekročili ročné tržby škandinávskej značky hranicu 40 miliárd eur. Po tom, čo firma posilnila svoju pozíciu v rámci online predaja, by mali mať jej zisky stúpajúcu tendenciu.

IKEA sa ocitla aj v prestížnom rebríčku Brand Finance, každoročne určujúceho najhodnotnejšie značky sveta. V roku 2019 obsadila 88. miesto, čo ju radí na 14. pozíciu v rámci Európy. Zároveň si v škandinávskom boji poradila so všetkými konkurentmi, vrátane automobilky Volvo či módnej značky H&M.