Podľa E-shopper Barometra nakupuje pravidelne a opakovane na slovenských e-shopoch až 90 % spotrebiteľov. Výrazný nárast obratu zaevidovali slovenské e-shopy najmä počas prvej vlny, kedy boli kamenné predajne zatvorené a potom, už tradične, počas predvianočných nákupov. Dôveryhodnosť e-shopov je na Slovensku vysoká, ale častou prekážkou online nákupu je sila zvyku si tovar vyskúšať osobne. Ľudia si tento nedostatok kompenzujú tým, že sa vo väčšine prípadov vracajú do overených internetových obchodov, ktoré ich pri nákupoch „naslepo“ nesklamali. 

Z mobilu to ide najľahšie

Zaujímavé je, že na Slovensku už začalo prevládať používanie mobilných zariadení, ktoré sa vlani stalo používanejším zariadením než počítač či tablet (65%). Pri rozhodovaní o nákupe je slovenský trh racionálnejší než okolité krajiny, pričom najdôležitejší faktor pri rozhodovaní sa zákazníkov stále predstavuje cena (59%). Tretina slovenských zákazníkov odchádza zo stránky ku konkurencii, ak nevidia ich tovar na sklade alebo je dlhodobo nedostupný a vyše 80 percent sa nechá od nákupu odradiť negatívnymi recenziami. Dve tretiny nakupujúcich na Slovensku si volí radšej produkty a služby, ktoré šetria životné prostredie a 48 % zákazníkov je ochotných si za takýto tovar priplatiť. Vernostné programy obchodov však využíva iba 10 % zákazníkov.

Ak začínať, tak cez internet

Na Slovensku momentále funguje asi 13 tisíc e-shopov, ich ročný prírastok sa vďaka vlaňajšej anomálii podstatne zvýši. Nové e-shopy vznikali v roku 2020 nielen ako výsledok snahy o rozšírenie predajných kanálov firiem, využívajúcich kamenné predajne (asi jedna pätina), ale najmä z túžby mať vlastné podnikanie. Vyjadrila sa tak tretina respondentov prieskumu spoločnosti KPMG a ui42 z novembra minulého roka. Viac ako polovica (60 percent) slovenských e-shopov zaznamenala za vlaňajšok nárast tržieb.

Posun ku „krízovým“ tovarom

Internetový predaj na Slovensku narastal aj vďaka tomu, že v reakcii na pandémiu zaraďovali e-shopy do svojho portfólia nové typy výrobkov, o ktoré sa ľudia v dôsledku pandémie začali viac zaujímať. Typický vývoj predstavuje segment zdravotníckych potrieb, kde sa online predaj zvýšil o 130%. Podľa výsledkov prieskumu má až 43 percent slovenských e-shopov v pláne expandovať a ďalšia pätina o tejto možnosti aktuálne uvažuje.

Hľadajte, porovnávajte...

Webové stránky predajcov sú prispôsobené aktuálnym trendom, pričom čoraz viac predajcov vyhľadáva aj cenové porovnávače. Z dlhodobého hľadiska odborníci sledujú trend prechodu na e-shopy aj v netradičných segmentoch, kde sa predávajúci spoločne s klientom snaží zmeniť nákupné správanie a hlavne zjednodušiť nákupný proces.

Klasika i nové prvky

Najvyhľadávanejší segment medzi zákazníkmi e-shopov na Slovensku je dlhodobo oblečenie, kozmetika a obuv. Vysoký podiel z celkových nákupov na internete má aj elektronika, knihy či nábytok. Najmenej sa prostredníctvom internetu ešte v roku 2019 nakupovalo jedlo, pitie a alkohol. Kvôli pandemickým reštrikciám však v roku 2020 prudko vzrástli online nákupy potravín, objednávky liekov i drogérie, sortimentu pre hobby a netradičné segmenty ako klimatizácie, šijacie stroje či webkamery. Napríklad v marci minulého roka zaznamenal najsilnejší porovnávač na Slovensku Heureka rast online nákupov viac ako 50 %.

Z doplnku hlavný zdroj

Na slovenskom internete bol rok 2020 v dôsledku následkov pandémie kľúčový. Mnohé spoločnosti, ktoré disponujú e-shopom i kamennými predajňami, začali považovať za dôležitejšiu prácu s online obchodom, než s vlastnými predajňami. To sa prejavuje aj na výdavkoch na online marketing a reklamu – hoci v prvej polovici roka sa pre neistotu z očakávaného vývoja znížili, v druhej polovici roka, v príprave na tradičný predvianočný nákupný ošiaľ, zasa prudko vzrástli. 

Nápor na logistiku

Covid-19 priniesol prekvapujúce zmeny vo viacerých odvetviach. Sektor internetového obchodu zaznamenal obrovský nárast predaja športového vybavenia, spoločenských hier a zdravotníckych prostriedkov. Z hľadiska logistiky sa kvôli tomu predĺžovala doba dodania, až kým sa doručovateľské firmy stihli s novým nárastom vyrovnať.  

Online je „in“

V roku 2021 odborníci očakávajú nárast počtu e-commerce subjektov a taktiež stále väčší presah offline prevádzok do online prostredia. Úspešné e-shopy sa zrejme budú musieť prispôsobiť “normám,” ktoré budú aj vplyvom pandémie zákazníci naďalej vyžadovať. Ide najmä o online prezenciu, rôzne a najmä bezpečné možnosti platieb, vrátenie tovaru, dopravy, výdajných miest a podobne. Nároky bežného zákazníka na uskutočnenie online nákupu sa budú zvyšovať a úspešní hráči budú musieť kráčať s dobou a “uľahčiť” zákazníkovi cestu k nákupu ako sa len dá.

Rozmaznávanie pohodlím

U slovenských zákazníkov vyhráva totiž pri nakupovaní jednoznačne pohodlnosť. Vyše 83 % online nakupujúcich si necháva balíky doručiť domov. Nasleduje doručeniu na poštu, vyzdvihnutie zásielky v práci a čoraz populárnejšie využitie odberného miesta. Necelá polovica zákazníkov však opustí nákupný košík pred objednaním tovaru kvôli nedostatočným možnostiam dodania. Rozhodujúca je preto aj flexibilita e-shopu a širšia ponuka spôsobov dopravy.

Peňazí bude menej...

Podľa názoru odborníkov budú slovenské e-shopy tento rok a v pokrízovej dobe pripravení pružnejšie reagovať na obmedzenia vyplývajúce zo štátnych nariadení a prípadný prechod offline predaja na online bude hladší. Otázny však ostáva príjem z internetových obchodov v dôsledku nevyhnutnej recesie, ktorá spôsobí nárast nezamestnanosti, pokles kúpnej sily obyvateľstva i spotrebiteľských nálad. V takej situácii bude o úspechu rozhodovať predovšetkým včasné rozpoznanie a uprednostňovanie nevyhnutných potrieb zákazníkov.

Zodvihnutý prst

Eufóriu z vlaňajšieho nárastu internetových obchodov na Slovensku ochladzujú čísla zo začiatku tohto roka. Zatvorenie obchodov od Nového roku spôsobilo výpadky príjmov z tradičných výpredajov, takže január 2021 sa stal najslabším mesiacom v celkovom objeme maloobchodného predaja od vypuknutia pandémie. Mierny pokles internetových obchodov prišiel už v druhej polovici minulého roka v porovnaní s explóziou z jari 2020. Obchodníci spočiatku počítali s tým, že čo nedokážu predať v kamenných obchodoch, to zobchodujú online.

Ale situáciu v maloobchode nedokázal zásadne zvrátiť ani predaj cez internet. Je zrejmé, že kríza a lockdowny trvajú už príliš dlho a ľudia začínajú byť pri míňaní peňazí opatrnejší. Neistota ľudí, ovplyvňujúca ich nákupné správanie, sa prehlbuje s každým ďalším dňom trvania krízy. Prechod obchodu z kamenných predajní na internet znamenal síce historicky najvyšší nárast online nákupov, ale nevyrovnal straty v celkovej obchodnej bilancii. A vyhliadky sú čoraz hrozivejšie.