Na Slovensko prišli v čase vrcholiacej finančnej krízy (rok 2009), no napriek tomu sa im spolu s franchisantmi podarilo veľmi rýchlo otvoriť niekoľko reštaurácií. V roku 2013 ich bolo na Slovensku 10, dnes prevádzkujú 22 reštaurácií po celom Slovensku. „Prešli sme si tak ako iné značky rôznymi štádiami, od horších cez lepšie časy. Niektoré z nich boli európskymi unikátmi, napríklad reštaurácia v seneckom aquaparku bola prvá svojho druhu v Európe. Posledný rok je v znamení turbulentných zmien, keďže značka celosvetovo mení svoj imidž, logo, vizuál. Niektoré z týchto zmien mohli zákazníci už zaregistrovať, iné uvidia o čosi neskôr,“ prezrádza pre Zisk manažment Matej Varga, Business Development Agent franchise konceptu Subway.

Učaroval mu „life“ prenos

Matej Varga roky pôsobil ako franchisant a vlastnil dokopy štyri reštaurácie Subway. Tento koncept si ho získal predovšetkým svojou jednoduchosťou a v neposlednom rade aj priaznivou výškou investície v porovnaní s inými konceptmi. „Ešte ako študent vysokej školy som sa zúčastnil v lete programu Work and Travel v USA, kde som do Subway chodil na obedy. Uchvátila ma možnosť, že každý deň môže môj obed chutiť inak, aj keď ide o sendvič, pretože možností, ako si nakombinovať svoj finálny sendvič, bolo neúrekom. Zároveň bolo pre mňa obrovským plus, že sendvič mi pripravovali ‚live‘ pred mojimi očami.“

Majte chuť jedla vo svojich „rukách“

Ako zákazník teda držal finálny produkt – jeho chuť – pevne „vo svojich rukách“. Keď sa Matej dozvedel, že Subway je výlučne franchisingová spoločnosť, teda jednotlivé reštaurácie vlastnia a prevádzkujú franchisanti/podnikatelia, začal sa o spoluprácu so značkou zaujímať viac. Ihneď po ukončení štúdia na sociálnej sieti objavil inzerát, že Subway hľadá nových franchisantov pre Slovensko. „Bolo to pre mňa znamenie, že tentoraz sa musím ponoriť do toho naplno. Získal som základné informácie od zástupcu značky na Slovensku, dohodol som sa s mojim biznis partnerom a zrazu sme otvárali našu prvú Subway reštauráciu. To všetko v priebehu pár mesiacov,“ objasňuje nám svoje začiatky.

Ukážte prstom, po akom jedle túžite...

Pred dvomi rokmi sa začali reštaurácie Subway v Európe redizajnovať, na Slovensko tento trend dorazil vlani. Dnes sa v 22 reštauráciách spolu s ich franchisantmi sústreďujú na ich „remodel“ a ako sám Matej Varga tvrdí, zákazníci o pár mesiacov mnohé z reštaurácií ani nespoznajú. „Interne ich voláme Restaurants of the future, alebo reštaurácie budúcnosti. Zákazníkovi ponúknu zvýšený komfort nielen pri objednávaní, ale aj pri samotnej návšteve.“ Dve takéto reštaurácie v tzv. Fresh Forward dizajne môžete už na Slovensku nájsť – jednu v bratislavskom Avione a druhú v košickej Optime.

Celkový redizajn loga, vybavenia a looku reštaurácií globálne plánovali dlhšie. Na výsledku majú zásluhu svetové renomované architektonické domy a konzultačné spoločnosti. Zmena nastala vo farbách, v ktorých komunikujú, v tvare a dizajne loga. „V rámci reštaurácie si môže zákazník prstom ukázať, presne ktorý sendvič chce, vidí, že zeleninu naozaj každodenne ručne krájame, aby bola čerstvá. Takisto má možnosť vidieť, že naše sendviče (chleby, ako ich domácky voláme) pečieme priamo z cesta, pec sa nachádza ihneď za naším personálom tak, aby ju mal zákazník celý čas na očiach,“ objasňuje pre Zisk manažment Matej Varga. Vo vybraných reštauráciách v rôznych mestách zaviedli aj donáškovú službu, aby boli opäť bližšie k zákazníkom, no v neposlednom rade táto služba generuje franchisantom zaujímavé tržby navyše.

Zmyslový bestseller v plnom nasadení

K vynovenému redizajnu reštaurácií Subway patrí aj vynovená ponuka sortimentu. Hoci zákazníkom sa chute priebežne menia, stále zostáva suverénnym bestsellerom sendvič Kura Teriyaki. „Tento je najobľúbenejší nielen na Slovensku, ale takmer v celej Európe. Okrem neho ľudia milujú tuniakový sendvič. Ja osobne ho odporúčam so slaninkou – viem, že ide o netradičnú kombináciu, ale skúste, neoľutujete,“ radí Matej Varga. K novému looku určite patrí aj nová svieža ponuka, ktorú zostavovali spolu so zákazníkmi. Vo veľkom unikátnom európskom hlasovaní im títo podrobne prezradili, čo v ponuke chcú vidieť a aktuálne ju finalizujú podľa ich preferencií. Ako prvú ochutnávku z vynoveného menu môžete ochutnať „Signature wrapy“, overenú a odporúčanú receptúru absolútnej novinky – paradajkovo-bazalkového a špenátového wrapu.

Jasný trend: žijeme rýchlo a chceme aj zdravo

Aké má Subway plány na slovenskom trhu v horizonte nasledujúcich rokov? V prvom rade si chce upevniť svoju pozíciu na trhu. A tiež sa ešte viac orientovať na zákazníkov, ich potreby a chute. „Trendom je žiť zdravšie a rýchlo – preto sme pridali do ponuky signature wrapy, onedlho prídu signature šaláty. Čo môžem prezradiť, je, že o pár týždňov si u nás pochutia aj celiatici, respektíve ľudia citliví na lepok – v ponuke budeme mať bezgluténové sendviče. Okrem reštaurácií sa sústredíme na donášku, chceme ju rozšíriť, lebo vidíme, že zákazníci po nej ‚bažia‘. Určite otvoríme ďalšie reštaurácie aj v mestách, kde ešte nie sme, ako napríklad Prešov, Poprad, Martin, Zvolen. Nezabúdame však ani na mestá, kde už máme reštaurácie, ako Bratislava, Nitra, Trnava,“ uzatvára Matej Varga.

Článok je krátený pre účely webu. Celý ho nájdete v časopise Zisk manažment.