Mnohé však pribrzďuje v investíciách skutočnosť, že v turbulentných časoch potrebujú investovať najmä do vlastného biznisu. „Odráža sa to následne v obstaraní si lacnejších vozidiel, často na úkor kvality či výbavy. Ak je však pre firmy dôležitá najmä mobilita, nie vlastníctvo vozidla, zvážiť by mali inú formu obstarania, než je kúpa do majetku,“ hovorí Lucia Čišková, výkonná riaditeľka Business Lease Slovakia.

Práve operatívny lízing umožňuje na jednej strane uvoľniť si kapitál na vlastné investície, sprehľadniť si cash flow a plánovať dopredu. Na druhej si však treba uvedomiť, že vozidlo nevlastníte. Z toho sa odvíjajú plusy aj mínusy. „Filozofiou operatívneho lízingu je, že firma prefinancuje v pravidelných mesačných platbách len rozdiel medzi obstarávacou cenou a zostatkovou hodnotou vozidla, teda len reálne využitú časť. Mesačná platba zahŕňa aj všetky služby, prevádzkové a administratívne náklady,“ spresňuje Lucia Čišková. Čo teda pri obstarávaní vozidla zvažovať? 

1.     Celkové náklady

Obstarávacia cena je azda najväčším strašiakom. Tá pritom ale neodráža skutočné výdavky spojené s vozidlom, tie sú počas doby jeho používania oveľa vyššie. Smerodajné by pri rozhodovaní mali byť celkové náklady spojené s vlastníctvom auta (TCO – total cost of ownership) prípadne mobilitou (TCM – total cost of mobility).

Okrem obstarávacej ceny zahŕňajú aj náklady na palivo, pneumatiky, pravidelný servis a údržbu, prípadné náklady na poistné udalosti, náhradné vozidlá, registračné poplatky, cestnú daň, diaľničnú známku, poistenie, asistenčné služby, ako aj administratívne náklady, kontrolu a schvaľovanie faktúr, čas vodiča či náklady fleet manažéra a ďalšie. Teda tie, s ktorými v prípade kúpy do majetku musíte počítať, no napríklad pri operatívnom lízingu ich máte hneď na začiatku stanovené a následne rozrátané v pravidelnej a nemennej mesačnej platbe. „Pri mnohých z daných položiek je pritom ťažké vopred predikovať vývoj ceny, no v prípade operatívneho lízingu riziko neočakávaných servisných nákladov či zmenu zostatkovej hodnoty vozidla nesie lízingová spoločnosť,“ konštatuje Lucia Čišková. Z údajov na trhu jazdených vozidiel je zrejmé, že vozidlo už po roku stratí 30 až 50 % svojej hodnoty a po šiestich rokoch v priemere 75 % svojej hodnoty.

2.     Forma obstarania

Na rozdiel od kúpy vozidla v hotovosti, na úver či finančný lízing v prípade operatívneho lízingu nie je potrebný vstupný kapitál ani prvotná akontácia. „V porovnaní s finančným lízingom outsourcujete nielen financovanie, ale aj správu a riziko spojené s vlastníctvom vozidiel,“ vysvetľuje Čišková. To, že vozidlo nevlastníte, sa pre mnohé firmy javí ako hlavná nevýhoda. „Firma však prefinancuje len reálne využitú hodnotu auta, nie celú obstarávaciu cenu ako pri kúpe do majetku. Obdobne riziko zostatkovej ceny na trhu jazdených vozidiel je na lízingovej spoločnosti,“ podotýka.

Pri kúpe a finančnom lízingu si správu vozidiel zabezpečujete vlastnými silami a všetky prevádzkové, administratívne, servisné a pneuservisné náklady znášate od začiatku. Pri operatívnom lízingu sú zahrnuté v platbe, čím si fixujete prevádzkové náklady. Pokiaľ ide o odpisy vozidiel, pri kúpe a finančnom lízingu vozidlo môžete odpisovať len pravidelne, štyri roky. Pri operatívnom lízingu ho neodpisujete, lebo ho nevlastníte. Nemáte starosť ani s krátením daňovo uznateľných nákladov, ako pri finančnom lízingu, čím si môžete obstarať aj drahšie vozidlo s lepšou výbavou a zvýšiť tak jeho zostatkovú hodnotu.

3.     Zostatková hodnota

Práve zostatková hodnota vozidla je pre firmu veľmi dôležitá. V prípade kúpy do majetku je to z pohľadu repredaja vozidla po skončení užívania a získania časti investovaných peňazí späť. No dôležitá je aj pri operatívnom lízingu, keďže vplýva na výšku mesačnej platby. „Platí tu nepriama úmera. Čím je zostatková hodnota v kalkulácii vyššia, tým je celková mesačná platba operatívneho lízingu nižšia,“ spresňuje Čišková. Ďalším významným faktorom je dĺžka kontraktu v mesiacoch a limit nájazdu.

Mnohé firmy sa doteraz báli operatívneho lízingu úžitkových vozidiel aj z dôvodu nízkeho limitu najazdených kilometrov. „Štandardný limit celkového nájazdu kilometrov pri úžitkových vozidlách bol 200 tisíc, čo niektoré spoločnosti najazdia veľakrát už za dva roky. Business Lease v súčasnosti ako jediný na Slovensku ponúka operatívny lízing úžitkových vozidiel s limitom až 300-350 tisíc kilometrov, čo je dostačujúce na stanovenie optimálnej platby operatívneho lízingu. Rovnako vieme už efektívne servisovať tieto vozidlá tak, aby náklady boli na optimálnej úrovni,“ vysvetľuje výkonná riaditeľka Business Lease. 

Dnes si firmy môžu podľa vlastného výberu zvoliť akýkoľvek model dostupný na slovenskom trhu. Podľa štatistík Business Lease je najobľúbenejšou značkou úžitkových vozidiel pre firmy Volkswagen, najmä model VW Caddy, ďalej modely značky Škoda Roomster Praktik a značky Peugeot Partner. Všetky sú dvojmiestne s väčším úložným priestorom. Z veľkých úžitkových vozidiel je to Peugeot Boxer, Citroen Jumper a Fiat Ducato. Medzi cenovo drahšími dominujú VW Transporter, Caravelle, Crafter alebo Mercedes Sprinter či Viano.