Online marketing alebo internetový marketing je súbor marketingových aktivít, s pomocou ktorých získavate nových zákazníkov alebo návštevníkov vašich webových stránok či internetových obchodov. Webové stránky alebo e-shopy sú nástrojom a zároveň cieľom online marketingu. Medzi základné formy internetového marketingu radíme SEO (optimalizáciu pre vyhľadávače), PPC reklamu, propagáciu na sociálnych sieťach, affiliate, dropshipping a ďalšie aktivity spojené s komunikáciou s klientmi (newsletter, súťaže, bonusy, zľavové kupóny...).

Aj keď nepatríte medzi skúsených marketérov, základné princípy a triky si môžete osvojiť na rôznych školeniach – napr. aj na PricemaniaAcademy, alebo môžete zainvestovať a osloviť spoločnosti, ktoré sa internetovým marketingom zaoberajú. Najzákladnejšie piliere internetového marketingu pre začínajúcich podnikateľov sú SEO, PPC a sociálne siete.

SEO – Search Engine Optimalization

Alias optimalizácia pre vyhľadávače predstavuje súbor činností, ktorých cieľom je pomáhať vyhľadávačom zobrazovať práve vaše webové stránky/e-shopy relevantnej skupine používateľov. Inými slovami SEO je forma online marketingu, ktorá vám bez poplatkov pomôže dostať vaše stránky na vyššie miesta v prirodzených výsledkoch vyhľadávania.

SEO rozdeľujeme na:

  • On-page – faktory ovplyvňujúce umiestnenie vo výsledkoch vyhľadávania priamo na stránke (napr. vyplnené meta tagy, popisy, kľúčové slová, nadpisy, interné spätné odkazy – hypertextové odkazy, rýchlosť načítania webovej stránky, prehľadná štruktúra webu...);
  • Off-page – tzv. externé spätné odkazy (linkbuilding, registrácia do vyhľadávačov a porovnávačov tovaru, profily a stránky zo sociálnych sietí, blog, výmena odkazov).

Význam SEO

Pokiaľ sa bude využívať internet na online nakupovanie alebo na získavanie informácií, je význam SEO neodškriepiteľný. Hoci je jeho realizácia časovo náročná, jeho efekt v rámci prirodzených výsledkov vyhľadávania je nenahraditeľný. Nestačí len zahustiť obsah kľúčovými slovami a registrovať webové stránky do vyhľadávačov. Vyhľadávače hodnotia web aj podľa ďalších kritérií, ktoré sú pre bežného používateľa neviditeľné (napr. spätné a interné odkazy, zdrojový kód). Na SEO preto myslite už od začiatku podnikania, teda od momentu, kedy začínate vytvárať webové stránky.

ZISK

V rámci SEO odporúčame klásť dôraz najmä na:

  • copywriting – tvorba kvalitného obsahu na webových stránkach;
  • linkbuilding – budovanie spätných odkazov;
  • registráciu do vyhľadávačov a v prípade e-shopu aj do porovnávačov tovaru;
  • použiteľnosť webovej stránky – grafická šablóna webu a taktiež celková orientácia v menu, na webe.

Výhody SEO:

  • cena – nízke náklady v porovnaní s dobou trvania efektu SEO
  • dlhodobý efekt
  • vysoká efektivita
  • cielené publikum
  • prehľadné štatistiky

Nevýhody SEO:

  • vyhľadávače pomerne často menia algoritmus vyhľadávania, je teda potrebné sledovať inovácie a ihneď ich aplikovať na webe
  • časová náročnosť
  • efekt sa prejaví až po dlhšom čase
  • neustále sledovanie konkurencie – resp. kľúčových slov konkurencie (to platí aj pre PPC reklamu)

PPC – Pay Per Click­­­

Ide o druh internetovej reklamy, ktorá spočíva v platbe za kliknutie na konkrétne kľúčové slovo. Medzi základné PPC systémy patria Google AdWords, AdFox, E-target a Sklik alebo mClick pre Českú republiku. PPC reklamu môžete okrem vyhľadávania v konkrétnom vyhľadávači realizovať napr. aj v rámci kontextovej siete (Google AdSense), kedy sa vaša reklama zobrazuje na partnerských portáloch Google, ďalej v rámci bannerov či remarketingu, prostredníctvom ktorého zobrazujete reklamu návštevníkom, ktorí v minulosti navštívili vaše webové stránky a na portáloch ako Youtube.com alebo Facebook.com.

Význam PPC reklamy

PPC umožňuje zobraziť vašu reklamu cielenému publiku v rámci sponzorovaných odkazov v platených výsledkoch vyhľadávania. V pomere cena/prínos sa považuje za najefektívnejšiu formu reklamy, pretože je veľmi dobre merateľná a navyše, za relatívne krátky čas (napr. hneď ako nabehne platba v rámci Google AdWords) dokážete začať  s predajom nových produktov.

Výhody PPC:

  • okamžitý efekt
  • vysoká konverzia­­­­
  • nie je nutný žiadny zásah do webovej stránky alebo e-shopu
  • presné cielenie a dobrá orientácia v návratnosti investícií
  • platba za reálnych návštevníkov
  • prehľadné štatistiky, vlastná správa
  • možnosť ovplyvniť pozíciu webovej stránky v konkrétnom vyhľadávači
  • dobrá manažovateľnosť – napr. aj časové obmedzenie kampane

Nevýhody PPC:

  • finančné obmedzenie kampane – inzercia na „populárne“ kľúčové slová je drahšia ako na všeobecné pojmy
  • v prípade zlého nastavenia kampane nízky úspech a rýchle vyklikanie kreditu
  • zložité efektívne manažovanie kampaní pre laikov

Sociálne siete

Facebook, Twitter, Google+, Pinterest, LinkedIn... sú taktiež veľmi vhodné na propagáciu webovej stránky alebo e-shopu. Dobré je otestovať si, ako sa vám konkrétna sociálna sieť osvedčila – či priniesla návštevnosť, či ste získali nových fanúšikov alebo followerov a na základe toho sa rozhodnúť, či má význam pokračovať v jej administrácii. V súčasnosti mať profil alebo stránku na sociálnej sieti znamená rešpektovať zmenu nákupného správania zákazníkov – pred samotným nákupom hľadajú zákazníci informácie na internete, preto je vhodné v rámci linkbuildingu založiť aj profil na sociálnej sieti a získavať aj referencie spokojných zákazníkov.

Význam profilov alebo stránok na sociálnej sieti pre webové stránky/e-shopy:

Používatelia majú možnosť hodnotiť alebo vyjadriť sa k vašim stránkam alebo ku konkrétnej informácii (službe, produktu), čím motivujú ďalších používateľov k (ne-)nákupu. Získate ďalší reklamný a predajný kanál a vaša firma získava „ľudskú tvár“ – osobnejší vzťah a komunikácia so zákazníkmi. Z hľadiska SEO získavate ďalšie spätné odkazy. Pre Google je dôležitý nadpis, názov profilu alebo stránky. Je generovaný ako meta tag title. (Vo výsledkoch vyhľadávania – napr. „XY – všetko pre bazény, vírivky, sauny a wellness“.) Popis vášho profilu alebo stránky na sociálnej sieti nie je pre Google kľúčový, hoci sa označuje ako meta tag description, no určite je vhodné, aby ste informácie o tom, čo ponúkate, vyplnili. Google taktiež preberá kompletný obsah zo sociálnej siete – teda aj vaše príspevky zo sociálnej siete.

Výhody sociálnych sietí:

  • uspokojenie základnej ľudskej potreby – byť sociálny, patriť do sociálnej skupiny, komunity alebo spoločenstva
  • ďalší predajný kanál a prostriedok pre budovanie značky na internete
  • zdarma propagujete svoje služby alebo produkty
  • získavate nových zákazníkov a nových fanúšikov
  • komunikujete so stálymi zákazníkmi a s odborníkmi z praxe
  • výborný nástroj pre získanie spätnej väzby, ak potrebujete niečo otestovať alebo rozhodnúť sa

Nevýhody sociálnych sietí:

Strata súkromia v tomto prípade nehrozí, pretože ide o firemný profil alebo firemné stránky na Facebooku. Z hľadiska internetového marketingu by sa dalo za drobnú „nevýhodu“ považovať pôsobenie hejterov na sociálnych sieťach, ktorí negatívne hodnotia vaše príspevky. V tomto prípade platí, že komunikácii s hejtermi sa nevyhýbajte, ale argumentujte.

Ak nemáte čas na administráciu profilov alebo stránok na sociálnych sieťach, môžete v rámci úspory času využiť napr. HootSuite, ktorý umožňuje publikovať príspevky na viacerých sociálnych sieťach naraz. Ponúka možnosť naplánovať zverejnenie správ, vložiť sledovacie parametre do URL adresy a samozrejmosťou sú aj prehľadné a detailné štatistiky.

Odporúčame formy online marketingu kombinovať a využívať súčasne. Neorientujte sa len na prirodzené výsledky vyhľadávania a SEO, ale podporte aj zobrazovanie vašich bannerov v rámci sponzorovaných odkazov.

Autorka: Jana Kalašová