Viem, veľmi čudné prirovnanie. Ale ak vás dostalo až sem, červíky očividne fungujú. Téma online marketingu je už také klišé, že sa mi žiadalo priniesť na problém trochu nového svetla. A pokojne aj zlatého.  

Prečo investovať do online kampaní, aké dôležité je myslieť a byť online, videá, sociálne siete, nejaké to SEO a do toho zaručené tipy, ako predávať online – to je len zlomok toho, čo na vás odvšadiaľ vyskakuje.

Kto má pravdu a čo reálne funguje?

Moja rada je, neusilujte sa o to, čo robia všetci, ale riaďte sa zdravým rozumom.

Nenechajte sa zlákať dobre znejúcou ponukou a Facebookovými like-ami. Od kvalitného online marketingu by ste mali očakávať viac ako len pekné fotky a veľa „palcov“.  A ako rozpoznať dobrú ponuku od tej zlej? Jednoducho. Ak viete, koľko z vašich investícií sa vám vráti a v akej podobe, rozhodovanie vám pôjde ľahšie.

Inými slovami, ak budete všetko robiť správne, budú z vás tie červíky a zákazníci sa premenia na zlaté rybky, ktoré budú plniť želania vám. Nie naopak.

Online môže byť lacnejšia alternatíva, ale iba ak viete, čo je lacnejšie

Je pravda, že výdavky na online marketing sú väčšinou oveľa nižšie ako tie na klasické marketingové kanály. Respektíve, keďže sa zákazníci nachádzajú online, často nemáte inú možnosť. Ale to je dobré. Vaša snaha prispôsobovať sa súčasnému trhu je neodmysliteľným krokom k úspechu. 

Teraz si predstavte, že máte na výber z množstva rôznych nástrojov, techník, môžete využiť čokoľvek je dostupné online. Ako viete, kde a čo použiť v ten konkrétny čas? Ako viete, koľko z vášho marketingového rozpočtu bude dosť na to, aby ste sa dopracovali k cieľom?

Odpoveď hľadajte v číslach. Čo ma privádza k...

Výkonnostný marketing, čo to je?

Výkonnostný marketing funguje na veľmi jednoduchom princípe. Už z názvu je jasné, že sa orientuje na výkon. Veľmi zjednodušene sa dá povedať, že za vložené peniaze viete, čo získate. Povedzme, že ste hotel a chcete, aby vám na web chodilo určité množstvo ľudí. Alebo chcete, aby vám stúpla rezervácia izieb práve vďaka online. Podstatou výkonnostného marketingu je, že sa najskôr pozriete na to, ako na tom ste. Koľko návštevníkov mesačne máte, koľko z týchto návštevníkov si rezervuje ubytovanie, odkiaľ z internetu k vám prišli, ako veľmi relevantná ich návšteva z daného zdroja bola a podobne.

Ak všetky tieto čísla pozbierate, dokážete si vyrátať nielen to, ako dobre vie váš web premieňať návštevníkov na zákazníkov, ale aj omnoho viac.

Dokážete si vyrátať aj to, koľko vás taký jeden zákazník stojí peňazí a koľko musíte investovať, aby ste ich získali aspoň 100. A ak viete, z akých internetových zdrojov chodia, čiže viete, v akých vodách plávajú, opäť ste bližšie k naplneniu svojho cieľa. Na toto všetko však potrebujete vedieť, čo vaším cieľom je. Ideálne, ak ho viete aj číselne vyjadriť. Čím presnejšie si určíte ciele, tým lepšie si budete vedieť vyselektovať, čo k tomu potrebujete.

Zvyšok je, samozrejme, o správnom uchopení marketingu. Čo ponúkate, akým spôsobom, komu a kde, to je stále dôležité.

Výkonnostný marketing:

  • Online marketing zameraný na profit, kde zvýšenie ziskov ešte nemusí znamenať aj zvýšenie nákladov.
  • Strategický model, ktorý vychádza z analýzy dát, využíva dostupné online nástroje a používa KPI´s (Key Performance Indicator) = ukazovatele efektivity.
  • Berie do úvahy potreby každého zákazníka a prispôsobuje tomu prostriedky.
  • Vďaka výkonnostnému marketingu poznáte návratnosť svojej investície (ROI).
  • Jednotlivé zložky výkonnostného marketingu sa neustále prispôsobujú výkonu – optimalizujú sa podľa toho, ako dobre sa im darí a čo vám prinášajú.

Komu je určený

Výkonnostný marketing sa dá uplatniť takmer všade. Podmienkou je, samozrejme, existencia webu alebo fakt, že sa snažíte osloviť zákazníkov, ktorí trávia veľa času online, keďže sa bavíme o online marketingu.

Výkonnostný marketing je pre každého, kto hľadá odpovede na otázky:

-          Ako získať viac zákazníkov z internetu?

-          Prečo web nezarába?

-          Prečo je konkurencia vo vyhľadávačoch lepšia a vyššie?

-          Prečo sa peniaze vložené do online marketingu nevracajú?

-          Ako sa vďaka internetu odlíšiť od konkurencie?

-          Ako dosiahnuť, aby bola stránka ziskovejšia?

Prečo by vás mal zaujímať

1.       Pomáha premieňať návštevníkov stránky na zákazníkov

Tu existuje veľa techník, ktoré vám toto pomôžu dosiahnuť. Optimalizácia webu a content stratégie na kľúčové slová, presné cielenie na zákazníkov,  vylepšenie použiteľnosti stránky, nájdenie a odstránenie problémov, ktoré bránia ľuďom dokončiť kúpu, či zrýchlenie webu – to je len základ.

Mimochodom, vedeli ste, že rýchlosť načítania stránky značne ovplyvňuje aj to, koľko ľudí na nej zostane alebo sa vráti? A to sa bavíme o sekundách. Štúdie ukazujú, že ľudia najčastejšie opúšťajú stránky preto, že sa im nechce čakať, kým sa celá načíta. To platí nielen pre desktopy, ale aj mobilné zariadenia.

2.       Dáta, ktoré viete vytiahnuť z výkonnostných kampaní, vám povedia niečo málo (veľa) aj k samotnej marketingovej stratégii

Vzhľadom na to, že cesta zákazníka sa pohybuje naprieč všetkými možnými kanálmi, prečo túto stopu nespojiť a nevyužiť? Zákazníci hľadajú online, porovnávajú a snažia sa zistiť o vás/vašom produkte čo najviac, a to predtým, ako sa rozhodnú niečo kúpiť.

Z tohto dôvodu je dobré vedieť, či to bol váš email, platená reklama, sociálne stránky alebo web, čo ich doviedol až k tomu finálnemu kroku, prípadne aj do kamennej predajne.

Táto priehľadnosť informácií vám dá jasný dôkaz o tom, kde sa vám v marketingu oplatí investovať. A do akých produktov.

Na čo (aj) vo výkonnostnom marketingu pamätať

1.       Nezabúdajte, že zákazník je na prvom mieste

V celom online marketingovom švungu sa vám ľahko môže stať, že pre dáta začnete ignorovať potreby zákazníkov. Preto je dôležité držať sa jednoduchého pravidla, merajte, ale zároveň počúvajte, čo sa vám zákazníci snažia povedať. Čím viac budete počúvať, tým autentickejšia vaša značka bude, tým lepšie sa vám bude dariť v marketingu a tým viac vám porastú predaje (konverzné pomery).

Pýtajte sa:

-          Môžem potenciálnym zákazníkov pomôcť ľahšie nájsť, čo potrebujú?

-          Môžem ich skúsenosť so službami vylepšiť?

-          Môžem ich presvedčiť zmenou dizajnu?

-          Môžem lepšie odhadnúť ich potreby?

2.       Čím menej možností, tým lepšie

Keď príde na optimalizáciu, konverzné pomery, KPIs – a iné dobre znejúce dáta, je ľahké zabudnúť na jednoduchosť. Keď zistíte, čo všetko máte k dispozícii, hneď by ste chceli ponúknuť všetko a všetkým. Ale zo skúseností viem, že menej je naozaj viac. 

Ak máte viac ako jeden produkt alebo službu, ubráňte sa tomu, aby ste ich chceli ponúknuť všetky. Viem je to lákavé, ale čím viac možností ľuďom dáte, tým viac budú nespokojní so svojím výberom. Alebo si nevyberú vôbec, pretože sa nebudú vedieť rozhodnúť.

Ako sa hovorí „Keep it simple“. Radšej sa sústreďte na personalizovanie výsledkov a ponúkajte potenciálnym zákazníkom to, o čo majú skutočný záujem. Veď o tom je výkonnostný marketing.

Aj napriek tomu, že celkový výkon je v online marketingu to, čo by vás malo zaujímať, nezabúdajte si vyhradiť čas na to, aby ste spomalili. Obzreli sa späť, vyhodnotili, ako sa vám darí, testovali rôzne spôsoby, ktoré existujú, pretože aj to vám pomôže byť lepším. Lepším červíkom, ktorého zákazníci budú len tie zlaté rybky.