Janko, čo nová práca, ako sa Ti páči? Je naozaj taká dobrá, ako si to hovoril pred nástupom?

Hm, zatiaľ je celkom OK. Kolegovia sa síce občas sťažujú na šéfa, ale aspoň budem viac opatrný. Však sa časom uvidí, aký je v skutočnosti. Inak práca je fajn, robím vlastne to, na čom sme sa aj dohodli na pohovore.

Ferko, čo nová práca, ako sa Ti páči? Je naozaj taká dobrá, ako si to hovoril pred nástupom?
Chalani, neuveríte mi! Som tam necelé dva mesiace a cítim sa, akoby som k nej patril už aspoň dva roky. Je to nejaká iná firma, než aké som doteraz poznal. Ešte aj najvyšší šéf sa u mňa občas zastaví. Minule sa ma spýtal, či už mám kúpený byt. Chápete? Ešte aj to si pamätá, že si hľadáme nové bývanie. Chodím tam rád.

Čo si myslíte, koho ste pred dvomi mesiacmi zamestnali? Je to Janko alebo Ferko, kto sa práve rozpráva o vašej spoločnosti v okruhu svojich kamarátov?

Zdanlivo by to mohlo byť jedno. Dôležité je, aby chlapci dobre vykonávali svoju prácu na pozícii, na ktorú ste ich vybrali. Alebo nie? Možno je rovnako dôležité, aby vaši pracovníci šírili dobré meno vašej spoločnosti, aj keď ich nevidíte a nepočúvate...

Verím tomu, že vám na dobrých referenciách záleží. Či už pochádzajú od vašich spokojných klientov, alebo od vašich spokojných zamestnancov. Pretože vás posúvajú k širšiemu okruhu zákazníkov a uchádzačov o zamestnanie. Pretože budete musieť vynaložiť oveľa menej úsilia na nájdenie a získanie nových partnerov. Pretože dlhodobo vám to ušetrí čas, financie aj energiu. Pretože vám to prinesie radosť.

Ako na to? Ako šíriť meno skvelého zamestnávateľa do sveta? Začať môžete zvonka.

Napríklad oprieť sa o personálne prieskumy trhu a v rámci svojej marketingovej činnosti zdôrazniť oblasti, v ktorých oproti bežným spoločnostiam poskytujete nadštandardné podmienky. Vytvárate hravé motivačné prostredie pre vašich zamestnancov? Oceňujú vaši pracovníci netradičné benefity, ktoré im poskytujete? Výsledky vášho posledného vnútrofiremného prieskumu hovoria o vysoko angažovaných spolupracovníkoch? Dajte o tom svetu vedieť!

Zverejnite na sociálnych sieťach videoreportáž s vašimi zamestnancami o TOP 3 prínosoch, ktoré na svojej práci a na svojom zamestnávateľovi najviac oceňujú. Dodajte videu hravú myšlienkovú líniu, profesionálne spracovanie a tešiť sa môžete tak reakcii, ako aj z naskakujúcich počtov pozretí a zdieľaní.

Predplatili ste svojim pracovníkom vstupy do kina? Na najbližšie dni kariéry si nechajte vytlačiť špeciálne bannery, ktoré upozornia potenciálnych kandidátov na benefity, ktoré spoluprácou s vašou spoločnosťou môžu získať.

Práve ste dokončili rekonštrukciu svojich pracovných priestorov a vašich zamestnancov čaká nové inšpiratívne prostredie? Fotky a vysmiati pracovníci sa okamžite musia objaviť aj na vašej webovej stránke a v newslettroch!

Nápadov je neúrekom a veľa z nich je viac náročných na kreativitu než na financie.

Marketing smerovaný externému okoliu spoločnosti prináša hmatateľné výsledky v relatívne krátkej dobe a vložená kreativita sa vám rýchlo môže obrátiť v narastajúcom počte kandidátov, ktorí sa budú uchádzať o prácu bez nutnosti priameho aktívneho oslovenia.

Na jeden aspekt ale nesmieme zabudnúť. Akokoľvek sa snažíme vyleštiť riečny štrk, zafarbiť a vystaviť v luxusnej škatuľke, stále to bude obyčajný kameň a nie 24-karátové zlato. A zistí to ktokoľvek, kto si ho chytí do ruky a pozrie sa naň bližšie.

Preto, ak sa chcete prezentovať ako neobyčajný zamestnávateľ, dbajte v prvom rade na to, aby ste neobyčajným zamestnávateľom aj boli. Nech vaši zamestnanci vnímajú svoju prácu ako výnimočnú a povedia o tom široko-ďaleko svojim známym. Pretože táto referencia je z dôvodu svojho charakteru nepriestrelná a vysoko motivačná. A pretože o svojej nespokojnosti by vaši zamestnanci povedali rovnako hlasno. Široko-ďaleko.

Kedy je zamestnanec ochotný dobrovoľne chváliť svojho zamestnávateľa? V adaptačnom procese.

Nastupujúci zamestnanec je plný očakávaní. Verí v lepšie firemné procesy, v ľudskejší prístup, v sľúbený osobnostný a profesionálny rast, v nových kolegov, vo výhodnejšie finančné ohodnotenie, v nového manažéra.

O svojich nových zážitkoch povie aj známym, ktorí sa ho opýtajú na jeho prvé dojmy z novej práce. Otázka je, či bude jeho hodnotenie plné obáv a sklamania alebo práve nadšenia z výbornej organizovanosti firemných procesov a z neštandardného osobného prístupu.

Vy, ako manažér, máte možnosť ovplyvniť toto hodnotenie už v prípravnej fáze spolupráce – počas prijímacieho pohovoru. Je dôležité, aby ste komunikovali všetky podmienky a očakávania smerované na nového zamestnanca korektne. Odložte ružové farbičky nabok a kreslite obraz o novej pracovnej pozícii obyčajnou ceruzkou. Najlepšie miesta trochu zvýraznite, vráťte sa k nim a prekreslite ešte raz. Nevynechajte ani rezervy, nech sú viditeľné na papieri aj po niekoľkých týždňoch po nástupe kandidáta. Vyjadrite ale svoju túžbu, aby vám nový člen tímu aktívne pomohol zlepšiť to, čo doteraz ideálne nefungovalo.

Počas dlhodobej spolupráce si všíma zamestnanec už viac faktorov. Za dobu, odkedy prvýkrát daroval svojich každodenných osem hodín zamestnávateľovi, už prešlo niekoľko rokov. Ako v každom vzťahu, aj tu platí: dlhodobá spokojnosť obidvoch strán sa dosiahne iba v prípade, ak každá zo strán dostáva permanentne viac, než očakáva.

Čo to v praxi znamená? Ak sú základné podmienky práce v poriadku, bude to vnímané ako štandard.

Keď už firemné procesy fungujú lepšie než švajčiarske hodinky, manažéri sú zároveň vynikajúcimi lídrami a financií ste rozdali toľko, že zamestnanci by v tom mohli plávať, dôležité pre udržanie pocitu, že „táto firma je iná než ostatné“, začínajú byť práve maličkosti.

Maličkosti, ktoré ale zamestnancov nadchnú natoľko, aby svoju spokojnosť nevyjadrili jednoduchým „je to v poriadku“, ale použili rozvitú vetu so silným emočným obsahom. Napríklad v tejto formulácii:

Každý pondelok nám dievčatá z recepcie pripravujú malé raňajky. Na firemné náklady a vždy v inom štýle. Grécke, francúzske, výdatné, ovocné, domáce, detské. Už teraz sa teším, čo nás čaká po tomto víkende. (Nezabudnite, aj k srdcu zamestnancov vedie cesta cez žalúdok!)

Cez víkend? Pôjdeme do hôr. Trošku spoznať krásy našej krajiny. Predstav si, budem mať k tomu šéfove firemné auto s plnou nádržou! Som rád, že sa moja snaha o ústretovosť takto ocenila, kolegovia ma zvolili za zamestnanca mesiaca. Manželka aj deti sa už nevedia dočkať, kedy vyrážame. (Ak chcete získať priaznivcov, neinvestujte len do teambuildingov. Obdarujte zážitkami aj blízkych vašich zamestnancov!)

Minulý týždeň som odovzdal projekt, na ktorom sme pracovali štyri mesiace. Bola to práca pre desaťčlenný tím, nazbierali sme aj veľa nadčasov, ale veľmi nás to posunulo. A predstav si, dnes som dostal ručne písaný ďakovný list od generálneho riaditeľa. Vraj je klient veľmi spokojný a on sám si cení našu oddanosť práci. Je to iba pár riadkov, ale veľmi ma potešilo, že si na nás aj v radosti spomenul. (Občas je dobré poštekliť profesionálnu hrdosť zamestnancov. O svojich úspechoch veľmi radi povedia aj svojim kamarátom a keď budete pozitívnym hrdinom príbehu, môže to byť len vo váš prospech.)

Príležitostí v rámci interného marketingu dokážete nájsť nespočetné množstvo. Stačí k tomu pero, papier, spriaznená duša a dve-tri hodiny na spoločný brainstorming.

Niekedy sa oplatí nevenovať všetok svoj čas predvídaniu toho, čo práve chystá konkurencia a čo od vás žiadajú zákazníci. Vaši spokojní zamestnanci sa postarajú o spokojnosť vašich zákazníkov. Ak ale kúsok svojej energie začnete venovať aj pohľadu do zrkadla, aby ste zistili, KTO je vaša firma a ako je vnímaná ľuďmi, ktorí ju tvoria, možno ste práve začali tvoriť konkurenčnú výhodu – značku, ktorá priťahuje najlepších pracovníkov z trhu ako kvietok na lúke včielky.