Kto teda bude pracovať? Jednou alternatívou sú robotické prístroje. Tie však zatiaľ nedokážu plnohodnotne nahradiť množstvo pracovných pozícií a aj stroje musí niekto riadiť a kontrolovať.

Generácia 40+ a jej pracovné návyky

Z našich prieskumov a zo skúseností z firiem vychádza, že majú dlhoročné skúsenosti, dobré strategické myslenie, väčší zmysel pre detaily, ako aj komunikačné schopnosti s orientáciou na zákazníka. Vedia sa zapáliť pre cieľ a pre jeho dosiahnutie sú ochotní pracovať hodiny navyše. Sú k firme lojálnejší, už nepotrebujú stúpať po kariérnom rebríčku a naháňať lepšie príležitosti. Ak sú spokojní, tak ich miera angažovanosti je vyššia ako u mladých ľudí.

V očiach mladých manažérov sú však konzervatívni, nie sú stále na sociálnych sieťach a s aplikáciami sa kamarátia menej. Vidia v nich svojich rodičov a majú pocit, že ich chcú riadiť. Nie je s nimi zábava a firemnou pizza párty ich neoslovíte. Mladí ľudia potrebujú slobodu a nezávislosť, chcú mať svoj systém a možnosť prejaviť svoje schopnosti. Očakávajú, že ich starší kolegovia sa prispôsobia a umožnia im rásť.

Ako z tohto začarovaného kruhu von?

Jedinou cestou je začať praktizovať cielený age manažment (vekový manažment) a spájať generácie do reálnych tímov. Nejde len o jednorazové školenie, ale o dlhodobejší proces učenia sa vzájomnej komunikácii, odovzdávania si vzájomných vedomostí, skúseností, empatie a pochopenia sa navzájom. Age manažment je o celkovej firemnej kultúre a procesoch, ktoré budú vytvárať predpoklady pre úspešné fungovanie generácií v jednom tíme.

Zavádzanie age manažmentu začína od manažmentu. Ak nedokáže fungovať viacgeneračný manažment, nebude to fungovať naprieč celou organizáciou. Tak ako sú v rodine rodičia vzorom pre svoje deti, mal by byť manažment vzorom pre všetkých ľudí v spoločnosti. Je potrebné vytvárať ideálne pracovné podmienky pre všetky generácie. Kým mladí ľudia dnes potrebujú vypnúť pri počítačovej hre, starší potrebujú lepšie osvetlenie, viac súkromia a tichšie prostredie.

Open space nie je riešením pre všetky generácie. Starší ľudia si radi privstanú, rovnako ako matka, ktorá sa poobede ponáhľa so svojimi deťmi na krúžky. Mladí ľudia, naopak, uvítajú pracovnú dobu s neskorším ranným nástupom a radšej budú dlhšie v práci. Kým mladí ľudia uvítajú ako dodatočné benefity rôzne športové podujatia, permanentky do fitness a pod., starší ľudia ocenia skôr zdravotnú starostlivosť nad rámec zákona.

Má zmysel vzdelávanie?

Vzdelávanie ako také je základom spolupráce viacerých generácií. Ako som už spomínala, nejde len o jednorazové školenia. V rámci vzdelávania je potrebné zamerať sa na zvyšovanie empatie a zlepšovanie komunikácie, riešenie konfliktov a zvládanie stresových situácií medzi sebou. Dôležité sú aj školenia v oblasti zvyšovania digitálnych zručností. Nie na všetko je potrebná externá firma.

Líder projektu by mal častejšie riešiť brain stromingy a počúvať obe strany. Mladí ľudia pomáhať starším s digitalizáciou, starší učiť mladších zvládať náročné obchodné komunikačné zručnosti. Dôležité je zaviesť systematické zmeny. Netreba zabúdať, že starnú nielen zamestnanci, ale aj zákazníci. A títo si nesú so sebou aj svoje spotrebiteľské/zákaznícke návyky. Nebudú nakupovať cez aplikácie a potrebujú na druhej strane rovnako zmýšľajúceho obchodného partnera.
Citát: Empatia a pochopenie jeden druhého budú dôležitými prvkami vzťahov na pracovisku.

Skupinová diskusia otvorila oči

Ak firma pochopí, že starších ľudí potrebuje, je nevyhnutné zvyšovať u ľudí empatiu a pochopenie. Nedávno sme robili v našom fokusovom štúdiu jeden experiment.
Fokusové štúdio tvoria dve miestnosti, medzi ktorými je jednosmerné zrkadlo. Využíva sa dlhé roky na kvalitatívny marketingový prieskum. My sme posadili do miestnosti, kde sa diskutuje, ľudí vo veku 45+. Na druhej strane, za zrkadlom sledovali a počúvali túto diskusiu mladší kolegovia. Diskusia bola orientovaná na hodnoty týchto ľudí všeobecne, ako aj hodnoty v rámci firmy, ktoré boli podkladom pre EVP (Employee Value Proposition). Po dvoch hodinách diskusie sa dokázali títo mladí ľudia lepšie vcítiť do potrieb starších kolegov a pochopili, kde sú rezervy a možnosti na zlepšovanie vzájomnej komunikácie.