Ondrej, Vy ste technologický riaditeľ v spoločnosti SmartBase. Predstavíte nám ju?
U nás v SmartBase je pre nás dôležité, aby naši zákazníci dlhodobo rástli. Práve z tohto dôvodu sa snažíme neustále napredovať a využívať tie najmodernejšie postupy a technológie. Venujeme sa hlavne vývoju softvéru pre online obchod či už sú to e-shopy, B2B zóna a vzdelávanie zamestnancov.Taktiež aj webové aplikácie na mieru, ale aj mobilné aplikácie. Vytvárame s klientami dlhodobé partnerstvá a snažíme sa do hĺbky pochopiť ich biznis, aby sme im čo najlepšie dokázali pomôcť so softvérom.

Na čo si treba dať pozor a na čo nezabudnúť pri výrobe nového e-shopu?
Túto otázku by som rozdelil na menšie časti a začal by som dôležitosťou unikátneho produktu či konkurenčnej výhody. Bude pre vás niekoľkonásobne jednoduchšie preraziť medzi konkurenciou, keď budete predávať unikátny produkt alebo inú konkurenčnú výhodu, ako napríklad výhodnejšie ceny či najrýchlejšiu dopravu a produkty skladom. Vyrásť je možné aj bez toho, avšak bude vás to stáť omnoho väčšie náklady do marketingu.

Ďalšou dôležitou súčasťou pri tvorbe e-shopu je pozícia zodpovednej osoby za online obchod. Tu odporúčame vyčleniť človeka, ktorý sa bude venovať manažovaniu aktivít okolo e-shopu a bude zodpovedný za prepájanie všetkých strán (vývoj, marketing, dopravcovia a pod.) a dodávanie potrebných informácií či podkladov a dohodnutie podmienok s dopravcami a platobnou bránou.

Častým problémom býva kvalita vstupných dát, kedy pre predajoffline v kamenných predajniach postačujú, no pre e-shop nie (napríklad chýbajú obrázky).V tomto vieme pomôcť jednak zadefinovaním a odporučením potrebných dát, ale aj ich prípravou a importom z rôznych zdrojov pokiaľich poskytuje výrobca či distribútor.

Poslednou, no nie menej dôležitou súčasťou je marketing. Darmo budete mať najlepší e-shop, aký nemá ani vaša konkurencia, keď o ňom nebude nikto vedieť. Preto pri plánovaní aktivít a rozpočtu, treba počítať aj s výdavkami do rôznych marketingových kanálov a komunikáciou s agentúrou.

Aké náročné je e-shop spravovať a čo k tomu potrebujem?
Keď sa pozrieme na správu e-shopu na mieru, tak tu je dôležité dohodnúť si s dodávateľom riešenia presnú špecifikáciu, aké procesy budete automatizovať a ako bude administrácia vyzerať. Mnoho procesov sa dá vykonať automaticky a vy nebudete mať dodatočnú starosť s obsluhou e-shopu. Bavíme sa o prepojeniach na rôzne systémy tretích strán ako ERP, CRM systémy, účtovné systémy a rôzne importy a exporty údajov do požadovaných formátov.

Čím viac objednávok mesačne prijímate, tým väčší zmysel bude pre Vás automatizácia dávať. Rovnako tak prepojenie na skladový systém a doručovacie služby Vám ušetrí nemalé množstvo ľudských zdrojov. Vy sa venujete už iba podstatným úlohám.

Ako si vybrať správnu technológiu a prečo je správna technológia dôležitá?
Výber vhodnej technológie je naozaj jeden z kľúčových faktorov, od ktorého sa budú odvíjať počiatočné náklady, ale aj tie pravidelné spojené so správou a rozvojom riešenia. Ku technológii by som zaradil aj architektúru systému, ktorá Vám v budúcnosti dokáže umožniť expanziu na ďalšie trhy, správu niekoľkých e-shopov pod jednou strechou a podobne.

Jedným z najdôležitejších technických parametrov je rýchlosť e-shopu. Dajte si pozor, aby bol Váš online obchod čo najrýchlejší. Nestratíte tak zbytočne veľa zákazníkov a Google Vás bude posúvať na vyššie pozície na základe Google Web Vitals metriky.

Niektorí naši klienti riešili aj problém špecifického portfólia produktov. Napríklad predávate produkty, ktoré si zákazník prispôsobuje podľa jeho predstáv. V e-shope to riešimekonfigurátorom produktov, ktorý dokáže vytvoriť státisíce kombinácií, presne podľa predstáv zákazníka. Podobne je možné vyriešiť takmer akýkoľvek špecifický problém. Dokonca vyriešením istého špecifika dokážete získať obrovskú konkurenčnú výhodu.


Obrázok: Jednoduché konfigurovanie produktov na mieru

Aký je rozdiel medzi opensource platformami a riešením na mieru?
To veľmi závisí od konkrétnej predstavy a rozsahu plánov. Pokiaľ e-shop idete vyskúšať, opensource má určite nižší počiatočný náklad. Časom sa potom ukáže, nakoľko presne spĺňa požiadavky. Opensource sa dá tiež samozrejme upravovať na mieru, ale tam potom vznikajú rôzne problémy a neočakávané náklady pri prechode na nové verzie, kompatibilite rozšírení a podobne.Častým problémom je aj náročná optimalizácia pre rýchlosť. Opensource teda najlepšie poslúži v začiatkoch.

Pri riešení na mieru, ak vynecháme skutočne od nuly vystavané projekty, je potrebné si zodpovedne vybrať partnera na spoluprácu. Najlepším meradlom súreferencie, ktoré vám ukážu nakoľko je daný tím schopný doručiť čo sľubuje. Dôležitý je aj krok s dobou ohľadom technológií, čo znamená aj stabilitu pri dopĺňaní tímu a najvyššiu rýchlosť pre váš projekt.Tým, že sa e-shop bude neustále vyvíjať, je pri opensource zložité manažovať desiatky rozšírení. Výhodou riešenia na mieru, ktoré už má jadro vybudované je, že daný tím ho má kompletne pod kontrolou a preto žiadna požiadavka nie je nezvládnuteľná a nie je potrebné riešenie tzv. „ohýbať“ ako je práve časté pri opensource.

Pri vytváraní riešenia na mieru je všetko vo Vašich rukách a schopnostiach vývojára. Ak si dobre stanovíte ciele a budete mať plán, akým smerom sa chcete uberať v horizonte pár rokov, aj výsledné riešenie bude kvalitnejšie. Prispôsobenie procesov práve pre Váš spôsob podnikania Vám rozviaže ruky a vyššia investícia na začiatku sa vám vráti v ušetrených nákladoch alebo vyšších tržbách. Často tam, kde iné riešenie či už opensource alebo na mieru na staršej technológiíkončilo, sme vďakanašej technológií dosiahli ďalší rast.

Čo ak ako firma predávame veľkoobchodne a nie koncovým zákazníkom?
Pre niekoľkých našich zákazníkov vyvíjame aj riešenie, ktoré umožňuje B2B predaj. Pomáha to firmám znížiť administratívnu záťaž a mnoho procesov zautomatizovať. Technológie nám umožňujú nahradiť veľa opakujúcich sa procesov softvérom a vyžiť tak ľudské kapacity na dôležitejšie úlohy. Takto sme sa pozreli aj na veľkoobchodný predaj a vytvorili B2B zónu, kde sa váš obchodný partner, prihlási pod vlastným účtom a vidí pre neho aktuálne cenové hladiny. Pohodlne si zvolí tovar, ktorý chce od vás nakúpiť a odošle objednávku. Systém urobí všetku administratívu automaticky na pozadí a Vám už iba „padne“ objednávka do ERP systému spolu s vystavenou faktúrou. Takto dokážete spracovať viac objednávok a pritom šetriť náklady.

Myslíte si, že aktuálna situácia zmenila spôsob, akým sa predáva? Ako to ovplyvnilo vašich zákazníkov?
Celková pandemická situácia spôsobila, že veľké množstvo obchodu sa presunulo práve do online prostredia. Kvôli neistote sa počas prvej vlny pandémie nakupovalo menej, avšak od tejto doby e-commerce neustále na Slovensku rastie.

Medzi našich klientov patria aj niektoré z najväčších e-shopov na Slovensku či v zahraničí a väčšina z nich počas krízy v online rástla. Myslím si, že práve fakt, že naši zákazníci predávajú online, pomohol aj k tomu, aby lepšie zvládali ekonomickú krízu.