No zo sto rovnakých odpovedí od 10 rôznych špecia­listov pomiešaných s 90-timi špekulantmi sa potom vyberá veľmi ťažko. Ponúkame vám pár tipov, ktoré vám môžu pomôcť pri rozhodovaní sa v oblasti, v ktorej sa necítite až tak pohodlne, ako ryba vo vode.

Nemusíte byť paranoidný, no dávajte si dobrý pozor

Buďte si vedomí toho, že niektoré firmy používajú pri optimalizácii pochybné praktiky. Možno si kúpili veľa rôznych domén, plagiátorsky dali dohromady texty a chvália sa referenciami, ktoré v podstate neodkazujú na reálne projekty.

Neuspokojte sa s tým, že vám poskytnú referenciu so štatistikou svojho úspechu vo formulácii „zvýšili sme návštevnosť o 65 %!“.

Čo zistíte z referencií

Z referencií si vyžiadajte konkrétne čísla v časovom horizonte. Koľko mali unikátnych denných návštev pred začatím SEO? Ako a v akom období sa zvýšila návštevnosť? Ktoré kroky k tomu viedli? Aká bola cena tejto optimalizácie?... Ak používajú lacné triky, budú vás presviedčať, že majú vlastné know-how. A dokonca vedia vašej firme zaručiť trvalo prvé pozície v neplatených výsledkoch vyhľadávania.

Berte na zreteľ, že SEO je dlhodobá, prácna činnosť, no neskrýva sa za ňou žiadne tajomstvo, ktoré by ste sa nemohli dozvedieť od človeka, ktorému vlastne platíte za neisté výsledky. Áno, bude to finančne nákladné, no seriózny odborník vám poskytne transparentný prehľad svojej činnosti a rozumne vám vysvetlí, za čo platíte a prečo toľko platíte. Ak totiž spolupracujete s nesprávnymi ľuďmi, môže sa vám stať (ak vezmeme do úvahy katastrofický scenár), že okrem prehnaných finančných výdavkov bude vaša stránka po pôsobení SEO špekulanta jednoducho zhodnotená tak, že ju vyhľadávače odstránia zo svojho indexu kvôli podozreniu zo spamovania. Reálnejší scenár je, že po investovaní množstva peňazí a času nedôjde k nárastu návštev, či zmene návštevníkov na zákazníkov.

Na čo sa pýtať na začiatku

Je normálne, ak nedokážete sledovať všetky trendy a práve tejto oblasti nerozumiete. Dokonca je normálne, ak ani neviete, na čo sa SEO konzultantov na úvodnom stretnutí máte opýtať. Skúste získať odpovede aspoň na nasledujúce otázky, aby ste mohli lepšie posúdiť, s ktorým odborníkom sa rozhodnete spolupracovať.

  1. Aké záruky zvýšenia pozície v neplatených výsledkoch vyhľadávania poskytujete?
  2. Ak vám konzultant odpovie, že zaručuje umiestnenie v prvej desiatke výsledkov, pochybujte. Ak vám sľúbi prvú pozíciu, rovno sa poobzerajte po niekom inom. Prvé pozície vám nedokáže zaručiť pri použití korektných spôsobov nikto. Dôležitou hodnotou je stabilný nárast návštevnosti novými užívateľmi a tiež zvyšovanie opakovaných návštev.

  3. Akým spôsobom budete vyberať kľúčové slová?
  4. Analýza kľúčových slov nie je lacná záležitosť a je vhodné, ak budete mať prehľad o tom, koľko práce je v tomto kroku vykonanej. Spýtajte sa tiež, akým spôsobom konzultant otestuje slová, ktoré vám navrhuje ako finálnu podobu vašich kľúčových slov.

  5. Aké zmeny bude potrebné vykonať na našich stránkach?
  6. Zmeny v obsahu sú samozrejmosťou. No požiadajte SEO konzultanta, aby vopred zhodnotil, či vaše stránky nepotrebujú kompletnú výmenu. Ak vám navrhne, že treba urobiť kompletne nové stránky a hneď vám aj odporučí dobrú firmu, nechajte si pre istotu urobiť analýzu aj od ďalšieho odborníka. Poznáte to, špekulantov nikdy nie je dosť. Urobte si aj malý prieskum vlastných stránok konzultanta – na akých pozíciách sa zobrazujú, keď zadáte kľúčové slová? Nejde náhodou iba o platené pozície? Pozrite si štylizáciu obsahov – pripadajú vám dostatočne informatívne a profesionálne? Získali ste z ich webu potrebné informácie? Ak nie, spýtajte sa konzultanta, prečo ich neuvádza a ako bude pristupovať k vytváraniu obsahov na vašich stránkach.

  7. Akým spôsobom budete získavať spätné odkazy na náš web?
  8. Dlhodobý úspech v optimalizácii vám dokáže zabezpečiť práve nárast relevantných spätných odkazov zo stránok s dobrou reputáciou. Neakceptujte metódu použitia softvéru zabezpečujúceho voľnú výmenu linkov. Poctivý SEO konzultant vám umožní vidieť každý krok, akým získal nové odkazy a v dohodnutom intervale vám poskytne zrozumiteľný report o charaktere nových odkazov. Takisto by vám mal vedieť poskytnúť informácie o stave odkazov vašej hlavnej konkurencie.

  9. Ako bude prebiehať komunikácia medzi nami a aké reporty budeme dostávať?
  10. Je dôležité, aby ste hneď od začiatku mali v tomto stanovené jasné pravidlá. Zo začiatku možno budú pre vás potrebné aj osobné stretnutia a SEO konzultant by sa im nemal vyhýbať. Stanovte si aj pravidlá pre odpovede na otázky e-mailom. Budete na ne čakať 24 hodín alebo 2 týždne? Čo sa týka reportov z vykonaných aktivít, zo začiatku požadujte častejšie intervaly (napr. týždenné), v dlhodobom výhľade môžu byť aj mesačné. Vyžiadajte si k nahliadnutiu vzor takejto správy. Rozumiete údajom? Je vám jasná stratégia, akou boli dosiahnuté výsledky? SEO je nekonečná práca, no vždy potrebujete vedieť, čo sa pre dosiahnutie cieľov urobilo.

  11. Aký je spôsob oceňovania vašich úkonov a aké ďalšie služby poskytuje?
  12. Malo by vám byť vopred jasné koľko a za aké úkony sa u SEO konzultanta platí. Ak oslovujete firmu, ktorá sa okrem SEO optimalizácie neplatených výsledkov vyhľadávania zaoberá aj inými formami internetového marketingu, spýtajte sa, koľko peňazí ušetríte v prípade, že sa časom rozhodnete využívať aj ich ďalšie služby.

  13. Aká je vaša konkurencia?
  14. Seriózny SEO konzultant či firma dokážu poskytnúť otvorené a detailné informácie o svojej konkurencii. Dokážu vám poskytnúť rozumné dôvody, prečo by mohli byť pre vás dobrými partnermi aj bez toho, aby konkurenčné firmy ohovárali alebo nasilu spochybňovali ich praktiky.

  15. Aká je vaša kvalifikácia?
  16. Prostredie a problematika internetu a elektronických médií sa mení každou sekundou. Dlhý čas strávený praxou v tejto oblasti teda ešte nemusí znamenať, že ste v kontakte s lepším odborníkom. Zaujímajte sa skôr o aktuálne certifikáty, ktoré váš potenciálny SEO konzultant vlastní.

Ako asi vyzerá ideálny priebeh spolupráce so SEO konzultantom

  1. Na začiatku spolupráce, o ktorej sa predpokladá, že bude dlhodobá, spoločne zadefinujete stratégiu a ciele optimalizácie vašich stránok. Je cieľom zvýšenie predaja cez e-shop alebo návštevnosť diskusného fóra, zvýšenie všeobecnej návštevnosti, či pozície vo vyhľadávačoch?
  2. SEO konzultant potom vykoná základný audit stránok. Pozostáva z analýzy kľúčových slov a návrhu použitia presných výrazov, tvarov, štylizácie titulkov, nadpisov a návrhy na zlepšenie obsahu. Analýza kľúčových slov by mala byť podložená aj výsledkami z prieskumu konkurencie. SEO konzultant by mal byť taktiež schopný zhodnotiť stav kódovania web stránok vo vzťahu k aktuálnym trendom v optimalizácii a navrhnúť vám konkrétny plán na odstránenie nedostatkov.
  3. Úspešne zvládnutú etapu aplikácie kľúčových slov a zmeny v obsahu na stránkach by mal sprevádzať postup na vyššie priečky vo vyhľadávačoch. Takisto v štatistikách prístupov na stránku by sa mala objaviť zvýšená návštevnosť smerujúca z vyhľadávačov.

  4. Následne začne prebiehať Off Page optimalizácia – registrácia do katalógov (nie vyhľadávačov, tie nájdu vaše stránky podľa spätných odkazov), výmenu odkazov s inými web stránkami (dajte pozor na to, aby boli relevantné), získavanie jednostranných odkazov, prípadne nákup vhodných odkazov. V tejto etape by ste mali v štatistikách prístupov zaznamenať prílev návštevníkov kliknutím na odkaz z iných stránok. Záleží od vás, do akej miery chcete kontrolovať túto etapu optimalizácie, no pripravte sa na to, že bude potrebné, aby ste spolupracovali pri tvorbe obsahu a prípadných úpravách webu. Od konzultanta požadujte garanciu zvyšovania návštevnosti za vopred dohodnuté obdobie.
  5. V zmluve s konzultantom požadujte zakomponovať možnosť kedykoľvek vypovedať zmluvu. V závislosti od vašich cieľov môžete požadovať aj audit prístupnosti stránok. Ide o analýzu stránok a návrhy pre také úpravy, ktorých výsledkom bude prístupnosť webových stránok pre všetkých užívateľov, bez ohľadu na to, aké prehliadače používajú alebo trpia zrakovým, či iným zdravotným postihnutím.

Spolupráca s externým SEO konzultantom alebo firmou má svoje výhody – získanie nových rozmanitých skúseností, rozšírenie profesionálnych kontaktov, šetrenie času a (snáď) rýchlejšie nadobudnutie pozitívnych výsledkov. Na druhej strane, ak si môžete dovoliť prijať do dlhodobého pracovného pomeru odborníka na internetový marketing a SEO problematiku, zabezpečíte si tým trvalú kontrolu nad týmito procesmi.

Myšlienková mapa: Faktory ovplyvňujúce neplatené výsledky vyhľadávania vo vyhľadávačoch