Nebojte sa nejasných pojmov

Ak sa ponoríte do problematiky marketingu na internete, určite narazíte na pojem SEO. SEO, teda Search Engine Optimization, predstavuje súbor nástrojov na optimalizáciu webových stránok tak, aby boli vyhľadané rôznymi vyhľadávačmi a ideálne na popredných pozíciách v neplatených výsledkoch vyhľadávania. Problematika SEO je verejnosťou často považovaná za príliš komplikovanú, pretože čiastočne vyžaduje aj technické znalosti o fungovaní komunikácie webovej stránky s vyhľadávačom. Ak ste manažér či marketér, nemusíte byť informatikom iba kvôli tomu, aby ste porozumeli základným prvkom tejto problematiky.

I keď SEO obsahuje množstvo technických atribútov, ide vlastne o rozšírenie tradičného marketingu do prostredia internetu, s rešpektom k technickým požiadavkám komunikácie medzi aplikáciami na webe.

SEO nie je jednorazová aktivita ani žiadna mágia, ale trvalý proces správy webových stránok takým spôsobom, aby boli vyhľadávané na čo najvyšších pozíciách a aby ste na stránkach ponúkali užívateľom kvalitnejší obsah ako vaša konkurencia. Základná orientácia vám umožní získať nadhľad a vedieť určiť, na čo potrebujete SEO odborníka, čo potrebujete implementovať do vašich web stránok a čo dokážete v tejto oblasti urobiť sami.

Ako manažér však potrebujete poznať aspoň najdôležitejšie prvky, bez ktorých sa dobrá SEO optimalizácia vašich internetových stránok nezaobíde.

Problematiku optimalizácie pre vyhľadávače môžeme rozdeliť do nasledujúcich hlavných oblastí:

  1. Optimalizácia priamo na stránkach („On Page“ optimalizácia)
    • Určenie hlavných kľúčových slov a kľúčových slov pre každú podstránku na vašom webe
    • Technická časť optimalizácie web stránok
  2. Optimalizácia činiteľov mimo stránok („Off Page“ optimalizácia)
    • Registrácia stránok do katalógov, vytvorenie spätných odkazov na vaše stránky
    • Poskytovanie užitočného obsahu pre užívateľov a pravidelná aktualizácia stránok

Čo teda tvorí On Page optimalizáciu?

1. Kľúčové slová

Pod týmto pojmom rozumieme slová alebo frázy, ktoré užívatelia zadávajú do vyhľadávača pri hľadaní informácií. Zároveň ide o slová, na ktoré sa snažíme zacieliť obsah, nadpisy a popis našich web stránok tak, aby sme zabezpečili, že náš web budú nachádzať užívatelia, pre ktorých je určený. Správny výber kľúčových slov je pre kvalitnú optimalizáciu nevyhnutný a od neho sa odvíjajú ďalšie kroky. I keď sa vám na prvý pohľad môže zdať, že kľúčové slová pre váš web sú celkom jasné, je vhodné venovať energiu dôkladnému prieskumu. Väčšina hľadajúcich totiž nekliká ďalej ako na tretiu podstránku vo výsledkoch vyhľadávania a ak zvolíte také isté slová, ako väčšina vašej konkurencie, môžete investovať do optimalizácie množstvo energie a i tak sa budete umiestňovať na pozíciách, na ktoré sa nikto ani nepozrie. V takom prípade je výhodnejšie zamerať sa na menej frekventované frázy, no zabezpečiť si viditeľnosť aspoň u nejakej skupiny užívateľov internetu. Nesnažte sa vyberať slová, ktoré síce prilákajú návštevníkov, no nijako nesúvisia s obsahom vašich stránok. Nič tým nezískate. Návštevník totiž ihneď po návšteve opustí vašu stránku (a poprípade znechutene). Zbytočne si tým poškodíte dobrý imidž.

Ako na to:

Pri výbere slov je vhodné napísať si zoznam aj viac ako 100 kľúčových slov, fráz a ich synoným, ktoré vás napadnú v súvislosti s obsahom vašich stránok. Následne potrebujete zistiť popularitu týchto slov – buď zadaním do vyhľadávača a sledovaním, koľko výsledkov vyhľadávania je zobrazených alebo s použitím nástrojov ako Google AdWords Keyword Tool (https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal) a Wordtracker (www.wordtracker.com). Na záver prieskumu je vhodné vybrať 4 – 5 hlavných kľúčových slov. Kľúčové slová by sa mali vyskytovať v titulku, popise, nadpisoch a textoch na stránke. Nepoužívajte všetky kľúčové slová nasilu v jednom texte alebo na každej podstránke. Zamerajte sa na obsah prínosný pre užívateľa s využitím niektorého z kľúčových slov iba na podstránke, na ktorú sa hodí. Píšte svoje texty s prioritným zameraním na užívateľa, nie vyhľadávač. Používajte prirodzenú a pestrú štylizáciu, využívajte rôzne tvary a synonymá vašich kľúčových slov.

2. Technické prvky SEO

V tejto oblasti optimalizácie sa nezaobídete bez spolupráce s programátorom stránok. Z technických prvkov spomenieme tie najdôležitejšie – titulok, popis, nadpisy a odkazy. Vyhľadávače indexujú internetové stránky okrem slov priamo v texte aj podľa kľúčových slov v titulku a popise stránok. Tieto prvky sú umiestňované v kóde hlavičky stránky (medzi špeciálnymi značkami jazyka HTML) a pre vás je dôležité, aby ste mohli určiť jedinečný titulok a popis pre každú podstránku.

Titulok by mal obsahovať najdôležitejšie kľúčové slová, ktoré sa dotýkajú podstránky, na ktorej je umiestnený. Jeho funkcia však nie je určená iba pre vyhľadávač, možno práve dôležitejšie je, že je prvou informáciou, ktorú užívateľ vidí vo výsledkoch vyhľadávania. Pri písaní titulku je potrebné vziať do úvahy, že v závislosti od konkrétneho vyhľadávača je zobrazovaných iba prvých 60 – 70 znakov. Dôležité je aj poradie slov – na začiatku je potrebné uviesť najvýznamnejšie kľúčové slová, ktoré ako prvé oslovia užívateľa. V rámci podpory brandingu je vhodné na koniec titulku vložiť názov vašej značky, či firmy.

Popis píšte ako stručné zosumarizovanie obsahu stránky v rozsahu 170 – 200 znakov. Jeho definovanie síce nemá priamy vplyv pre umiestnenie stránky na vyššej pozícii vo výsledku vyhľadávania, no ak obsahuje hľadané kľúčové slovo, je to vlastne prvý text, ktorý oslovuje užívateľa. Avšak o tom, či sa popis zobrazí, rozhoduje vyhľadávač. V závislosti od hľadaného výrazu môže totiž uprednostniť zobrazenie priamo konkrétnej časti textu z obsahu stránky, v ktorej sa hľadaný výraz nachádza.

Nepokúšajte sa do popisu a titulku stránky vtesnať množstvo kľúčových slov,prípadne použiť také, ktoré s obsahom vôbec nesúvisia. Vyhľadávače sú dnes dostatočne inteligentné na to, aby posúdili takýto „trik“ ako spam a vaše šance na umiestnenie na prvých pozíciách výsledkov vyhľadávania sa výrazne znížia.

Špecifickú úlohu v optimalizácii hrá aj písanie nadpisov priamo v texte. Nadpisy v texte sú považované vyhľadávačmi za nosič kľúčových slov vypovedajúcich o nasledujúcom obsahu. Preto ich vyhľadávače považujú za dôležitejšie ako bežný text. Avšak aby ich mohli vyhľadávače rozlíšiť, je potrebné, aby boli nadpisy uvádzané v správnych značkách. Preto potrebujete mať vaše stránky naprogramované tak, aby označenie nadpisu nebolo viditeľné iba pre užívateľa, ale i pre vyhľadávač (slúžia na to značky H1 až H6 – označené podľa hierarchie nadpisov a podnadpisov, umiestnené v zdrojovom kóde stránky a možnosť ich použitia musí byť naprogramovaná v redakčnom systéme vášho webu).

Ďalšie prvky pre optimalizáciu priamo na stránkach

Venujte pozornosť aj navigácii na vašich stránkach. Odkazy, či už smerujú na vaše interné podstránky alebo na iné externé webové stránky, by mali byť písané stručným popisným textom, ktorý uľahčí navigáciu nielen užívateľovi, ale zároveň poskytne vyhľadávaču prvotnú informáciu o kľúčových slovách, ktorých sa dotýka obsah, ku ktorému odkaz smeruje. Vyhýbajte sa popisu odkazov výrazmi typu „kliknite sem“. Pravidelne sledujte aj aktuálnosť externých odkazov z vašich stránok, pretože ak smerujú na stránky, ktoré už neexistujú alebo neponúkajú hodnotný obsah, znižuje sa tým dôveryhodnosť vášho webu.

Venujte pozornosť aj optimalizácii obrázkov. Ku každému obrázku v obsahu stránky je vhodné pripojiť do značky IMG aj atribút „alt“, ktorým definujeme alternatívny popisujúci text. Túto funkciu potrebujete mať naprogramovanú v redakčnom systéme vašich stránok. Alternatívny text pri obrázkoch by sa mal používať z viacerých dôvodov:

  1. Ak užívateľ pozerá vaše stránky v prehliadači, ktorý nepodporuje obrázky, alebo sa obrázok nenačíta, zobrazí sa mu vami definovaný alternatívny text ku konkrétnemu obrázku.
  2. Ak obrázok slúži ako odkaz na inú stránku, v alternatívnom texte poskytnete vyhľadávaču informáciu, akých kľúčových slov sa týka odkazovaná stránka. Zároveň, ak sa obrázok nenačíta, užívateľ v alternatívnom texte uvidí, kam odkaz smeruje.
  3. Optimalizovanie názvov obrázkov a pridávanie alternatívnych textov potrebujú vyhľadávače, ktoré vedia vyhľadávať obrázky.

Medzi doplňujúce prvky „On Page“ optimalizácie patrí napríklad aj zlepšenie štruktúry URL, obmedzenie vyhľadávacích robotov pre podstránky, ktoré nechcete zaznamenať do vyhľadávačov. Avšak čas sú peniaze a tak vás už nebudeme atakovať ďalšími technickými detailmi optimalizácie priamo na stránkach. Viac sa o nich dozviete napríklad na stránkach www.seochat.sk, či priamo v manuáli najpoužívanejšieho vyhľadávača „Začíname s optimalizáciou pre vyhľadávacie nástroje – Sprievodca Google“. Ak tento názov zadáte do Google, nájdete ho na prvých pozíciách. Zvážte aj použitie týchto prvkov pri konzultácii s tvorcom vášho webu a SEO profesionálom. Pretože dnes by všetky vyššie uvedené komponenty „On Page“ optimalizácie mali byť samozrejmosťou.


revidoval SEO konzultant Tibor Peták – www.seochat.sk