Firmy často riešia svoju vizuálnu prezentáciu iba okrajovo. Úloha grafiky a prezentačných materiálov je však nezastupiteľná – práve od dizajnu závisí, do akej miery nás určitý produkt alebo služba zaujme. Ako fungujú základné princípy grafického dizajnu a ako nadviazať spoluprácu s profesionálnymi grafikmi? Odpoveď načrtneme v nasledujúcom mini rozhovore s uznávaným žilinským grafickým dizajnérom Petrom Dlhopolčekom z ateliéru profigrafik.sk.

Ako pracuje profesionálny grafik pri tvorbe firemných vizuálov?

Často sa snaží skĺbiť neskĺbiteľné, a to pomer profesionálnej kvality, ceny a času. Ale na to ste sa zrejme nepýtali :). Dôležité je v procese tvorby grafického dizajnu firemných materiálov do hĺbky skúmať potreby klientov, podstatu ich produktov a služieb. Profesionálny grafik pôsobiaci v komerčnej sfére venuje tiež veľkú pozornosť aj marketingovým a obchodným požiadavkám zákazníkov. Výsledkom grafickej práce pre podnikateľský subjekt musí byť užitočný, variabilný, originálny a funkčný vizuál. Grafika má svoje zákonitosti, nie je to len o vkuse. Na ľudí podvedome vplývajú nielen farby, ale aj tvary a posolstvá, ktoré vyjadrujú. A to je pri predaji nesmierne dôležitý prvok.

Čo musí mať na zreteli zadávateľ – klient, aby bol výsledok úspešný? Do akej miery sa vy riadite predstavami klienta a kde je hranica, za ktorú ho už nepustíte?

Zadávateľ by mal vedieť definovať svoje preferencie, marketingové a predajné ciele. Mal by mať jasno v tom, kam ho má nový vizuál posunúť, čo od neho očakáva a kde všade ho bude v praxi používať. Taktiež je potrebné, aby si vybral grafika, ktorému dôveruje. Keď sa totiž obráti na profesionála, ktorý sa na výzvu díva nielen okom výtvarníka, ale aj z pohľadu marketéra, mal by mu dať vo finálnej fáze tvorby voľnú ruku. Je to ako keď idete na operáciu k lekárovi. Spoločne hľadáte najvhodnejšiu liečbu, ale počas samotného operačného zákroku presuniete plnú dôveru na odborníka. Dôvera v takomto vzťahu je jedným z prvých krokov k úspechu.

Prečo je potrebné, aby firemný „vizuál“ spĺňal určité profesionálne kritériá?

Je dôležité uvedomiť si, že grafika nie je len vizuálnym podaním jednej informácie. Má na človeka vždy aj komplexný psychologický vplyv. Až polovica kapacity nášho mozgu je venovaná zrakovým vnemom a ich interpretácii. Kvalitná grafika berie na zreteľ zákonitosti o tom, ako ľudia vnímajú, čítajú, zapamätávajú si vnemy, myslia, čomu venujú pozornosť, čo ich motivuje a ako sa rozhodujú. Potrebné je vedieť aj to, aké vnemy uvádzajú ľudí do omylov a ako sa im vyhnúť. Moderný úžitkový grafický dizajn čerpá poznanie zo psychológie viac, ako sa na prvý pohľad zdá. Pretože skôr, ako sa o niečom rozhodneme vedome, spracováva vnemy naše podvedomie. A podvedomie často rozhoduje o tom, čo urobíme...

Prvou vizuálnou vizitkou firmy je jej logo. Aké pravidlá platia pri jeho tvorbe?

Tématickosť, estetičnosť, funkčnosť a variabilita pri praktickom používaní. Logo je základom pre vizuálnu identitu firmy, preto by malo byť vždy spracované s náležitou pozornosťou. Každá spoločnosť, ktorá investuje do marketingu a chce si budovať dlhodobú identitu na trhu, by mala začať tvoriť svoje grafické materiály práve od zostavenia kvalitného loga. Čím viac energie venujete do návrhov na začiatku, tým jednoduchšie sa neskôr realizuje firemná prezentácia v praxi.


 Foto: Ján Dobrík, herec a fotograf