1. Reflektujte potrebu zákazníka

Poznáte vášho zákazníka dobre?  Viete, aké sú jeho očakávania, aké námietky si musí pred nákupom zodpovedať, čo ho vo výbere paralyzuje a prečo by mal dať prednosť práve vám a nie konkurencii? Spĺňa vaša komunikácia tieto kritériá?

  • Jasne komunikujte svoje konkurenčné výhody. V čom ste najlepší?
  • Majte ponuku prehľadnú, štruktúrovanú s možnosťou filtrovania, vyhľadávania. Zjednodušte cestu a výber.
  • Dopredu reagujte na obavy vašich zákazníkov, ako sú správna veľkosť, farba a vhodnosť.
  • Otvorene komunikujte, ako riešite problémy, napr. reklamácie, vrátenie tovaru a podobne.
  • Majte viditeľné kontakty a možnosť položenia otázok (napríklad online chat) a odpovedajte čo najrýchlejšie.
  • Reagujte pozitívne na komentáre a zlé recenzie na produktoch a sociálnych sieťach. Čítajú si ich desiatky potencionálnych zákazníkov.

2. Analyzujte dáta

Musíte vedieť, kde sa váš typický zákazník nachádza a môže na vás naraziť. Je to Facebook, Instagram, YouTube alebo magazíny? Je váš produkt či služba vyhľadávaná a viete, ako často? Viete to zistiť na základe dát o správaní zákazníkov (Google Analytics a Business Manager), ale aj na základe prieskumov, dotazníkov a dát z internetu (Google Trends, analýza kľúčových slov a pod.). Dáta viete získať aj o konkurencii: na čo inzeruje, aké reklamy má spustené a čo jej funguje v komunikácii na sociálnych sieťach. A robte to lepšie.

Zlepšujte svoj web a eshop na základe reálneho správania používateľov a zlepšujte ich používateľský zážitok (tepelné mapy). Zvýšite tak konverzný pomer a výkon vášho e-shopu alebo zvýšite počet dopytov z webu. Testujte rozloženia a prvky, aby ste vedeli, čo najlepšie funguje.

Všade tam, kde váš potencionálny zákazník trávi na internete čas a je ochotný konzumovať vašu komunikáciu,  musíte zákazníkovi ponúkať v atraktívnej podobe svoju značku a smerovať svoju komunikáciu. Dosiahnete to precíznym cielením vašej reklamy na relevantné publikum.

3. Buďte jedineční

V záplave veľkej konkurencie musíte zaujať. Máte na to len sekundy, aby váš banner, vaša reklama, vaše video zaujali a podnietili potencionálneho zákazníka kliknúť. Majte svoju tému, svoj claim, svoju víziu a dostaňte ju do vašej komunikácie. Držte sa jej, aby ste boli konzistentní.  

Majte jedinečný, nezameniteľný, autentický a atraktívny vizuálny štýl. To nie je len o logu, ale aj o farbách, používaných fontoch, ikonách a aj fotkách. Majte svoj rukopis aj v textoch, držte si konzistentnú tonalitu a majte ju na všetkých kanáloch: v banneroch, v článkoch, v online chate a aj v systémových emailoch, ktoré chodia zákazníkom. Buďte zapamätateľní a vytrvalo budujte značku.

4. Prinášajte hodnotu

Komunikácia nesmie byť len o slogane alebo o zľavách. Vašu značku vybudujete tak, že pre zákazníka prinesiete hodnotu. Tá môže spočívať v odbornosti danej problematiky, spoločenskej zodpovednosti, podpore lokálnych výrobcov alebo aj v ekologickom prístupe. Hodnota musí vychádzať z vášho zamerania.

Tvorte obsah, ktorý vašim zákazníkom pomáha. Návody, rady, recenzie môžu byť nie len v textovej forme, ale aj ako infografiky alebo videá. Hodnota zotrvá a pomôže nadviazať vzťah a dôveru potencionálnym zákazníkom už v prvotných fázach nákupného procesu (See a Think), ako aj vo fázy starostlivosti o zákazníka (Care).

5. Využívajte technológie

Digitálny marketing je dnes veľmi komplexná disciplína. Je tu veľké množstvo komunikačných kanálov a platforiem (Google, YouTube, sociálne siete, porovnávače tovarov, RTB platformy, emailing a ďalšie...) a veľa možností komunikácie (platená reklama, organické zobrazovanie, influenceri, content marketing, podcasty, skupiny a pod.).

Základom sú správne nastavené a prepojené analytické nástroje, vytvorenie vhodných cieľov a ich vyhodnocovanie.

Automatizujte, personalizujte a vyhodnocujte. Čo funguje podporte, čo nefunguje, upravte. Pomáhajte si aplikáciami na inteligentné vyhľadávanie, automatickými krokmi (emailing, online chat, ), riešte upsales (rozšírená objednávka, naposledy nakúpili, opustený košík) úpravou ponuky na základe správania zákazníkov (najpredávanejšie, ostatní nakúpili), vernostnými programami, darčekmi. Získavajte lead modulmi na sledovania ceny a dostupnosti, registráciou či odberom noviniek.

Marketing musí vždy reflektovať ponuku (produkt a službu) a rešpektovať potreby zákazníka. V digitále sa dá skoro všetko zmerať a tým pádom zlepšovať. Tak smelo do toho, nech sú vaši zákazníci spokojní, potom budete aj vy.

www.effectix.com/sk/

Autor: Milan Markovič / COO Effectix  / Google Certified Trainer