Súťaž je koncipovaná ako medzinárodná, preto sú kritériá, podľa ktorých sa posudzujú jednotliví účastníci, v každej krajine porovnateľné. V súčasnosti sa ako jediná svetovo uznávaná súťaž svojho druhu pravidelne vyhlasuje v 60 krajinách na šiestich kontinentoch.

Desať rokov aj u nás

Na Slovensku sa koná od roku 2006, pričom uzávierka je vždy v polovici roka.  Prihlásených a nominovaných podnikateľov kontaktujú zástupcovia EY, aby s nimi uskutočnili rozsiahly osobný rozhovor na základe štandardizovaného dotazníka. Porota zložená predovšetkým z víťazov predchádzajúcich ročníkov vyberie podľa medzinárodných kritérií finalistov, EY Začínajúceho podnikateľa roka, EY Technologického podnikateľa roka a absolútneho víťaza – držiteľa titulu EY Podnikateľ roka Slovenskej republiky. Národný víťaz automaticky získava právo reprezentovať SR na svetovom finále súťaže v Monte Carle.

Motivácia do budúcnosti

Vlani získal ocenenie absolútneho víťaza a titul Podnikateľ roka SR 2015 Patrick Hessel, zakladateľ, majiteľ a šéf spoločnosti c2i, ktorý bude tento rok predsedať hodnotiacej porote: „Je pre mňa veľkou cťou získať ocenenie EY Podnikateľ roka 2015 a zaradiť sa medzi elitu slovenských podnikateľov, ktorí toto ocenenie získali predo mnou. Je to ohodnotenie našej tvrdej práce a veľká motivácia a záväzok pracovať ďalej, rozvíjať slovenskú firmu c2i na svetovú, rešpektovanú technologickú značku.“

Príbeh menom c2i

Ak má niekorá naša firma dobrý vlastný vývoj, na slovenskom trhu prakticky nepôsobí. Všetka produkcia smeruje na vývoz, aj preto o týchto zaujímavých firmách vedia viac v zahraničí ako doma. Pritom práve tieto inovatívne, zväčša nie veľké firmy sú „rodinným striebrom“ slovenskej ekonomiky.

Cena za odvahu

V starom priemyselnom areáli na okraji Dunajskej Stredy sme našli jeden z takýchto podnikov, spoločnosť c2i (Composites Innovations International). V roku 2006 ju založil a dodnes jej šéfuje mladý Nemec Patrick Hessel. Bol to jeho prvý podnikateľský pokus v čase, keď končil štúdium na vysokej škole. Štúdiom technológie uhlíkových kompozitov sa tento cieľavedomý, húževnatý a nadaný mladík priblížil k väčšinovému chlapčenskému snu – rýchlym autám a motoristickému športu.

Odkiaľ prichádzame…

Plynulou čistou slovenčinou vysvetľuje, prečo prišiel podnikať práve do Dunajskej Stredy: „Areál je vlastníctvo mojich rodičov, som u nich v prenájme.  Dá sa povedať, že tento druh výroby je pomerne náročný na ručnú prácu, komponenty sa nevyrábajú vo veľkých sériách, ale na druhej strane sa kladú vysoké nároky na kvalitu a presnosť. Mzdové náklady sú preto veľmi dôležitý faktor. Takže v tomto zmysle je to určite výhoda. Reakcie firiem boli rôzne, čudovali sa, že nemáme sídlo niekde v západnej Európe, ale tento faktor už je stále menej dôležitý, ak dokážete klienta presvedčiť, čo všetko dokážete.“

Príprava na jednotku

Už počas štúdia sa Patrick Hessel zameral na vývojovú časť uhlíkových materiálov, na technológiu, ako komponenty vyrábať, ale aj na manažment priemyselných firiem. Praxoval v rôznych firmách v Anglicku, ktoré tieto technológie vyvíjali pre formulu 1, napríklad v McLarene. Počas štúdia sa zúčastnil finále súťaže podnikateľského plánu na Cambridgeskej univerzite, kde si osvojil teoretické znalosti a vízie, kam by sa mala táto technológia uberať v budúcich rokoch. „A to som sa rozhodol aj zrealizovať,“ dodáva.

Začínal prakticky od nuly

Postupne si budoval vlastné know-how. Najväčší problém spočíval v tom, že v tejto komplexnej technológii je všetko relatívne nové a je ťažké získať už hotových odborníkov. „Takže som ich musel zaúčať a súčasne sme si skúšali nové postupy, ktoré sa v praxi ešte nikdy nerobili a budovali si vlastné know-how,“ hovorí P. Hessel. „Možno to bola aj výhoda, že sme začínali úplne z ničoho, pretože sme boli viac inovatívni a skúšali sme veci, ktoré boli na trhu neštandardné. Získali sme skúsenosti aj s technológiami, ktoré boli v tomto odbore dovtedy neznáme, neodskúšané.“

Materiál budúcnosti

Jedna vec je zvládnuť technológiu a mať čo ponúknuť, druhá zasa nájsť zákazníkov. Uhlíkové kompozity síce predstavujú zaujímavý, ale aj dosť obsadený trh. Tieto materiály získavajú na význame všade tam, kde treba výrazne šetriť na váhe, v oblastiach, kde sa pohybuje masa, t. j. automobily, motocykle, vlaky, lietadlá. Uhlíkový kompozit je ľahší a pevnejší ako kovové materiály, takže napríklad čím viac je ho v aute, tým je ľahšie a má nižšiu spotrebu, resp. vyššie výkony pri rovnakej spotrebe. Trh neustále, aj v čase krízy, stúpa, a to napriek nevýhode v podobe vyššej ceny.

Šance na trhu

Konkurencia v tejto oblasti je silná, najmä v západnej Európe. V strednej a východnej Európe je takýchto výrobcov, ktorí dokážu vyrobiť komplexné komponenty z uhlíka, pomerne málo. Na západe sú to zväčša firmy zamerané na motoršport, zamestnávajúce od 20 do 50 ľudí,  veľké firmy pre letecký priemysel, kde už ide o veľký biznis, veľké série. A potom sú firmy, ktoré robia všeobecne, pre akúkoľvek oblasť a sú schopné zákazníkom požadovanú súčiastku vyvinúť aj vyrobiť. Takýchto firiem je už menej – a práve v tejto univerzálnosti vidí c2i svoju šancu.

Komplexný servis

„Zákazník často nemá presnú predstavu, ako má jeho komponent vyzerať, nemá skúsenosti. Doteraz ich vyvíjal len z plastu alebo kovov, ale potrebuje ušetriť na hmotnosti. My mu poradíme a vymyslíme často ešte lepšie a úspornejšie riešenia, ako on sám navrhuje. To je dôležitý parameter, ako sa firma postaví voči požiadavkám zákazníka, či napríklad vie efektívne upraviť konštrukciu kovového dielca a či vie navrhnúť nejaké riešenia aj s argumentáciou pre rôzne výrobné technológie. Dôležitý aspekt u nás je, že používame takmer všetky výrobné technológie, ktoré sú dnes pre výrobu uhlíkového kompozitu dostupné, a tým sa odlišujeme od ostatných firiem,“ vysvetľuje Patrick Hessel. 

Dobré meno

Ďalšia dôležitá vec je, že firma dnes už má mnohé referencie a vie zákazníkovi ukázať, čo všetko dokáže v každej z týchto technológií. V c2i vyvíjajú a vyrábajú aj štrukturálne dielce pre automobilový priemysel a motoršport. Ďalší významný klient pochádza zo zbrojárskeho priemyslu – v Dunajskej Strede preňho vyrábali kompozitové kryty radarov. V portfóliu nechýbajú známe firmy z oblasti telekomunikácií, veterných elektrární, výrobcovia pretekárskych lodí či dokonca výrobca hudobných nástrojov, pre ktorého zhotovili úžasný rám gitary.

Kompozit je v kurze

Budúcnosť vidí Patrick Hessel najmä v automobilovom priemysle, a to nielen vo výrobe luxusných či športových automobilov, kde je uhlíkový kompozit už dnes veľmi rozšírený, ale aj vo veľkosériovej výrobe bežných automobilov. Veľké koncerny ako BMW či skupina VW sa snažia znižovať hmotnosť svojich modelov, a preto stále viac siahajú po ľahkom a veľmi pevnom uhlíkovom kompozite aj v oblasti štrukturálnych dielcov. A z hľadiska automobilového priemyslu považuje Patrick Hessel náš región za veľmi perspektívny.