Máme nádhernú prírodu s unikátmi, ktoré nenájdeme nikde na svete, len u nás. Bohatú históriu, o čom svedčí, že na našom území sa odohrávali veľmi dôležité historické udalosti a míľniky v dejinách ľudstva. Po našich predkoch tu zostalo obrovské bohatstvo v podobe majestátnych hradov a zámkov v počte okolo 300, cez kaštiele, kúrie až po jednoduché drevenice. K tomu sa viaže náš bohatý folklór v podobe tanca, piesní, tradícii a zvyklostí. Malo by byť cieľom veľkých i malých cestovateľov spoznávať svoju rodnú zem a byť patrične na ňu hrdí.
Pandémia v podobe COVID-19 nás mnohých k tomu núti a aj masívne odporúčania našich najvyšších predstaviteľov moci s krédom – necestujte nikam, ostaňte dovolenkovať doma. Myšlienka je to vznešená, ale stačí to na záchranu podnikateľov v cestovnom ruchu na Slovensku, ktorí sa zmietajú vo vážnych finančných problémoch? Nie je to zavádzajúce? A čo slobodná vôľa a rozhodnutie, kde a kedy cestovať?
-----
Čiastočné odpovede sme dostali od odborníčky v oblasti cestovného ruchu, hlavne v oblasti ubytovania, hotelierstva – Ivety Pupišovej, ktorá vzdeláva majiteľov, manažérov hotelov vo svojej Akadémii hoteliera, s cieľom poskytnúť klientom kvalitné služby a vytvárať si úspešné podnikanie a obraz ubytovacieho zariadenia:
Ako ovplyvnila kríza činnosť a chod Vášho hotelového odvetvia (ako odhadujete výpadok príjmu v dôsledku krízy) ?
Venujem sa tréningom hotelového personálu, poradenstvu a vediem vzdelávaciu inštitúciu pre hotelierov Akadémia hoteliera. Moja činnosť tak úzko súvisí s hotelovým odvetvím a je vykonávaná priamo v hoteloch. Kríza mne osobne spôsobila výpadok 50 % ročných tržieb, pretože moja „jarná sezóna“ začína v marci a končí v júni.. Následne pokračuje jesenná -september – november. Tak ako škola. Kríza a následné opatrenia znamenajú v prvom rade krátenie rozpočtov a tak vzdelávanie pre personál je na úplnom konci. Ale nemusí to tak byť.
Aké opatrenia boli prijaté v hoteloch, v akom režime budú hotely fungovať nastávajúcu sezónu? Aké reštrikcie budú musieť urobiť?
To je individuálne. Od začiatku koronakrízy komunikujeme s klientmi len prostredníctvom webinárov,, kde zdieľajú svoje skúsenosti. U niektorých došlo k zredukovania počtu zamestnancov, kumulovania funkcii, zmene účelu podnikania. Hotely pomaly štartujú a pri poslednom uvoľnovaní opatrení začínajú fungovať so všetkými službami. Veria, že sa im podarí opäť prilákať hostí a dostať sa v rámci možnosti do „normálu“. Hotely prevádzkujú podľa prísnych hygienických pravidiel a inštrukcii UVZSR, aby zabezpečili bezpečnosť pre klientov, ale aj personál.
Koľko percent z Vašej klientely sú zahraniční hostia?
Mojimi klientami okrem Slovenska, sú aj klienti z Českej republiky.
Aký je Váš názor na kampaň Zostaňte dovolenkovať doma? Môže domáca klientela skutočne nahradiť zahraničnú? Podporujete takúto kampaň?
Väčšina slovenských hotelierov dúfa, že priláka domácu klientelu a tá ostane dovolenkovať doma. Máme demokraciu a tak to ostáva na ľuďoch ako sa rozhodnú či pôjdu k moru, na poznávací zájazd alebo ho oželejú a podporia tak domáci cestovný ruch. No okrem domácej klientely medzi návštevníkmi hotelov na Slovensku rozhodne absentuje aj zahraničná klientela. Z celkového počtu návštevníkov hotelov za rok 2019 – až 61,5 % tvorila domáca klientela a 38,5 % zahraničná. Čo sa týka prenocovaní tak, 64,7 % domáci a 35,5 %.
------
Myslím si, že tieto štatistiky sú dôkazom, že nielen hlavné mesto je vždy v lete plné cudzincov, ale aj celé Slovensko potrebuje zahraničnú klientelu. Či už hostí cestujúcich za poznávaním krás Slovenska alebo cestujúcich za biznisom.
Podľa slov pani Pupišovej, stav a situácia v cestovnom ruchu je veľmi alarmujúca a slovenská klientela nezachráni finančné straty pre podnikateľov v cestovnom ruchu na Slovensku, ale postupné uvoľňovanie opatrení ruka v ruke s hygienickými a bezpečnostnými nariadeniami a s možnosťou otvoriť sa opäť okolitým krajinám, Európe a celému svetu.
Krok za krokom prilákať zahraničnú klientelu k nám, ale nevyvolávať v ľuďoch strach, že nemôžu cestovať pri dodržaní všetkých potrebných opatrení a zodpovednom prístupe k sebe a ostatným.