Nová éra výberu zamestnancov na Slovensku – videovizitky a videopohovory

Personalista pri čítaní životopisu nemá šancu prísť na „prešľapy“ uchádzačov, ako je nevhodné vyjadrovanie, nedostatočné komunikačné schopnosti či dialekt, ktorý nie je možné na danú pozíciu akceptovať. Zaujímavým riešením tohto problému môže byť pracovný videoportál. Takýto portál existuje už aj na Slovensku – Videojob.eu. Jeho zakladateľkou a riaditeľkou je Ing. Lucia Mihalovičová.

Čo vás viedlo k založeniu portálu Videojob.eu?

Chceli sme na Slovensku založiť portál iný, ako sú všetky ostatné, ktoré uchádzačom nedávajú veľa možností prezentovať sa, vynikať z davu. Ponúkajú zamestnávateľom životopisy uchádzačov, z ktorých je tak veľa rovnakých, že je zdĺhavé pre zamestnávateľa vybrať si. Na portáli má uchádzač možnosť vyniknúť pomocou videovizitky, ktorá nemusí obsahovať iba jeho monológ.

Môže v nej byť napr. videonávod špeciálneho jedla od uchádzača na pozíciu kuchára, alebo grafické dielo od uchádzača na pozíciu grafika. Je veľa možností, ako sa prezentovať.

Aké výhody poskytuje portál uchádzačom?

Pre uchádzačov je to najmä možnosť zviditeľniť sa pomocou videovizitky. Dáva im väčšiu šancu, že práve ich pozve zamestnávateľ na videopohovor alebo realpohovor. Ak ich pozve zamestnávateľ na videopohovor, ušetrí im to veľa času a peňazí na cestovanie, hlavne ak sú zo vzdialenejších miest. Uchádzač má možnosť reagovať na konkrétnu pracovnú ponuku jedným klikom, ktorým odošle svoj profil danému zamestnávateľovi. Po odoslaní profilu vidí v sekcii „Odoslaný profil“, či jeho žiadosť o zamestnanie bola prijatá, alebo zamietnutá. Takže už žiadne odoslané životopisy bez odpovede a odozvy. Neprehliadnuteľnou výhodou pre uchádzačov je sekcia „Zaujal som“, v ktorej vidia, ktorá firma si pozrela ich profil, čiže ktorého zamestnávateľa zaujali. Tí, ktorí by chceli zmeniť prácu a majú obavy, že sa to dozvie ich terajší zamestnávateľ, majú možnosť skryť si svoj profil pred vybranou firmou. Ďalšími výhodami sú napríklad dva nastaviteľné filtre hľadania pracovných ponúk, jednoduché vyplnenie profilu, ktorý nahrádza životopis, možnosť pridať si zamestnávateľov do „Top Job“, možnosť pridať pracovné ponuky do obľúbených, SMS a email notifikácia pri pozvaní na pohovor. Samozrejme, všetky služby pre uchádzačov sú zdarma.

A aké výhody predstavuje pre zamestnávateľov?

Zamestnávatelia ušetria čas nielen vďaka videovizitkám, ale aj pozvaním vybraných uchádzačov na videopohovor jednoduchým naplánovaním cez kalendárik. Na videopohovore hneď zistia, či pozvú daného uchádzača aj na realpohovor. Uvidia, ako daný uchádzač vie komunikovať a reagovať na otázky. Medzi ďalšie výhody patrí jednoduchý spôsob vkladania pracovných ponúk, ich neobmedzený počet, databáza uchádzačov s profilmi, SMS notifikácie (pri naplánovanom pohovore), prezentácia firmy (logo, fotografie, video, popis, kľúčové slová), zdieľanie pracovných ponúk na sociálnych sieťach, dva nezávislé filtre selekcie uchádzačov, pridanie si uchádzačov do výberu, odoslanie pracovnej ponuky vybranému uchádzačovi, archív pracovných ponúk, možná obnova ponuky, hodnotenia uchádzačov, jednoduché intuitívne ovládanie (vkladanie pracovných ponúk, pozvanie na pohovor, objednávanie reklamných služieb), prijímanie žiadostí od uchádzačov či odmietnutie jedným klikom. Pri realpohovore si priamo môžu písať poznámky k danému uchádzačovi a nakoniec si ho ohodnotiť jednoduchým zakliknutím hviezdičiek, čím nestratia prehľad, ktorý uchádzač ako vyhovoval. Väčšina služieb pre firmy je zdarma.

Máte pre používateľov portálu nejaké zaujímavé tipy alebo triky?

Uchádzači by si mali hlavne dôsledne vypĺňať profil, lebo ten ich prezentuje. Pozor na „čierne diery“ v pracovných skúsenostiach.

Uchádzači by sa nemali báť pridať si videovizitku,
lebo s ňou majú pozvánku na pohovor na 90 % zaručenú.

Firmám odporúčam najmä, aby sa nebáli skúsiť niečo nové, neuspokojili sa iba s tým, na čo sú zvyknuté. Keďže firmy sa tiež svojím profilom prezentujú, mali by byť rovnako dôsledné, lebo ich profil nevidia iba uchádzači, ale aj iné firmy. Dáva im to teda možnosť nájsť si nových obchodných partnerov.


foto: archív L. M.