Ako sa menia zákaznícke nákupné zvyklosti v našich obchodoch?
V stredoeurópskom priestore je pre väčšinu zákazníkov stále najdôležitejší aspekt nákupu cena produktu, napriek tomu sú registrované prvé známky rozhodovania podmienené udržateľným obalom. Podľa prieskumu je tento trend viac viditeľný práve medzi zákazníkmi na Slovensku oproti českým zákazníkom. Zmene nákupných zvyklostí smerom k udržateľným obalom je podmienená aj legislatíva požiadavkami štátu, tieto v stredoeurópskom priestore ešte zďaleka nie sú nastavené tak prísne ako v západnom svete. Veľkú časť finančnej podpory pandemickej pomoci Európska Únia naviazala práve na dosiahnutie environmentálnych cieľov, ktoré tiež podporia zmenu správania zákazníkov v tomto ohľade.

Kto chce zmeniť aktuálnu situáciu?
Výrobcovia, obchodné reťazce, ale aj zákazníci si uvedomujú nutnosť zmeny prístupu k udržateľným obalom. Podľa prieskumu Eurostat, viac ako 50 % zákazníkov očakáva, že práve výrobcovia potravín prevezmú zodpovednosť a iniciatívu za udržateľný prístup pri výbere obalových materiálov. V zmysle očakávania zákazníkov výrobcovia nadnárodných značiek majú vypracovanú a schválenú stratégiu na radikálne zníženie podielu plastov vo svojej obalovej stratégii. Patria medzi nich známe firmy ako Coca-Cola, Pepsi co., Nestlé, Procter & Gamble, Unilever či Mondelez. Taktiež svetové obchodné reťazce si stanovujú ambiciózne ciele na zníženie platových obalov; napr. Tesco si dalo za cieľ znížiť podiel plastových obalov o miliardu kusov, Mercadona (španielsky reťazec) chce znížiť použitie plastov o 25 %. Od 1. januára 2022 vstúpi vo Francúzsku do platnosti zákon o všeobecnom zákaze používania plastových obalov pre priame balenie čerstvých potravín (zelenina a ovocie).


Prečo je dôležité používať a vnímať udržateľné obaly?
Od 50-tich rokov 20. storočia, keď sa začal boom výroby a používania plastov, sa reálne recyklovalo alebo znehodnotilo len menej ako 9 % z doteraz vyrobených plastov. Viete si predstaviť, že za 70 rokov je viac ako 90 % doteraz vyrobených plastov stále medzi nami? V lepšom prípade sú na registrovaných skládkach, ale až 1/3 z nich sú voľne pohodené v prírode a oceánoch. Odstrašujúca predstava. Hlavne keď vieme, že až polovica z týchto plastových odpadov vznikla v posledných 10 rokoch, keďže trend používania plastov z roka na rok rýchlo rastie. Celosvetoví podiel používania plastov tvorí až 40 % v obalovom segmente, to je najvplyvnejšia časť rýchloobrátkového segmentu našich nákupov. V tomto segmente sú plasty, ktoré využívame, relatívne krátku dobu vzhľadom na dobu ich rozkladu v prírode, čo je v priamom rozpore s väčšinou potravín, ktoré sa rozložia väčšinou do niekoľkých dní. Biorozložiteľná rovnováha medzi potravinou a obalom je diametrálne vysoká. Funkcia plastových obalov z pohľadu bariérnych vlastností je neodškriepiteľná, avšak existujú potraviny, ktoré si túto vlastnosť nevyžadujú, respektíve sú menej náchylné na stratu kvality. 

Produkuje papierový obal vyššie CO2 emisie ako plastový obal? 
Nie. Toto je otázka, s ktorou sa často stretávame. Dokonca veľa zástancov plastov s obľubou prezentuje porovnanie, podľa ktorého plasty generujú menej CO2 počas svojho výrobného procesu. Tieto údaje však zachytávajú len periódu výroby obalu, nie celého cyklu používania obalu. Je nutné poznamenať, že strom počas svojho rastu absorbuje obrovské množstvo CO2, časť z tohto objemu sa vracia späť do ovzdušia počas procesu spracovania na papier a obal z papiera. Bilancia generovania CO2 je z pohľadu LCA analýzy (Life Cyrcle Analysis - Analýza životného cyklu) vyváženejšia oproti iným typom obalov. Dôležitý aspekt je, že papierový obal nakoniec po 8-10 cykle opätovného použitia po odhodení do prírody sa samovoľne rozloží, bez nepriaznivých vplyvov na prírodu. Toto je možné nazvať cirkulárnym použitím produktu, o tom hovorí aj cirkulárna ekonomika.

Znižuje sa vďaka papierovým obalom podiel lesov v Európe? 
Mechanizmus dopytu a spotreby dreva ako základnej suroviny pre výrobu papierových obalov je regulovaný renovovanými celosvetovými organizáciami, napr. FSC - Forest Stewardship Council (Rada pre lesné hospodárstvo). Papierové obaly označené certifikátom FSC označujú produkty, ktoré pochádzajú zo zodpovedne obhospodarovaných lesov. Zaručuje, že drevo bolo vyťažené a spracované environmentálne, sociálne a ekonomicky zodpovedne. Dnes je vo svete certifikovaných približne 200 miliónov hektárov lesa v 85 krajinách sveta. Takmer polovica všetkých lesov s certifikáciou FSC sa nachádza v Európe.

Ako definovať papierové ekologické obalyna priamy styk s potravinou?
Na trhu je dostupných niekoľko ponúk na papierové obaly vhodné, alebo len čiastočne vhodné na priamy styk s potravinami. Väčšina z ponúk pochádzajú zo zahraničia a sú štandardizované podľa požiadaviek iných výrobcov potravín.
Lokálny výrobcovia potravín takto majú obmedzené možnosti meniť na takýchto spoobaloch čokoľvek. Dôležitým parametrov takéhoto obalu je skladba papiera, ktorá musí v zmysle BRC hygienických certifikácií spĺňať najprísnejšie kritériá hygienických štandardov. Tento parameter je nutné kontrolovať nezávislými certifikačnými organizáciami. Takéto máme aj na Slovensku. Keďže každá potravina má špecifické zloženie, pre ochranu zdravia je nutné pri návrhu papierového obalu prihliadať na zloženie potravín a očakávanú dĺžku jej skladovania – doba trvanlivosti. Rozmer a tvar obalu sa odvíja od objemu, typu a senzitivity potraviny a taktiež procesu balenia a skladovania u výrobcu. Správne definovanie papierového typu obalu vhodného na priamy styk s potravinami dokáže zhodnotiť náš expertný tím spoločnosti Smurfit Kappa Obaly Štúrovo.


Môžem si vybrať zo štandardnej ponuky obalov, alebo prispôsobený obal podľa typu potravín?
Na stredoeurópskom trhu je limitovaná ponuka variability papierových obalov vhodných na priamy styk s potravinami. Naša legislatíva veľmi jednoznačne určuje podmienky používania obalov pre priamy styk s potravinami a je riskantné
tieto pravidlá podceňovať. V tomto prípade to môže znamenať riskovanie so životmi spotrebiteľov. Smurfit Kappa Obaly Štúrovo je zodpovedný výrobca, veľmi dôsledne pristupuje k návrhu a ponuke vhodného obalu pre konkrétnu potravinu. Naša spoločnosť vyrába základnú surovinu – papier, z toho základný obalový materiál – vlnitú lepenku a nakoniec finálny papierový obal. Vďaka komplexne vybaveným najmodernejším výrobným kapacitám je spoločnosť Smurfit Kappa v Štúrove veľmi flexibilná, a dokáže ponúknuť riešenia upravené na konkrétnu potrebu potraviny, v zmysle limitov a požiadaviek na migráciu nebezpečných látok a zabezpečenia ochrany kvality potraviny, ktoré vedú k ochrane zdravia spotrebiteľov.

Je možné baliť papierové obaly aj s automatickými baliacimi linkami?
Primárne balenie potravín z papierového materiálu je možné baliť ručne ale aj baliacou linkou. Náš tím má skúsenosti s oboma procesnými riešeniami a dokáže poradiť výrobcom potravín vhodnú metódu balenia. Okrem ponuky obalov spoločnosť Smurfit Kappa ponúka a vyrába aj baliace linky pre rôzne typy potravín. 400 baliacich liniek s niekoľkoročnou skúsenosťou pre rôzne komplexné obalové riešenia, od najjednoduchších až po plne automatické sofistikované riešenia. 

Čo zmenami prístupu dokážeme zmeniť?
Asi každý z nás má reálnu ambíciu alebo firemné ciele zmeniť environmentálnu záťaž našej zeme. Koľkým z nás sa vytratí táto ambícia pri vstupe do potravín, keď opäť raz siahneme po plastovom vrecku? Je teraz správny čas urobiť reálne rozhodnutia, aby sa naplnili naše ambície? Určite áno. Tím Smurfit Kappa Obaly Štúrovo je pripravený vám poradiť a ponúknuť svoje skúsenosti a naplniť tým všetky ambície a korporátne ciele. Vaše otázky a požiadavky očakávame prostredníctvom www.smurfitkappa.sk, alebo cez Facebook profil: @smurfitkappaslovenskarepublika. Všetkým záujemcom, ktorý nás budú kontaktovať do konca júna, darujeme ochranný separátor do kancelárie na ochranu zdravia v súvislosti s pandemickou situáciou Covid-19.