Online nakupuje stále menej ako desatina obyvateľov.

Veľká časť slovenských podnikateľov si ako prvú krajinu na expanziu ich podnikania do zahraničia vyberá práve český trh. Okrem dobre známej geografickej, kultúrnej či jazykovej blízkosti však netreba zabúdať na špecifiká krajiny a odlišného zákazníckeho správania, ktoré rozhodujú o úspešnom etablovaní a lokalizácii značky u našich západných susedov. 

Nákupné správanie Čechov

Na základe čoho si Česi volia obchod, z ktorého si tovar reálne objednajú? Na prvom mieste sú dobré referencie, nasleduje prehľadnosť stránky, termíny dodania produktu a až následne berú do úvahy aj grafickú úroveň webu. Česi si predtým, ako minú svoje peniaze, dôkladne prejdú recenzie na konkrétne e-shopy. Čas je pre nich veľmi dôležitý a na naskladnenie a zaslanie produktov čakať nechcú.


Menej ako 1 200 eur ročne minie pri internetových nákupoch približne 92,6% zákazníkov. Pozitívne aj negatívne recenzie na internete zavážia aj pri výbere konkrétneho produktu. Pre 87,2% zákazníkov je cena produktu jedným z hlavných kritérií, podľa ktorého sa k nákupu produktu odhodlajú. Pre viac ako 50% je podstatná aj dostupnosť tovaru. 

Zľava a akciová cena zaujme 42,2% nakupujúcich. Pravidelne aj nepravidelne nakupujúcich spája obava o kvalitu a následného vrátenia tovaru. Problémy očakáva 61%. Iba 44% sa obáva o svoje osobné údaje, ktoré sa k predávajúcim dostávajú. Česi navyše mimoriadne radi nakupujú aj prostredníctvom mobilu. V tomto ukazovateli im dokonca patrí popredné miesto v Európe.

Aj keď všade v Európe patrí platba platobnou kartou medzi najobľúbenejšie metódy, v Česku to tak nie. Až 45% všetkých transakcií je zúčtovaných ako platba na dobierku na mieste a patrí tak stále medzi najpoužívanejšiu metódu. 

Platby kartou sa v súčasnosti používajú v 13%, no ich nárast sa v tomto roku očakáva na úroveň 17%. Digitálne peňaženky tvoria iba 7% všetkých platieb. V budúcnosti sa však ešte s väčším rozšírením smartfónov predpokladá ich navýšenie na úroveň 11% už v priebehu roka 2021.

Logistika

Česko má vďaka svojej polohe vybudovanú bohatú logistickú sieť. Medzi obľúbených lokálnych poskytovateľov doručovateľských služieb patrí napríklad DPD, Česká pošta, Zásilkovna, Geis či GLS.

TIP: Pri expanzii na český trh sa oplatí zriadiť aj lokálne zberné miesto pre vratky. Okrem toho, že váš e-shop tak bude pôsobiť dôveryhodnejšie, dokážete si optimalizovať náklady za vrátený tovar a vybaviť zákaznícke požiadavky už v deň prijatia zásielky. 

Jednoduché a čo možno najlacnejšie a najrýchlejšie vrátenia tovaru totiž českí zákazníci považujú za jeden z najdôležitejších faktorov, ktoré zohľadňujú pri online nákupoch. Zberné miesto dokáže zrýchliť celý proces vratiek a výrazne odbremeniť aj zákaznícku podporu.

Sumár

Saturácia českej e-commerce tak kladie silný dôraz na vypracovanie špecializovaného plánu lokalizácie e-shopu ale aj vhodne zvolenej marketingovej komunikácie, čo podporí rýchle etablovanie nového e-shopu na trhu.

Česi si radi ešte pred samotným nákupom overujú kvalitu zákazníckych služieb. Znižujte tak pomerne veľkú obavu českých zákazníkov z komplikovaného či zdĺhavého procesu vrátenia tovaru, majte prehľadný web a buďte zákazníkom bližšie napríklad aj cez lokálnu zákaznícku podporu

Autor článku: Expandeco

www.expandeco.com