Audit v súčasnosti prechádza výraznými zmenami. Na jednej strane stojí digitalizácia a automatizácia podnikových procesov, ich centralizácia a premiestňovanie do centier zdieľaných služieb. Na druhej strane je zvýšená regulácia a prísna legislatíva. Čo to reálne znamená pre manažérov firiem a v čom môže posunúť ich podnikanie dopredu?

Firmy dnes očakávajú od interného auditu oveľa viac než len účinnú kontrolu. Môže zohrať dôležitú úlohu napríklad pri riadení rizík, fúziách a akvizíciách, vývoji nových výrobkov, technologických inováciách i pri zlepšení procesov.

Podľa Patrika Ferka, riaditeľa na oddelení auditu spoločnosti Deloitte, požadujú rýchle a spoľahlivé informácie, proaktívny prístup k odhaľovaniu možných rizík a komunikáciu v priebehu celého roka, nie iba pred dátumom na podanie daňového priznania alebo zostavenia účtovnej závierky. „Zároveň sledujeme jasný trend na poskytnutie uistenia nad rámec obvyklých finančných údajov, napríklad audit správy o udržateľnosti.“

Potrebujete auditovať firmu? Urobte to takto

V ideálnom prípade sa audit začína dlho pred koncom finančného roka. Jeho základom je podľa Patrika Ferka plánovanie, identifikácia rizík a nastavenie audítorských postupov. „Pri finančnom audite sú predmetom záujmu kontrola finančných informácií v účtovných závierkach a procesy spojené s účtovaním a zostavením účtovnej závierky. Okrem toho však audítor často zmapuje a posudzuje kvalitu vnútorných kontrol hlavných podnikových procesov, napríklad v oblasti výnosov, nákupu alebo správy majetku.“

Procesy musia byť správne nastavené

Najviac žiadané sú, vzhľadom na legislatívne požiadavky, audity finančných výkazov, kde firmy určené zákonom majú povinnosť mať ich finančnú závierku overenú audítorom na konci finančného roka. „Súčasný audit však presahuje overenie účtovnej závierky a zameriava sa na poskytnutie pridanej hodnoty a využitie pokročilej dátovej analýzy. Napríklad pomocou auditu interných procesov pri nákupe vieme zmapovať na súbore úplných údajov za dané obdobie, ako v skutočnosti prebieha nákup, ako aj schvaľovanie objednávok, faktúr a platieb,“ spresňuje Patrik Ferko.

Na základe toho možno vizualizovať a navrhnúť zefektívnenie alebo zjednodušenie skúmaného procesu a identifikovať vnútorné úspory. „Na druhej strane pomocou auditu alebo inšpekcie zmluvných partnerov alebo dodávateľov vieme identifikovať neoprávnenú fakturáciu a porušenie zmluvných podmienok zo strany dodávateľa. Naši klienti môžu tieto náklady vymáhať a výťažok obvykle presahuje náklady na samotný audit alebo inšpekciu,“ konštatuje riaditeľ oddelenia auditu.

Interný verzus externý audítor. Vyberte si

Rozhodli ste vo firme pre externý alebo interný audit? Externý audit sa väčšinou týka iba účtovnej závierky, interný je obsiahlejší a pomáha posúdiť smerovanie firmy a jej rozvoj. Cieľom štatutárneho auditu je podľa Ferka poskytnúť uistenie pre tretiu stranu, napríklad akcionárov alebo financujúce inštitúcie. „Interný audítor pracuje predovšetkým pre orgány poverené riedením a správou organizácie, ako napríklad dozornú radu alebo pre predstavenstvo. Jeho rámec a zameranie je určované vnútornými potrebami organizácie.

Moderný interný audítor sa však nezameriava len na kontrolu prevádzkových postupov, ale vystupuje aj v úlohe poradcu, napríklad pri implementácii požiadaviek GDPR v podmienkach danej firmy. Aj interný audítor však môže byť outsourcovaný a môže ho vykonávať iná audítorská spoločnosť, nie však štatutárny audítor firmy.

Zmeny v legislatíve ovplyvňujú trh

Tento rok je na Slovensku bohatý na rôzne legislatívne zmeny pre firmy, či už išlo o novinky v Obchodnom zákonníku, alebo podľa zákona o ochrane osobných údajov (GDPR). Aký to má vplyv na procesy auditu? „Štatutárny audit je zameraný na overenie účtovnej závierky. Rozsiahle zmeny v legislatíve, ako napríklad GDPR, však vytvárajú potrebu pre osobitné audity alebo preverenia, ktoré sú špecificky zamerané na danú oblasť. Aj tu platí, že dôkladná príprava a včasné zapojenie externého poradcu je v konečnom dôsledku lacnejšie ako náprava škôd,“ odporúča riaditeľ. 

Vďaka auditu môžete fungovať efektívnejšie

Audit pozostáva z niekoľkých fáz, ktorých základom je pochopenie fungovania spoločnosti, ako aj pochopenie relevantných procesov vo firme. Od toho sa podľa Patrika Ferka odvíjajú ďalšie audítorské postupy. „Ich súčasťou je vo väčšine prípadov testovanie relevantných kontrol zavedených vo firme, vykonávanie analýz a detailného testovania zaúčtovaných položiek. Prostredníctvom procedúr môže audítor odhaliť nielen chybne zaúčtované položky, ale aj nízku efektívnosť procesov, nedostatočné kontrolné postupy alebo podvody. Audítorské postupy sú nastavené tak, aby audítor nielen overil správnosť údajov, ale aby aj mohol dopomôcť k efektívnejšiemu fungovaniu vo firme.“

Inovácie idú ruka v ruke s dobou

Audit je, rovnako ako iné oblasti nášho života, ovplyvňovaný digitalizáciou. Technologický pokrok a online svet spôsobili, že klasické papierové dokumenty sa vytrácajú a sú nahrádzané systémovými zápismi. „Tento trend je predovšetkým vidieť u veľkých spoločností z automobilového priemyslu a finančného sektora. Audítor dnes nie je zahrabaný v účtovných dokladoch a faktúrach. Pracujeme s nástrojmi pokročilej dátovej analýzy, ktorými skúmame celé súbory zaúčtovaných dokladov, nielen vybranú vzorku,“ uzatvára riaditeľ.

Tri rady audítora Patrika Ferka, riaditeľa na oddelení auditu spoločnosti Deloitte:

1. rada: Na čo prihliadať pri výbere audítora z pohľadu manažmentu?

Mnoho firiem pri výbere audítorskej spoločnosti prihliada najmä na zmluvnú cenu tejto služby. „Ide predovšetkým o firmy, kde nie je vlastníctvo oddelené od riadenia a audit je pre nich len akási príťaž. Vo svete je však bežné, že audítor sa vyberá na základe kvality, skúseností audítorského tímu a schopnosti použiť analytické nástroje,“ spresňuje Patrik Ferko zo spoločnosti Deloitte.
 
2. rada: Aké sú výhody auditu pre firmu a jej manažérov?

Audit predstavuje nezávislé overenie, či účtovná závierka poskytuje pravdivý a verný obraz o finančnej situácii a výsledkoch hospodárenia firmy. „Audítor je nezávislý od spoločnosti, tým pádom takto overená závierka je napríklad v očiach banky dôveryhodnejšia pri posudzovaní, či spoločnosti poskytnúť úver alebo nie,“ radí odborník. Auditovaná účtovná závierka je tiež uistením o kvalite informácií pre súčasných i potenciálnych odberateľov a dodávateľov. Účtovná závierka overená audítorom vo všeobecnosti dodáva punc dôveryhodnosti.
 
3. rada: V čom nastal posun pri auditoch v rámci GPDR?

Čo sa týka povinného zverejňovania údajov, firmy sú podľa Patrika Ferka zo zákona povinné zverejniť účtovnú závierku v registri účtovných závierok. Jej správcom je ministerstvo financií. „Zverejnenie sa uskutočňuje prostredníctvom daňového úradu a je možné ich ukladať v listinnej alebo elektronickej podobe. Povinnosť zverejnenia sa týka aj audítorskej správy a výročnej správy. Za nesplnenie podmienky hrozia firme pokuty podľa zákona o účtovníctve.“

Článok je krátený pre účely webu. Celý ho nájdete v letnom dvojčísle časopisu Zisk manažment.